۰ نفر

شیل مانع جدی رشد قیمت نفت

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۲:۱۲
کد خبر: 238869
شیل مانع جدی رشد قیمت نفت

در حالی که تداوم تعطیلی خط لوله انتقال نفت فورتیز در دریای شمال و کاهش تولیدهای اوپک موجب تقویت بازار شده، قیمت نفت در معاملات آتی روز گذشته با افزایش همراه بود، اما افزایش تولید در آمریکا مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴ به وقت تهران) با ۳۱ سنت، معادل ۵۴/ ۰ درصد افزایش به ۴۷/ ۵۷ دلار رسید. قیمت نفت برنت شاخص دریای شمال نیز دیروز با ۱۸ سنت معادل ۲۸/ ۰درصد افزایش به ۵۹/ ۶۳ دلار رسید.به گزارش رویترز، طی معاملات روزهای اخیر قیمت نفت نوسان چندانی را شاهد نبوده و نفت برنت از جمعه گذشته تاکنون در محدوده ۶۳ دلار تا ۶۳ دلار و ۹۱ سنت در نوسان بوده است. به گفته تجار، پس از آنکه اعتصاب کارگران نفتی در نیجریه لغو شد، تاثیر افزایشی این رویداد نیز از بازار نفت حذف شد.به گزارش دنیای اقتصاد،  اما با وجود لغو این اعتصاب، ادامه تعطیلی خط لوله فورتیز موجب شده تا فضای بازار نفت در کل افزایشی باشد.

جفری هالی، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «تعطیلی خط لوله فورتیز همچنان موجب تقویت قیمت نفت برنت خواهد شد.» بخش دیگری از رشد بیشتر قیمت نفت‌های شاخص در بازار جهانی ناشی از کاهش داوطلبانه تولید نفت اوپک و متحدانش بوده است. این کاهش‌ها از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار است تا پایان سال آینده میلادی ادامه داشته باشد. با این حال روسنفت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، توافق ممکن است بعد از سال ۲۰۱۸ نیز تمدید شود. موسسه برنستین انرژی اعلام کرد: «میزان ذخایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در ماه اکتبر ۴۰ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۹۲/ ۲ میلیارد بشکه رسیده، در حالی که میزان ذخایر کل جهان با ۶۱ میلیون بشکه کاهش به ۳۸/ ۵ میلیارد بشکه رسیده است. این به وضوح نشان می‌دهد که بازار در سه ماهه پایانی امسال در وضعیت کمبود عرضه (یک میلیون بشکه در روز) قرار گرفته است.» بر اساس گزارش این موسسه «موجودی جهانی نفت خام در حال حاضر کمتر از تقاضا برای ۵۶ روز است.

با تصمیم اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید، پیش‌بینی ما این است که ذخایر نفت خام تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ به میانگین ذخایر نفت خام تجاری در ۵ سال گذشته (۸۳/ ۲ میلیارد بشکه) دست خواهد یافت. این سطح در چشم‌انداز بلندمدت، تا پایان سال آینده میلادی ۷/ ۲ میلیارد بشکه خواهد بود.» با این حال رشد تولید شیل آمریکا همچنان به‌عنوان یک تهدید بر سر راه تعادل بازار قرار دارد. این انتظار مطرح است که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در ماه ژانویه رشد تولید ۶۴ هزار بشکه‌ای داشته باشند که به معنای سیزدهمین ماه متوالی از افزایش تولید است. از دیگر سو آن‌طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است، تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ به رکورد ۰۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در این صورت آمریکا با عربستان سعودی و روسیه که تولیدی حدودا ۱۱ میلیون بشکه‌ای در روز دارند، فاصله‌ای نخواهد داشت و به رقیبی جدی برای آنها تبدیل خواهد شد.