۰ نفر

صرفه‌جویی ۴هزار میلیاردی با طرح پیمایش

۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۵۹
کد خبر: 228901
صرفه‌جویی ۴هزار میلیاردی با طرح پیمایش

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق در نامه‌ای به وزیر کشور گفت:اجرای طرح پیمایش سوخت طی سالهای ۹۳تا ۹۵ موجب صرفه جویی ۴هزار و ۳۸۰میلیارد تومانی برای دولت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در نامه حبیب اله حقیقی به رحمانی فضلی، وزیر کشور آمده است:طی حدود هفت ماه اجرای این طرح، تا ۳۱ مردادماه امسال، یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون لیتر کاهش در تخصیص سهمیه گازوئیل اتفاق افتاده است.

حقیقی در این نامه با اشاره به دستاوردهای این طرح، ضمن تقدیر از حمایت های وزارت کشور، خواستار تداوم این حمایت ها برای به سرانجام رسیدن طرح پیمایش ناوگان شده است.

متن کامل نامه به این شرح است:

احتراماً در اجرای مصوبه شماره ۱۳۷۳۱۹ مورخ ۹۳/۱۱/۱۴ هیأت محترم وزیران با موضوع تخصیص سوخت مبنی بر پیمایش ناوگان دیزلی و همچنین دوازدهمین بند مصوبات جلسه ششم مبارزه با قاچاق سوخت به شماره ۳۶۰۰۱ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ وزارت کشور در خصوص علمیاتی شدن طرح پیمایش درون شهری و با عنایت به ارائه گزارش اخیر اقدامات انجام شده در کارگروه پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی، به استحضار می رساند.

طی دوره ۶ ماهه از تاریخ ۹۵/۱۱/۰۶ تا ۹۶/۰۵/۳۱ در اجرای طرح پیمایش درون شهری مقدار ۱میلیارد و ۹۵۷میلیون و ۵۱۵ هزار و ۱۹۵  لیتر کاهش در تخصیص سهمیه نفت گاز محقق گردیده که این اقدام در تکمیل فرآیند پیمایش برون شهری نقش به سزایی در کاهش مصرف و پیشگیری از قاچاق نفت گاز به دنبال داشته است.

استمرار و پایداری موفقیت به دست آمده توسط دست اندرکاران اجرای طرح در آن وزارتخانه و ادامه همکاری معاونت اقتصادی واجا برای اجرای فازهای باقی مانده پروژه منوط به ادامه حیات موثر و همه جانبه جنابعالی از دست اندر کاران اجرایی طرح مذکور می باشد.

مزید آگاهی یادآور می شود که با توجه به سهم ۵۸ درصدی پیمایش ناوگان دیزلی از کل مصرف نفت گاز کشور مصرف نفت گاز پیمایش دیزلی در سال ۱۳۹۲ از مصرف میانگین روزانه ۵۴ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است.

کاهش چهار میلیارد و ۳۸۰ میلیون لیتر در حد فاصل ۹۳ تا ۹۵ و با محاسبه اختلاف هر لیتر به ارزش میانگین fob هزار تومان صرفه جویی، چهارهزار و ۳۸۰ میلیارد تومانی برای دولت را به همراه داشته که با اجرای برخی از اقدامات عملیاتی باقی مانده در حوزه پیمایش برون شهری توسط سازمان راهداری و اقدامات تکمیلی طرح درون شهری، گام های بلندتری در بهینه سازی مصرف سوخت، پیشگیری از قاچاق، رونق و توسعه کسب و کار، افزایش درآمد دولت و حفظ سرمایه ملی برداشته خواهد شد.

جدول تحلیل مالی کاهش مصرف نفت گاز در ساماندهی پیمایش ناوگان دیزلی

سال

میزان مصرف روزانه (لیتر)

کاهش مصرف سالیانه

ارزش ریالی با قیمت میانگین FOB

۱۳۹۲

۵۴

-

-

۱۳۹۳

۵۰

۱.۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۱.۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۳۹۴

۴۴

۲.۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۳۹۵

۴۲

۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰