۰ نفر

معاون رئیس‌جمهور:

زنگ خطر بی‌آبی در کشور به صدا درآمده است

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 225317
زنگ خطر بی‌آبی در کشور به صدا درآمده است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: اقداماتی در سطح ملی انجام‌شده است که موجب ایجاد مشکلاتی در سطح کشور شده است درنتیجه بهتر است میزان هزینه و ضرر اقدامات موردسنجش قرار از گیرد.

عیسی کلانتری امروز در همایش ملی بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست ملی که در تالار امام خمینی (ره) واقع در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، گفت:امروز در کشور با ورشکستگی آبی مواجه هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: نیت بدی نداشتیم اما باهدف استقلال کشور و کاهش واردات موجب نابودی کشور و منابع شدیم.

معاون رئیس‌جمهور بابیان اینکه تعداد محدودی به انجمن‌های وابسته به آب اعتراض کردند، گفت: هزینه استقلال کشور و کاهش وابستگی به‌درستی محاسبه نشد و موجب شد که مشکلاتی به وجود بیاید.

کلانتری تصریح کرد: در فرسایش خاک و فرسایش ژنتیکی گیاه و‌ جانوری جزو کشورهای نخست هستیم.

وی بابیان اینکه به دلیل خشکی و نبود گیاه مناسب این فرسایش رخ‌داده است، بیان داشت: یوزپلنگان در مرز نابودی هستند و به ۴۳ عدد رسیده‌اند و تمام این مهم به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع است.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور بابیان اینکه در دهه ۸۰ هفتاد میلیون واحد دامی در خارج از ظرفیت کشور بود، بیان داشت: در آن زمان معترض فشار دام بر مراتع بودیم در حالی امروز با مراتع فرسوده شده و آب‌های از بین رفته به ۱۲۰ میلیون واحد دامی رسیده‌ایم.

کلانتری با اشاره به اینکه هر اقدامی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، یادآور شد: برخی از رفتارها خصومت‌آمیز بوده و علیه جمهوری اسلامی ایران عمل شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام شدن آب، زندگی را از بین خواهد برد، اظهار داشت: کشت بی‌رویه و استفاده از چاه‌های آب موجب شده که زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآید.

رئیس سازمان محیط‌زیست بابیان اینکه محیط زندگی ارث پدری ما نیست، تصریح کرد: چند درصد از ما موفق شده‌ایم محیط‌زیست را برای آیندگانمان به‌درستی نگهداری کنیم؟

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه ششم توسعه پیرامون کشاورزی، یادآور شد: برای برنامه ابلاغیه به دولت احتیاج به ۱۳۳ میلیارد مترمکعب احتیاج به آب احتیاج داریم درحالی‌که تنها ۸۸میلیارد مترمکعب آن برگشت خواهد داشت و اجازه برداشت داریم و مجلس باید در این زمینه پاسخگو باشد.

کلانتری با این به اینکه انجمن‌های علمی در بخش کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی در مقابل تکالیف خود ساکت مانده‌اند، افزود: رسم کشورداری اشتباه است.

وی تصریح‌ کرد: خودخواه‌ترین نسلی هستیم که در این محیط‌زیست زندگی می‌کند چراکه به خود اجازه غارت تمامی محیط‌زیست و منابع طبیعی را می‌دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط‌زیست و منابع طبیعی متولی هستند، گفت: ما تنظیم کنند استفاده از منابع هستیم اما افرادی که قانون مصوب و برنامه ارائه می‌کنند اجازه ندارند کشور را به سمت نابودی بکشانند.

کلانتری بابیان اینکه توسعه پایدار با محیط‌زیست و منابع طبیعی در تضاد نیست، خاطرنشان کرد: باید موارد با آگاهی و علم موردبررسی قرار گیرد و مواردی که به حفاظت و رفع نیاز کشور مربوط می‌شود تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار به شکلی است که برخی از افراد مورد هجمه قرار می‌گیرند، متذکر شد: باید مستقل، آگاهانه بااقتدار و علم در مسائل کشوری عمل کنیم.

 این مسئول بابیان اینکه تالاب زنده در کشور وجود ندارد، گفت: ساختار به‌گونه‌ای باشد که آسیب‌پذیری خود را از دست ندهد.=