۰ نفر

معاون سابق وزیر نیرو اعلام کرد:

کاهش تلفات شبکه برق به ۱۰.۸درصد رسید

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۳۵
کد خبر: 247057
کاهش تلفات شبکه برق به ۱۰.۸درصد رسید

معاون سابق برق و انرژی وزارت نیرو، مطالبات صنعت برق از دولت را ۳۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تلفات شبکه برق به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

هوشنگ فلاحتیان، معاون سابق برق و انرژی وزارت نیرو در همایش گردهمایی مدیران صنعت برق کشور گفت: من سال ۹۲ به عنوان معاون وزیر نیرو مشغول به کار شدم و در این مدت، ظرفیت نیروگاه ها ۱۱ درصد رشد داشت و تولید برق از ۶۹ هزار مگابایت تاکنون، به ۷۹ هزار مگابایت رسیده و در تابستان سال آینده به ۸۰ هزار مگابایت می رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر ، فلاحتیان افزود: آمادگی نیروگاه ها در سال جاری به اوج خود رسید و این شاخص که در سال ۹۲ معادل ۹۵ درصد بود؛ در حال حاضر به ۹۹ درصد رسیده است.

وی میزان خروج نیروگاه ها از شبکه در سال ۹۲ را معادل ۱۵.۶ درصد ذکر کرد و افزود: این رقم در حال حاضر به ۱۱.۶ درصد رسیده است. همچنین در این مدت، میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها را از ۲۷ میلیون لیتر به ۷ میلیون لیتر رسانده ایم.

معاون سابق برق و انرژی وزارت نیرو تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته، میزان کاهش بار از طریق ذخیره عملیاتی در حالی که در سال ۹۲، صفر بود در تابستان امسال به ۱۸۰۴ مگابایت رسید. همچنین در بحث قراردادهای دو جانبه که شامل متصل شدن مصرف کننده و تولیدکننده به صورت مستقیم به یکدیگر است، بیش از هزار و ۲۰۰ مگابایت قرارداد به امضا رسید؛ ضمن اینکه ۳۷ تولید کننده خصوصی نیز به بورس انرژی معرفی شده است.

فلاحتیان میزان ایجاد شبکه جدید برق را ۶۰ هزار کیلومتر و تعداد مشترکان جدید برق را ۴.۵ میلیون مشترک عنوان و اظهار داشت: به ۶۰ هزار چاه جدید، برق رسانی شد و راندمان نیروگاه ها از ۳۶ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت.

وی میزان خاموشی سال جاری را ۲.۶ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در سال ۹۲، ۳.۰۵ درصد میزان خاموشی ها بود.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه اقتصاد برق در سال جاری نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است، اظهار داشت: با این متأسفانه هزینه های جاری صنعت برق نیز افزایش یافت.

وی درآمد بخش برق را در سال ۹۲ از محل فروش انشعابات۸۲۰ میلیارد تومان دانست و ادامه داد: این در حالی است که درآمد ما از محل انشعابات در سال ۹۵ به هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته فلاحتیان، تلفات انرژی برق در شبکه از ۱۵ درصد به ۱۵.۸ درصد در سال جاری کاهش یافت و همچنین به عنوان پایلوت شبکه کاملاً هوشمند برق را با همکاری یک شرکت کره ای در جزیره هرمز اجرا کردیم.

مشاور وزیر نیرو از اتصال نیروگاه شهید مفتح همدان به پساب این شهر برای استفاده در برج خنک کننده خبر داد و اظهار داشت: به زودی برج خنک کننده نیروگاه اصفهان نیز از پساب ا ستفاده خواهد کرد.

وی از پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تعهدات این وزارتخانه بابت نیروگاه های واگذار شده خبر داد و تصریح کرد: در طول این ۴ سال، چهار هزار و ۵۰۰ میلیون تومان از اسناد خزانه بابت پرداخت بدهی ها و سه هزار میلیارد تومان نیز از محل تهاتر استفاده کردیم.

فلاحتیان، مغایرت های مالی صنعت برق را در سال ۹۲ معادل ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد  و تأکید کرد: با اجرای شفافیت مالی این مغایرت های مالی به سه هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

مشاور وزیر نیرو مطالبات صنعت برق از دولت را ۳۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در ۴ سال گذشته در خصوص کاهش نیاز به سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های جدید از طریق مدیریت مصرف را پیگیری کردم که در نتیجه این اقدامات ۴ هزار مگابایت به شبکه برق کشور از محل صرفه جویی در مصرف افزوده شد. به گونه ای که در پیک مصرف برق در تهران نیز هزار مگابایت صادرات برق داشته ایم.

وی اظهار امیدواری کرد: راندمان نیروگاه های برق در آینده ای نزدیک به ۴۰ درصد خواهد رسید که به شاخص کشورهای اروپایی نزدیک می شود.

فلاحتیان از تلاش برای ساخت نیروگاه های جدید با راندمان ۵۸ درصد خبر داد و افزود: در چهار سال گذشته ساخت توربین های ۲۵ و ۴۲ مگابایتی و همچنین انواع ژنراتور در داخل عملیاتی شد ضمن اینکه ساخت کنتورهای هوشمند را صد در صد تولید داخل کردیم.