۰ نفر

متوسط واردات روزانه بنزین١٣میلیون لیتر است

۳ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 239857
متوسط واردات روزانه بنزین١٣میلیون لیتر است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: وقتی قیمت سوخت گران می شود دو نوع تأثیر تورمی در پی دارد، یکی تورم روانی و یکی تورم واقعی است.

علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: متوسط واردات بنزین در ٨ ماهه ابتدایی امسال روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده است که در دو ماه اخیر واردات بنزین، بیشتر صرف افزایش حجم ذخایر استراتژیک شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: به دنبال افزایش ذخایر استراتژیک بنزین هستیم چرا که پیش بینی می کنیم در 15 روز پایانی امسال و 15 روز ابتدایی سال آینده، مصرف بنزین به روزانه 105 تا 110 میلیون لیتر برسد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در 6 ماهه ابتدایی سال جاری به طور متوسط روزانه 81.6 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است"، گفت: متوسط مصرف بنزین در آذرماه به 75 میلیون لیتر در روز رسیده در حالی که میزان تولید در نهمین ماه سال به طور متوسط روزانه 73 میلیون لیتر بوده است.

صادق آبادی تصریح کرد: زمانی واردات بنزین به معنای واقعی قطع می شود که ما به صادر کننده بنزین تبدیل شده باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "ظرفیت تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین یورو4 و تولید 32 میلیون لیتر نفت‌گاز وجود دارد"، گفت: مشکلات آلودگی کلان شهرها را فقط با توزیع بنزین یورو 4 یا نفت‌گاز نمی توان حل کرد، بلکه باید راهکار جامعی برای رفع آلودگی هوا اندیشید.

وی افزود: زمانی توزیع بنزین یورو 4 نتیجه بخش خواهد بود که خودروهای تولیدی ما نیز موتوری با استانداردهای یورو 4 داشته باشند؛ موتور خودرویی که بنزین یورو 4 مصرف می کند هم باید قابلیت مصرف بنزین یورو 4 را داشته باشد و باید خودروهایمان برای یورو 4 طراحی شوند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "مصرف بنزین و فرآورده های نفتی هر ساله با رشد 6 تا 7 درصدی مواجه است"، گفت: این رشد با افزایش قیمت بنزین حداقل برای مدت 6 ماه تا یکسال کاهش خواهد یافت.

صادق آبادی مسئولیت تعیین میزان افزایش قیمت سوخت را سازمان برنامه و بودجه و مجلس دانست و گفت: تکلیف قیمت بنزین و گازوئیل در قانون بودجه مشخص می شود و ما نه در دادن سناریوهای افزایش قیمت به دولت نقشی داشته ایم و نه قیمتی پیشنهاد داده ایم، بلکه تنها اجرا کننده قوانین مصوب دولت و مجلس در زمینه قیمت بنزین و گازوئیل هستیم.

وی افزود: وقتی قیمت سوخت گران می شود دو نوع تأثیر تورمی در پی دارد، یکی تورم روانی و یکی تورم واقعی است؛ فرض کنید اگر گازوئیل از 300 تومان به 400 تومان افزایش قیمت داشته باشد، تأثیر تورم ریالی‌اش همین میزان افزایش قیمت خواهد بود اما تأثیر تورم روانی‌اش ممکن است به میزان افزایش 300 تومانی به 500 تومان باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص قیمت تمام شده تولید بنزین در کشور گفت: قیمت تمام شده تولید بنزین در پالایشگاههای مختلف متفاوت است، در پالایشگاهی قدیمی که 5 درصد تخفیف در قیمت نفت خام دریافتی می گیرد و هزینه استهلاک سرمایه ای ندارد مسلما قیمت تمام شده کمتر از پالایشگاهی است که باید بازپرداخت هزینه های سرمایه ای را بپردازد.

وی ادامه داد: قیمت فوب بنزین در خلیج فارس هر لیتر 45 سنت است که ما همین قیمت را به عنوان قیمت تمام شده و هزینه فرصت بنزین در نظر می گیریم.