۰ نفر

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی

۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۷
کد خبر: 220715
افزایش صادرات محصولات پتروشیمی

صادرات محصولات پتروشیمی حاکی از رشد محسوسی در این عرصه است. از این رو تثبیت و تقویت قیمت جهانی نفت و بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی سبب افزایش حدود 900 میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی در پنج ماه نخست امسال شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در هفته ای که گذشت وضعیت بازار مسکن و نقدینگی، افزایش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی و وضعیت درآمدهای مالیاتی از دیگر محورهای توجه رسانه ها به ویژه مطبوعات اقتصادی بود.

رشد محسوس صادرات محصولات پتروشیمی

همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سال 2017 میلادی و به‌ویژه پس از اجرای توافق جهانی کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از ابتدای ژانویه 2017، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران از ابتدای سال 1396 تا پایان مردادماه با افزایشی حدود 900 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه پارسال همراه شده است.

بر این اساس، در کنار تثبیت قیمت نفت ایران در محدوده 50 دلار برای هر بشکه که تاثیر مستقیمی بر تقویت و افزایش درآمد صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته، ساخت و راه‌اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

در طول پنج ماه نخست امسال حدود 9 میلیون و 198 هزار تن محصول پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، نشان از افزایش 470 هزار تنی حجم صادرات محصولات پتروشیمی کشور دارد. در این مدت، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی حدود 4 میلیارد و 593 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با پنج ماه ابتدای پارسال حدود 900 میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد.

در طول پنج ماه نخست امسال حدود 22 میلیون و 600 هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به پایان دوره تعمیرات اساسی اکثر واحدهای مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان امسال با ثبت یک رکورد جدید، تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد.

از سوی دیگر برای سال 96 پیش‌بینی صادرات حدود 23 تا 23.5 میلیون تن محصول پتروشیمی شده که در صورت تثبیت شرایط کنونی قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی برآورد می‌شود که امسال درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود 11.5 تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

 بازار مسکن و نقدینگی

برخی فعالان بازار مسکن معتقدند که در پی کاهش نرخ سود سپرده و افزایش قیمت ارز، خودرو و اجاره ‌بها، نقدینگی سرگردان بار دیگر رهسپار بازار مسکن می شود. در همین زمینه برخی از کوچ سپرده های بانکی به بازار مسکن خبر می دهند.

بر این اساس کاهش سود سپرده‌های بانکی، خود را در قالب افزایش اجاره‌بها و نرخ ارز در کوتاه‌مدت و ورود سفته‌بازان به بازار خرید و فروش مسکن، در بلندمدت نشان داده است.

در روزهای اخیر در پی کاهش نرخ سود سپرده و افزایش قیمت ارز، خودرو و اجاره بها، نقدینگی سرگردان اخیرا به بازارهای موازی بخش مسکن ورود کرده اند اما هنوز نتوانسته اند بخش مسکن را دچار تغییرات جدی کنند. بازار مسکن که در بخش اجاره بها از کاهش سود سپرده ها تأثیر گرفته، تکانه جدی در بخش خرید و فروش مسکن ایجاد نکرده است.

بنابر این سرمایه های سرگردان می تواند در سه تا پنج ماه آینده تقاضای سفته بازانه و سوداگرانه بازار مسکن را تقویت کند، که این تقاضا با توجه به انباشت مسکن خالی و مازاد عرضه واحد مسکونی، بعید است شوک قیمتی به بخش مسکن بدهد؛ اما تأثیرات کاهش سود سپرده بانکی، بیشتر از میانگین تورم خواهد بود و نرخ تورم مسکن در ماه های آتی از نرخ کلی تورم کشور پیشی خواهد گرفت.

تحقق 75 درصدی درآمدهای مالیاتی

براساس اطلاعات بانک مرکزی ایران درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه نخست سال جاری 29 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که میزان مصوب چهار ماهه نخست سال جاری 39 هزار میلیارد تومان بوده است، به این ترتیب 75 درصد از درآمد پیش بینی مالیاتی محقق شده است.

براساس اطلاعات بانک مرکزی ایران، مجموع مالیات‌های مستقیم اخذ شده از سوی دولت 15 هزار و 980 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (16 هزار و 602 میلیارد تومان)، 3.8 درصد کاهش یافته است.

مالیات‌های مستقیم مصوب در چهار ماهه نخست سال جاری 19 هزار و 320 میلیارد تومان بوده است که حاکی از کسری 3400 میلیارد تومانی درآمد مالیاتی این بخش نسبت به میزان مصوب بوده است.

همچنین درآمد مصوب چهار ماهه نخست سال جاری معادل 193 هزار میلیارد تومان بوده است. در این بخش مالیات اشخاص حقوقی معادل 9800 میلیارد تومان بوده است که با توجه به مالیات 10 هزار و 780 میلیارد تومانی چهارماهه نخست سال گذشته معادل 9.1 درصد کاهش یافته است.

 وضعیت وارادات خودرو

بررسی وضعیت وارادات خودرو نشان می دهد در پنج ماهه نخست سال جاری این واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 43 درصدی را تجربه کرده و مجموع خودرو سواری وارد شده در پنج ماه نخست سال جاری برابر با 37 هزار و 623 دستگاه است.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در مرداد ماه در مجموع 10 هزار و 957 دستگاه انواع خودروسواری وارد کشور شده که با توجه به ‌آمار اعلام شده دو هزار و 668 دستگاه خودرو بیش از تیرماه وارد کشور شده است. ‌روند صعود واردات خودرو به کشور در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو در صورت تدوام توقف سایت ثبت سفارش از سه ماه آینده شاهد نزولی شدن وارات خودرو خواهیم بود، چراکه مهلت ترخیص اکثر خودروهای ثبت سفارش شده در دی ماه به پایان خواهد رسید و به این طریق شاهد توقف کامل واردات خودرو به کشور خواهیم بود.

به اعتقاد فعالان بازار خودرو اعمال محدودیت در روند واردات خودرو یکی از دلایل اصلی رشد واردات خودرو در مدت زمان مذکور محسوب می‌شود.

 افزایش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی

براساس آمارهای بین‌المللی، صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران در شهریورماه اندکی افزایش داشته است و این در حالی است که کاهش صادرات نفت‌خام توسط رقبای ایران موجب شده تا تقاضا برای نفت از جانب برخی مشتریان اصلی ایران بیشتر شود.

همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حالی که پالایشگاه‌های کره‌ای به دلیل قیمت مناسب پیشنهادی ایران در حال خرید نفت بیشتر از ایران هستند، میزان خرید نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 40.2 درصدی داشته است.

قیمت رقابتی نفت ایران برای مشتریان آسیایی خود در ماه گذشته میلادی، منجر به افزایش صادرات 40.2 درصدی این کشور به کره‌جنوبی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2016 شده است این در حالی است که ایران، قیمت نفت سبک و سنگین خود را برای مشتریان منطقه آسیا، به ترتیب 18 سنت و 1.17 دلار کمتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی پیشنهاد کرده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری 26.1 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نصیب کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 147 درصدی مواجه بوده است.

رشد 147 درصدی درآمدهای نفتی در این مدت در حالی محقق شده که با مقایسه درآمدهای نفتی همین ماه در سال‌های 94 و 95شاهد افت 25 درصدی درآمدهای نفتی کشور بوده‌ایم.