۰ نفر

در آستانه بررسی لایحه بودجه در مجلس صورت گرفت؛

ارزیابی نمایندگان از مخالفت کمیسیون تلفیق با گرانی بنزین

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 247901
ارزیابی نمایندگان از مخالفت کمیسیون تلفیق با گرانی بنزین

بررسی لایحه بودجه ۹۷ در حالی از فردا در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که کمیسیون تلفیق در مواردی نظری مغایر با پیشنهادات دولت داشت که بارزترین آنها مخالفت با تبصره ۱۸ بود؛ تبصره‌ای که به گفته رییس جمهوری بر اشتغالزایی تاکید دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این تبصره تا سقف 17 هزار و 400  میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده است. اما منابع این تبصره از طریق مابه تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال 96 تامین خواهد شد که به صورت وجوه اداره شده، یارانه سود، ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت می‌شود. آن طور که دولتمردان می‌گویند هدف از این تبصره کاهش بیکاری تحصیل کرده‌ها است.

اما این تبصره، مخالفان و موافقانی در بین نمایندگان مجلس دارد که در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی هم می‌تواند محل تضارب آرا باشد.

پیشنهاد دولت شجاعانه است

در همین رابطه محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوبات کمیسیون تلفیق را چندان واقع بینانه نمی‌داند و می گوید: در تصمیم گیری‌ها، ذوق زدگی و خودشیفتگی و فرار به جلو خوب نیست.

تابش در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار می‌دارد: البته دولت در لایحه بودجه تصمیمات شجاعانه‌ای در مورد موضوعاتی مانند اشتغالزایی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته که به نوعی جراحی است، منتها مساله این است که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه باید پیش از تصویب و اجرای چنین قوانینی، مسایل و مواردی که وجود دارد را با مردم در میان بگذاریم تا مردم هم با طیب خاطر با ما همراهی کنند.

به گفته او برای انجام جراحی اقتصادی، باید واقعیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را برای مردم تبیین کنیم و به آنها بگوییم که برای این جراحی چه راهکارهایی وجود دارد. در عین حال برای این جراحی نباید دیگر فساد، رانت و جامعه طبقاتی وجود داشته باشد و مسئولان باید، پاک دست باشند.

نماینده مردم اردکان در مجلس با وارد دانستن این نقد به دولت که در طول سال‌های اخیر طبق قانون قیمت حامل‌های انرژی را به تدریج افزایش نداد، می‌گوید: این در حالی است که دولت به یکباره تصمیم گرفت برای سال آینده قیمت بنزین را 500 تومان گران کند، اما اگر قرار باشد قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، باید قبل از آن تعدادی پروژه اجرایی شود که در زندگی و جیب مردم تاثیر داشته باشد و موجب اشتغالزایی شود.

گران شدن بنزین به صلاح جامعه نیست

اما محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس با توجه به مقتضیات و شرایط کشور را عاقلانه و درست ارزیابی می‌کند و معتقد است که در حال حاضر گران شدن بنزین به صلاح جامعه نیست.

رضایی کوچی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق برآیندی از مجلس است، می‌گوید: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق کار خود را خوب انجام داده‌اند و با توجه به مقتضیات و شرایط کشور، تصمیم‌های عاقلانه و درستی را اتخاذ کرده اند.

رضایی کوچی تصمیمات کمیسیون تلفیق در مورد موضوعاتی مانند اعتبارات عمرانی، بدهی پیمانکاران، قیمت حامل‌های انرژی و افزایش حقوق کارمندان را تصمیم‌های خوبی می‌داند.

نماینده مردم جهرم در مجلس، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در شرایط فعلی را به صلاح جامعه نمی‌داند و اظهار می‌دارد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثرات بسیار وسیعی دارد و در تمام شئون زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

رضایی کوچی معتقد است به لحاظ اینکه شرایط زندگی و مسایل معیشتی بسیار سخت شده و شاهد افزایش میزان بیکاری هستیم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصمیم درستی نیست.

تصمیمات کمیسیون تلفیق وحی منزل نیست

اما عزت الله یوسفیان ملا، از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تاکید می کند که مصوبات این کمیسیون، وحی منزل نیست و ممکن است همه آن‌ها در صحن علنی مجلس رد شود یا نمایندگان روی مورد به مورد آن پیشنهاداتی دهند و برخی از این مصوبات تغییر کند.

یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین تاکید می‌کند که کمیسیون تلفیق در شرایطی بوده که به جز این نمی‌توانسته تصمیم دیگری بگیرد، زیرا جامعه اصلا آمادگی افزایش قیمت بنزین را ندارد و هر گونه گران شدن حامل‌های انرژی بر زندگی مردم اثر مستقیم دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه نباید قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده افزایش پیدا کند، معتقد است که باید الگوی مصرف برای بنزین تعریف شود و تصمیمی در مورد پر مصرف‌ها گرفته شود.

نماینده مردم آمل در مجلس معتقد است که می‌توان به جای افزایش قیمت بنزین، برای آن هایی که چند خودرو دارند و بنزین را به صورت بی‌رویه مصرف می‌کنند فکری شود و تصمیم مناسبی گرفته شود.

یوسفیان ملا با اشاره به اینکه باید تفاوتی بین فردی که در هفته 20 تا 30 لیتر بنزین مصرف می‌کند با فردی که مصرف بی‌رویه‌ای دارد، وجود داشته باشد، می‌گوید: این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دولت روی بنزین سوبسید پرداخت می‌کند و بنابراین مجلس باید روی میزان مصرف بنزین تصمیم گیری کند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس معتقد است تعریف الگوی مصرف برای بنزین، مناسب‌ترین تصمیمی است که مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه می‌تواند اتخاذ کند.