۰ نفر

معافیت دولبه مدارس از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 253278

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ که به تصویب نمایندگان مجلس رسید تمامی مدارس در تمام سطوح از پرداخت قبوض آب، برق و گاز براساس الگوی مصرف معاف بوده و اگر از این سقف بیشتر مصرف نمایند بایستی تمامی مبالغ را کامل پرداخت نمایند.

این اقدام  موجب فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف خواهد شد و گامی در جهت کاهش بخشی از مشکلات مالی مدارس است.از آنجایی که تمامی آموزش‌ها از خانه و مدرسه آغاز می‌شود می‌توانیم با اجرای الگوی صحیح مصرف در مدارس، دانش‌آموزان را از دوران ابتدایی و شکل گیری شخصیت‌شان با مصرف بهینه انرژی، مدیریت مصرف و الگوی مصرف آشنا ساخته و این فرهنگ را از مدارس به خانه‌ها هم تسری بخشیم .

اما ممکن است این مصوبه مشکلاتی نیز در روند آموزش ایجاد نماید و در مراکزی که الزام استفاده از تجهیزات انرژی بر( آزمایشگاهها، کارگاه آموزشی، سالنهای آموزشی و….) وجود دارد مدیران و تصمیم گیران مدرسه را به سمت حذف این تجهیزات سوق دهد . که در این حالت نه تنها این مصوبه مشکلی را حل نکرده است بلکه مشکلی دیگر را به مشکلات اضافه نموده است و بخشی از آموزش در مدارس که وابسته به تجهیزات انرژی بر بوده حذف شده است .

مدارس دولتی یا همه مدارس

البته در برخی از خبر گزاری ها  خبر به این شکل مخابره شده است که “با الحاق بندی به لایحه بودجه مقرر شد در سال ۹۷، کلیه مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در سقف الگوی مصرف از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف باشند. سقف الگوی مصرف نیز طی دستورالعملی توسط وزارتخانه های نیرو، نفت و آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ می شود.” که در این حالت  استفاده از عنوان عبارت فرنگ سازی  منتفی بوده چراکه اگر بحث فرهنگ سازی باشد باید در کلیه مدارس  این طرح آغاز گردد تا  در بحث استفاده از انرژی دوگانگی ایجاد نشود .

*کارشناس حوزه آب