۰ نفر

نوسان قیمت نفت به‌دلیل افزایش تولید و کاهش تقاضا در بازار بین‌المللی

همگرایی؛ سیاست ایران در اوپک/ اوپک می‌تواند قیمت را مدیریت کند

۷ مهر ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 222187
همگرایی؛ سیاست ایران در اوپک/ اوپک می‌تواند قیمت را مدیریت کند

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «سیاست ایران در اوپک همگرایی است» گفت: اگر اوپک نسبت به تعهداتی که اعضاء دارند پایبندی داشته باشد، می‌تواند قیمت نفت را مدیریت کند.

علی ادیانی، با اشاره به این‌که افزایش یا کاهش قیمت نفت متاثر از یک سلسله مولفه‌هایی است که بخش اعظم آن به عرضه و تقاضا بر می‌گردد، گفت: در این مقطع افزایش تولید و کاهش تقاضا در بازار بین المللی موجب شده که قیمت نفت نوسان داشته باشد، از طرف دیگر سیاست نفتی عربستان که بعضا تک‌روی‌هایی را انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد در کاهش قیمت نفت موثر است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: مساله دیگر افزایش نفت خام تولیدی توسط آمریکا است که در یک مقطعی به افزایش تولید نفت خام روی آوردند و این موضوع هم طبیعتا بر کاهش قیمت نفت در دنیا اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس در ادامه اظهار داشت: البته میزان نیاز مصرف در بازار بین المللی هم از مولفه‌هایی است که در کاهش قیمت نفت موثر است اما به هر حال به نظر می‌رسد اگر اوپک نسبت به تعهداتی که کشورها در اوپک مطرح می‌کنند پایبند باشد، می‌تواند قیمت را مدیریت کند.

وی با اشاره به سیاست ایران در اوپک گفت: سیاست کلی ایران در اوپک همواره همگرایی بوده و در واقع همگرایی مبنا و اصول کار ایران در اوپک است. لذا با این نگاه که باید از مصرف کننده و تولیدکننده نفت حمایت کرد می‌توان توازن را برقرار کرد.

ادیانی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین سیاست ایران همواره همین است و قطعا در مورد بحث مربوط به واگرایی که بعضا در اوپک توسط برخی کشورها انجام می‌شود، ایران عکس العمل مناسبی خواهد داشت.