۰ نفر

ساخت پایانه جدید صادرات نفت در ساحل عمان

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۲۲
کد خبر: 254878
ساخت پایانه جدید صادرات نفت در ساحل عمان

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز طرح انتقال نفت خام به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه حدود 2 میلیارد دلار است که این اعتبار از سوی وزارت نفت تامین می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران به شمار می رود که دولت یازدهم پرونده ساخت آن را با وجود همه محدودیت ها و دشواری ها گشود و قرار است تا سال 1400 به بهره برداری رسمی برسد.
اکنون پایانه خارگ مهم ترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود و بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن است اما با هدف متنوع سازی مبادی صادرات نفت، قرار است برای توسعه ظرفیت های صادراتی پایانه های جدید در جاسک ساخته شود.
مطابق برنامه، پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام تا سال 1400 راه اندازی می شود. 
موضوع ایجاد این پایانه در زمان سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان (اسفندماه 1392) مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.
پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار دارد و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد نفتکش ها شود.
با راه اندازی این پایانه نفتی، افزون بر کاهش فاصله تردد کشتی ها، نیازی به عبور نفتکش ها از تنگه هرمز رفع می شود و ترافیک این آبراه دریایی کاهش می یابد.
در همین پیوند به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت نفت، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه را طرحی راهبردی و مهم عنوان کرد و گفت: خط لوله 46 اینچ انتقال نفت خام به طول یک هزار کیلومتر، از شهرستان دیلم در گوره آغاز می‌شود و پس از عبور از استان فارس، در استان هرمزگان (جاسک) پایان می‌یابد.
سیدنورالدین شهنازی‌زاده با بیان این‌که برای تامین خط لوله از توان لوله ‌سازان ایرانی استفاده می‌شود، گفت: مناقصه خط لوله برگزار و برنده مشخص شده است. 
به گفته وی، با هدف ایجاد اشتغال و رونق در میان شرکت‌های لوله‌ساز داخلی، 50 درصد کار به شرکت نخست (برنده مناقصه)، 35 درصد کار به شرکت دوم و 15 درصد دیگر از کار نیز به شرکت سوم (با قیمت برنده مناقصه) واگذار و از این میان، قرارداد با 2 شرکت منعقد شده است.
شهنازی زاده به برنامه‌ریزی برای ساخت خط لوله، مخازن ذخیره‌سازی و تاسیسات دریایی در منطقه جاسک اشاره کرد و گفت: 20 مخزن هر یک به ظرفیت 500 هزار بشکه نفت ساخته می شود که قرارداد ساخت این مخزن‌ها حدود 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد.
مدیرعامل شرکت متن گفت: برنده مناقصه ساخت مخازن ذخیره‌سازی نیز مشخص شده و در مرحله ابلاغ است. 
وی مجموع سرمایه‌گذاری طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه را (بجز مخازن ذخیره‌سازی) حدود 2 میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: قرار است این اعتبار از سوی وزارت نفت تامین شود.