۰ نفر

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی؛

ظرفیت گاز طبیعی مایع جهان افزایش می‌یابد/ چالش جدید با افزایش وابستگی متقابل میان بازارها

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶
کد خبر: 226009
ظرفیت گاز طبیعی مایع جهان افزایش می‌یابد/ چالش جدید با افزایش وابستگی متقابل میان بازارها

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، با به بازار آمدن تقریبا۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع (ال. ان .جی) که انتظار می رود ظرف پنج سال آینده اتفاق بیفتد، ظرفیت این بازار افزایش می یابد.

پایگاه خبری آپ استریم کانادا به نقل از آژانس بین المللی انرژی خبر داد، تا سال 2022 میلادی 47 کشور ال. ان. جی وارد می کنند در حالی که سال گذشته 38 کشور واردکننده این کالا بوده اند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،به پیش بینی آژانس یاد شده، بازار ال. ان. جی جهان در آینده با چالش عرضه مواجه نخواهد بود.

این نهاد بین المللی مستقر در پاریس در آخرین گزارش «بازبینی امنیت گازی جهان 2017»، پیدایش ایالات متحده آمریکا به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار ال. ان. جی را بر این بازار بسیار تاثیرگذار دانست.

بنا به این گزارش، «فروش ال. ان. جی با قرار داد تحویل در عرشه کشتی در مبدا (فروش اف. او. بی)، فرمول قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا و مقیاس پذیر بودن سرمایه گذاری های جدید در مایع سازی گاز و تبدیل دوباره آن به گاز، انعطاف پذیری روز افزونی را موجب شده است که می تواند ضریب امنیت گازی جهان را افزایش دهد».

آپ استرین اضافه کرد، گفته می شود،با توجه به شروع تغییر شکل بازار جهانی ال. ان. جی به بازاری با قطعات و بخش های بیشتر و ارتباطات بین بخشی قوی تر، بازار نیازمند چنین انعطاف پذیری است.

به اعتقاد آژانس بین المللی انرژی، «با توجه به پیش بینی برقراری تعادل مجدد در بازار ال. ان. جی، ظرفیت گاز طبیعی مایع جهان بار دیگر کاهش پیدا خواهد کرد».

بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، افزایش وابستگی متقابل میان بازارها ممکن است چالش های جدیدی برای امنیت گازی جهان به همراه بیاورد.

آژانس مذکور همچنین در آخرین گزارش خود، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا را نمونه هایی دانسته است که باوجود تنش های سیاسی در جهان و فجایع طبیعی، مکانیزم مناسبی بوجود آورده اند که امنیت گازی آنها را تقویت می کند.

بنا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، واردات ال. ان. جی جهان که صادرات مجدد نیز جزو آن است، از حدود 355 میلیارد مترمکعب در سال 2016 به بیش از 460 میلیارد مترمکعب در سال 2022 می رسد.

تقاضای ال. ان. جی نیز در بسیاری از بازارها از جمله چین، هند، تایلند و پاکستان افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه خواهد کرد. هر چند تقاضای ال. ان. جی کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که امروز از واردکنندگان اصلی ال. ان. جی در جهان هستند، در طول سال های 2016 تا 2022 کاهش پیدا می کند.

گاز طبیعی مایع یا ال.‌ان. ‌جی (به انگلیسی: Liquefied natural gas) به گاز طبیعی‌ اطلاق می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا حمل‌و نقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.

ال.‌ان.‌جی، بیشتر شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکانهای سنگین دیگر است ، فرایند پالایش ال.‌ان.‌جی، می‌تواند به نحوی طراحی شود، که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد.