۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

مسئله انتقال آب مشکل اساسى تهران و شهرستان‌هاى بزرگ است/ قیمت آب باید تعدیل شود

۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
کد خبر: 234610
مسئله انتقال آب مشکل اساسى تهران و شهرستان‌هاى بزرگ است/ قیمت آب باید تعدیل شود

عضو هیئت علمى دانشگاه شهیدبهشتى در نشست تخصصى توانمندى‌هاى تولید و کاربرد انواع لوله در بخش آب کشور درباره وضعیت جوى کشور گفت: سالانه حدود ٤٠٠ میلیارد متر مکعب نزولات جوى داریم که از این مقدار حدود ١٠٠ میلیارد آب در حوزه کشاورزى و صنعتى احتیاج است اما به‌دلیل شرایط جوى کشور حدود ٧٠ درصد نزولات تبخیر مى‌شود. یعنى ٢٨٠میلیارد متر مکعب آب تبخیر شده و فقط ١٢٠ میلیارد آن قابل استفاده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دکتر نعمت حسنى به انتقال بین حوزه اى آب در کشور اشاره کرد و توضیح داد: بارندگى و شرایط اقلیمى ایران به گونه‌اى است که در کشور طرح انتقال بین حوزه‌اى آب اجرا شده است.

عضو هیئت علمى دانشگاه شهید بهشتى به موضوع انتقال آب از دریاى خلیج فارس به مرکز کشور اشاره کرد و توضیح داد: در بخش آبرسانى بحث آبرسانى شهرى، روستایى و آب کشاورزى وجود دارد و همچنین در بعضى شهرها مانند اصفهان، شرکت ذوب آهن و فولاد مبارکه را داریم که نیاز به  آبرسانى دارند در نتیجه به فکر انتقال آب از خلیج فارس به شهرهاى مرکزى کشور افتادیم.

او درباره خط لوله خلیج فارس ادامه داد: ٣٠٠ کیلومتر خط انتقال آب از بندرعباس به کرمان و یزد کشیده شده است و دو خط لوله دیگر در کنار این خط لوله در حال طراحى است.

 حسنى افزود: یکى از دغدغه‌هاى کشور ما مسئله پساب است که از ٣٠میلیارد متر مکعب پسابى که وجود دارد تنها یک میلیارد آن استفاده مى‌شود.

او در ادامه توضیح داد: یکى از طرح‌هاى پیش بینى شده وزارت نیرو آبرسانى به شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از طریق پساب ها با قیمت ٢هزارتومان در هر لیتر مکعب است.

عضو هیئت علمى دانشگاه شهید بهشتى به اشاره به جمع بندى وزارت نیرو و وزارت کشاورزى درباره خط لوله‌های انتقال آب تاکید کرد و گفت: این دو وزارت باید درباره نیاز کشور به انواع لوله و شناخت مدل‌هاى مختلف لوله متناسب با نیاز کشور به جمع بندى برسند و بررسى کنند ظرفیت لوله‌هاى داخلى کافی است یا خیر.

حسنى به فرسوده شدن لوله‌هاى آب کشور اشاره کرد و توضیح داد: برخى از خطوط لوله کشى کشور ٢٠تا ٣٠ سال از عمرشان مى‌گذرد که فرسوده شده اند و باید لوله‌هاى جدید جایگزین لوله‌هاى قدیمى شود تا آبرسانى ایمن داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون ٨٥ هزار کیلومتر خط لوله آب داریم که حدود ٤٠ آن لوله‌هاى فرسوده هستند.

او از تمایل کشورهاى همسایه به استفاده از لوله‌هاى ایرانى خبر داد و گفت: تمایل کشورهاى همجوار به استفاده از طرح‌هاى ایرانى فضاى خوبى براى آینده لوله‌سازان ایرانى ایجاد کرده است.

حسنى در آخر درباره موانع وزارت نیرو در حوزه آبرسانى کشور توضیح داد: وزارت نیرو همیشه دغدغه بحران آب خصوصا آب شهرى را داشته است اما مانع جدى وزارت نیرو در زمینه آبرسانى بحث قیمت آب است که وزارت نیرو نمی‌تواند مانورى در تعیین قیمت آب داشته باشد و باید قیمت آب تعدیل شود.