۰ نفر

آخرین خبرها از کیفیت بنزین پایتخت

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۴۳
کد خبر: 254332
آخرین خبرها از کیفیت بنزین پایتخت

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت پارامترهای بنزین تهران گفت: میزان بنزن و آروماتیک‌ بنزین در کل شهر تهران زیر حد استاندارد است.

شینا انصاری، با بیان اینکه در ابتدای آبان ماه ۹۶ از ۴۵ جایگاه‌ عرضه سوخت کلانشهر تهران نمونه‌برداری کردیم، گفت: سعی کردیم این نمونه‌برداری‌ها، پراکنش مناسبی داشته باشد وجهات چهارگانه را در شهر تهران در بربگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی ادامه داد: بر اساس این اندازه‌گیری‌ها بالاترین میزان بنزن در نمونه‌های بنزین پایش شده، عدد ۱.۵۴ درصد بود درحالی‌که استاندارد بنزن یک درصد حجمی است، همچنین در پارامتر آروماتیک‌ بالاترین عدد ۵۸ درصد بود که باید ۳۵ درصد باشد.

میانگین بنزن و آروماتیک بنزین تهران زیر حد استاندارد است

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه میانگین عددهای به دست‌آمده در این پایش به زیر استاندار می‌رسد، تصریح کرد: با جمع کلیه اعداد به دست آمده در نمونه‌ها و متوسط‌گیری آن‌ها می‌بینیم که میزان بنزن به ۹۵ صدم درصد حجمی و میزان آروماتیک‌ به ۳۳.۶۸ درصد، یعنی زیر حد استاندارد می‌رسد.

در همه جایگاه‌ها باید میزان بنزن به زیر یک درصد و میزان آروماتیک‌ به زیر ۳۵ درصد برسد

انصاری با اشاره به بهبود کیفیت بنزین پایتخت نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: وقتی سوخت تهران با سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ مقایسه‌ می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که در آن زمان میزان بنزن بنزین تهران شش برابر حد مجاز و حدود ۶ درصد حجمی سوخت بود ولی خوشبختانه در حال حاضر کیفیت بنزین بهبود پیدا کرده است البته واضح است که در همه جایگاه‌ها باید میزان بنزن سوخت به زیر یک درصد و میزان آروماتیک‌ها به زیر ۳۵ درصد برسد.

وی بیان اینکه از سال ۹۳ با ایجاد حساسیت روی  بنزین پتروشیمی و مصوبه هیات دولت در زمینه پایش سوخت توزیعی، دستگاه‌هایی برای پایش پارامترهای بنزین خریداری شد، گفت: این دستگاه‌ها که قیمت میلیاردی دارند برای پنج کلانشهر تهران، کرج،تبریز، اصفهان و اهواز خریداری شد و در حال حاضر پایش سوخت در این استان‌ها انجام می‌شود.

حضور جدی دانشگاه‌ها در پایش کیفیت سوخت کشور

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر برنامه سازمان برای برون‌سپاری پایش کیفیت سوخت در کشور اظهار کرد: قرار شده پایش بنزین تهران و البرز را به یکی از دانشگاه‌های پایتخت که توانمندی خوبی از لحاظ تجهیزات و پرسنل دارد؛ واگذار شود.

به گفته انصاری تا پایان سال جاری قرارداد با این دانشگاه نهایی می‌شود و اندازه‌گیری پارامترهای سوخت توزیعی تهران و البرز برای یک فصل  و در ۸۰ جایگاه انجام خواهد شد و در صورت تزریق منابع مالی جدید می‌توانی قراردادمان را تمدید کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه بعدی سازمان حفاظت محیط زیست این است که در سال جدید با جلب مشارکت دانشگاه‌های اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز پایش سوخت را برون‌سپاری کند تا نظارت جامعی روی کیفیت سوخت توزیعی داشته باشیم.

کیفیت بنزین تهران از آن دست موضوعاتی است که شک و شبهه‌های فراوانی به آن وارد می‌شود. در حال حاضر نیز با اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کیفیت بنزین توزیعی در تهران را تا حدی قابل قبول اعلام می‌کند اما چندی پیش انتشار گزارش پایش بنزین تهران از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ابهامات بسیاری ایجاد کرد. بر اساس این گزارش بنزن و گوگرد بنزین تهران بالاتر از حد استاندارد اعلام شد.

اواخر مهرماه سال جاری وحید حسینی - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در مورد نتایج آنالیز سوخت بنزین اظهار کرده بود: در پروژه آنالیز سوخت بنزین تابستان سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۰ نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری مستقیم بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر از ۵ جایگاه‌های سوخت رسانی شهر تهران شامل سهروردی بعد از بهشتی، مفتح، شریعتی سر بهار، شریعتی معلم و خرمشهر جمع‌آوری و برای آنالیز به یک آزمایشگاه داخلی معتبر فرستاده شد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد سوخت بنزین عرضه شده در این جایگاه‌ها عدد اکتان پایینی دارد، اما میزان گوگرد و بنزن آن از حد استاندارد بیشتر است. علاوه‌ بر این همه نمونه‌های تست شده نشان می‌دهند که گوگرد بنزین‌های یورو۴ بیشتر از محتوای گوگرد بنزین‌های سوپر است.