۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

خاک را بیشتر از آب دریابید/ ۷۰۰سال زمان مورد نیاز تولید یک سانتیمتر خاک

۷ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۳۹
کد خبر: 228230
خاک را بیشتر از آب دریابید/ ۷۰۰سال زمان مورد نیاز تولید یک سانتیمتر خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه پایگاه خبری اقتصاد آنلاین با بیان این‌که سالانه حدود ۱۷ تن فرسایش خاک در هر هکتار از کشوراتفاق می‌افتد، گفت: لایحه حفاظت از خاک نیازمند تصویب در مجلس و قرارگیری در برنامه ششم توسعه است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ علی مراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین افزود: خاک برخلاف آب تجدید پذیر نیست و میزان فرسایش آن در ایران بالا است.

وی ادامه داد: لایحه حفاظت از خاک را کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب کرده است اما این قانون هنوز در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب نشده است.

اکبری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه برای بهبود وضعیت خاک سالانه 500 هزار هکتار پیش‌بینی‌شده  و قرار است در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

معاون وزیر اضافه کرد: این کار برای پایش خاک و تهیه نقشه‌ها خاک یک، بیست هزارم اصلاح خاک، اصلاح شوری، کشاورزی حفاظتی و افزایش مواد عالی خاک است که در صورت تصویب عملیاتی می‌شود.

اکبری بیان کرد: در صورتی‌ که این طرح ما در برنامه ششم قرار گیرد در مدت 5 سال 2.5 میلیون هکتار عملیات بهبود وضعیت خاک انجام شود.

معاون امور آب‌وخاک وزرات جهاد کشاورزی با بیان این‌که به موضوع فرسایش خاک باید توجه بیشتری از آب شود ادامه داد:  برخلاف این‌که آب تجدید پذیر است خاک تجدید پذیر نیست و در صورت از بین رفتن قابلیت احیا ندارد.

وی با بیان این‌که برای ایجاد هر سانتیمتر خاک از سنگ مادر 700 سال زمان می‌برد، خاطر نشان کرد:  خاک خود بستر آب است و مانند یک مخزن برای آن عمل می‌کند و در صورتی‌که به موضع خاک توجه نشود، مسائل آب کشور نیز دچار مشکل خواهد شد.