۰ نفر

تولید گاز مایع عراق از شش میلیون تن در روز فراتر رفت

۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۵۴
کد خبر: 249509
 تولید گاز مایع عراق از شش میلیون تن در روز فراتر رفت

جبار اللعیبی وزیر نفت عراق روز جمعه اعلام کرد تولید گاز مایع این کشور به شش میلیون و 125 هزار تن در روز رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر نفت عراق در نامه به حیدر العبادی نخست وزیر افزود: رسیدن تولید ملی گاز مایع به این رقم یک موفقیت بی سابقه در کنار دستاوردهایی دیگری است که وزارت نفت با وجود چالش های اقتصادی در کشور موفق به ثبت آن شده است.

اللعیبی افزود اشتیاق کارکنان بخش نفت و تلاش شبانه روزی آنان باعث کاهش زمان اتمام این پروژه از یک سال به چند ماه و رشد بیش از 40 درصد تولید گاز در کشور شد. وی افزود: این سطح از تولید زمینه ورود قدرتمند عراق به جمع کشور های صادر کننده گاز را فراهم می کند.

عراق از نظر ذخایر گازی درحال حاضر با برخورداری از 131 تریلیون متر مکعب گاز، رتبه 11جهانی را داراست اما پیش می شود با اکتشافات جدیدی که در دستور کار قرار دارد این رتبه به پنجم جهانی ارتقاء یابد.

آمارها حاکی است بیش از 70 درصد گاز عراق که در جریان استخراج نفت تولید می شود، می سوزد و به هدر می رود. ارزش روزانه این میزان گاز 80 ملیون دلار برآورد شده است.

درهمین حال تامین انرژی مصرفی (سرمایش و گرمایش) خانوار در کشور 37 میلیون نفری عراق همچنان بر محور برق، نفت سفید و سلیندرهای گاز می چرخد و شبکه لوله کشی گاز مصرفی در این کشور هنوز ایجاد نشده است.