۰ نفر

قطع آب مشترکان پرمصرف در شرایط اضطراری

۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۳۲
کد خبر: 250693
قطع آب مشترکان پرمصرف در شرایط اضطراری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: اگر در زمان اوج مصرف حالت فوق العاده ای در تامین آب شرب پیش بیاید، قطع آب مشترکان پرمصرف مانند سال 1393 به شورای تامین استان تهران پیشنهاد می شود.

«محمد پرورش» در حاشیه آیین بهره برداری از هشت طرح شرکت توزیع برق تهران بزرگ، درباره برنامه مدیریت تقاضا در اوج مصرف سال آتی افزود: اگر بخواهیم برای مدیریت مصرف آب شرب در تهران برنامه ریزی داشته باشیم، با 2مساله تقاضا و عرضه روبروییم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: در قسمت عرضه باید اقدام هایی مانند حفر چاه، ساخت مخزن و خط انتقال تعریف شود اما در قسمت مدیریت تقاضا باید مردم مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه مصرف 70 درصد مشترکان مسکونی کمتر از 20 متر مکعب در ماه است، گفت: تعداد کمی از مشترکان به میزان 25، 30 و 35 مترمکعب در ماه مصرف می کنند که برای آنان باید برنامه ریزی کنیم.

پرورش اضافه کرد: برای تامین آب شرب مورد نیاز در زمان اوج مصرف، سه کمیته تامین، توزیع و مصرف در شرکت آب و فاضلاب استان تهران برنامه ریزی شده است که مدیریت مصرف در کمیته مصرف مورد توجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد در پنج سال گذشته میزان تولید آب در استان تهران تغییر نکرده است و گفت: با اینکه جمعیت استان تهران در پنج سال اخیر گسترش یافته است، آب شرب و بهداشتی مورد نیاز استان به همان میزان آب تولیدی پنج سال گذشته تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران اضافه کرد: اگر بنا باشد اتفاقی ویژه در بخش تقاضا رخ دهد، باید یک سری قوانین بالادستی تدوین شود و علاوه بر آن، به مشارکت عمومی نیز نیاز دارد.

پرورش گفت: در فروردین ماه سال آینده میزان بارش ها و همچنین منابع آبی استان برآورد می شود تا اگر با شرایط خاصی روبروییم، آن را اطلاع رسانی کنیم.

وی تاکید کرد در زمینه عرضه و تقاضای آب باید در کنار هم تصمیم های مشترک بگیریم و آن تصمیم ها را با هم اجرا و عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به پرسشی در مورد جیره بندی آب گفت: به هیچ وجه برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم.

 در روزهای اوج مصرف آب در سال 1393، موضوع مشترکان پر مصرف در دولت مطرح شد و با شورای تامین تصمیم گرفت آب مشترکان پرمصرف قطع شود.

شهر تهران هشت میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد که آب شرب آن از طریق 547 حلقه چاه و پنج سد طالقان، امیرکبیر، لتیان، ماملو و لار تامین می شود.

شهر تهران دارای 949 کیلومتر خط انتقال و 9 هزار و 130 کیلومتر خط شبکه توزیع است که از طریق این خطوط، آب تولیدی از سدها و چاه ها برای یک میلیون و 100 هزار مشترک آب انتقال داده می شود.

همچنین 175 ایستگاه پمپاژ در استان تهران وظیفه انتقال آب به نقاط مرتفع را با ظرفیت 224 هزارمترمکعب در ساعت به عهده دارد که در شهر تهران 64 ایستگاه پمپاژ، بعد از هشت مرحله پمپاژ، در اختلاف ارتفاعی 800 متری، آب را به شمالی ترین نقاط تهران می رسانند.

مقایسه حجم کل آب تولید شده در آب و فاضلاب استان تهران با کل کشور نشان می دهد 25 درصد حجم کل آب تولید شده در کشور مربوط به استان تهران است که یک هزار و 350 میلیون متر مکعب آب را شامل می شود و بقیه مربوط به سایر استان هاست.