۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

اما و اگرهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ راهی به جز واقعی کردن قیمت نداریم

۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 244977
اما و اگرهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ راهی به جز واقعی کردن قیمت نداریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تغییر قیمت حامل های انرژی یک موضوع چند وجهی است، گفت: از آنجا که افزایش قیمت حامل های انرژی، تبعات و آثار اقتصادی دارد، انتظار مجلس این بود که دولت پیشنهادات خود را در این زمینه در قالب لایحه ای مجزا از لایحه بودجه ارائه می کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار کرد: این موضوع که افزایش و واقعی شدن قیمت حامل های انرژی در قالب یک بند یا تبصره در لایحه بودجه آورده شود، قابل قبول نیست و صحن مجلس هم نظری مشابه کمیسیون تلفیق در مورد این موضوع خواهد داشت.

او در عین حال تاکید کرد: نمی توان بدون درنظر گرفتن تبعات و آثار اقتصادی و اجتماعی، نسبت به افزایش قیمت حامل های انرژی اقدام کرد و مخالفت مجلس با گران شدن قیمت حامل هایی مانند بنزین، با در نظر گرفتن همین موضوعات و مسائل است.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه، هم آثار و تبعات افزایش قیمت دیده شده بود و هم پیش بینی شده بود که قیمت حامل های انرژی واقعی شود، گفت: در برنامه پنجم این موضوع لحاظ شده بود که افزایش قیمت بنزین برای مردم جبران شود؛ جبران به این معنا که بخش اعظمی از منابع حاصل از این افزایش و واقعی شدن قیمت، به جیب مردم برگردد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم راهی به جز واقعی کردن قیمت حامل های انرژی نداریم، عنوان کرد: اما باید قدرت خرید مردم را با بازگرداندن 50 درصد منابع حاصل از این واقعی کردن قیمت، بالا ببریم که در این صورت نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته نماینده شاهین شهر در مجلس، کاهش حجم قاچاق سوخت، کالا و ارز و همچنین شفاف سازی و جلوگیری از جنبه های فساد انگیز اقتصادی از نتایج واقعی شدن قیمت حامل های انرژی خواهد بود. ضمن اینکه میزان مصرف حامل های انرژی به خصوص بنزین کنترل و هدفمند می شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد:افزایش قیمت حامل های انرژی در صورتی که بر اساس یک هدفگذاری و در چارچوب راهکارهای علمی باشد، تبعات اقتصادی و سیاسی آن در نظر گرفته شود برای جامعه مفید است، اما اگر آثاری که برای جامعه و کشور دارد دیده نشود، قطعا به ضرر مردم خواهد بود.