۰ نفر

کاهش ۴هزار مگاواتی مصرف برق در روز وقوع پیک

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 219544
کاهش ۴هزار مگاواتی مصرف برق در روز وقوع پیک

معاون دفتر مدیریت مصرف برق توانیر از ۴۲۰۰مگاوات کاهش بار همزمان با روز پیک شبکه سراسری با کمک برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی ازسوی شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای در تابستان امسال خبر داد.

علیرضا احمدیزدی، در همایش بررسی سامانه مدیریت پیک بار که با حضور رییس گروه طرح‌های پیک سایی و گسترش خدمات نوین توانیر و جمعی از مدیران دفاتر مدیریت مصرف شرکت‌های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق کشور برگزار شد، از حدود ۴۲۰۰ مگاوات کاهش نیاز مصرف در روز اوج بار شبکه سراسری (یکشنبه ۸ مرداد ۹۶) خبر داد که با اقدامات مؤثر شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای مبتنی بر گزارش‌های ماهانه، ۱۵ روزه و برخی موارد روزانه شرکت‌ها حاصل شده و نقش به سزایی در عبور موفقیت آمیز صنعت برق از پیک تابستان امسال داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با قدردانی از مدیران و دست اندرکاران مدیریت مصرف شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای، پیش بینی شرکت مدیریت شبکه برق ایران مبنی بر افزایش بیش از ۸ درصدی پیک در تابستان امسال را اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش شرکت‌ها این میزان به ۳/۵ درصد محدود شد که نتیجه هماهنگی و همکاری دست اندرکاران پیک بار شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای است.

وی با اشاره به قدردانی سرپرست وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر از دستاورد شرکت‌های زیرمجموعه در عرصه مدیریت بار و مصرف انرژی خطاب به حاضران اظهار داشت: اقدامات و زحمات شما در سطح کشور، مدیران ارشد صنعت برق را به قابلیت‌های بخش مدیریت مصرف امیدوار ساخته و توقع صنعت برق از این بخش افزایش یافته است.

احمد یزدی با اشاره به اختلاف پیک ۲۸ هزار مگاواتی شبکه در زمستان با پیک ۵۵ هزار مگاواتی تابستان، مدیریت بار حدود ۴ هزار مگاوات از پیک شبکه را قابل توجه دانست و در عین حال ظرفیت اقدامات مدیریت بار و مصرف انرژی در کشور را حداقل ۲ برابر وضعیت فعلی و حدود ۹ هزار مگاوات عنوان کرد.

وی رسیدن به چنین ظرفیتی را مستلزم بهره برداری از سامانه و نرم افزارهایی دانست که نتایج تلاش‌ها و دستاوردهای حاصل شده را قابل اثبات می‌سازد.

احمد یزدی با اشاره به لزوم ملموس شدن نتایج اقدامات شرکت‌ها در زمینه مدیریت بار و مصرف انرژی، از تلاش‌های انجام شده طی دو سال گذشته به منظور بهره گیری از سامانه و نرم افزارهای مورد نیاز در این خصوص خبر داد که نهایتاً با همکاری توزیع برق یزد و شرکت پارسی افزار به پیاده سازی سامانه مدیریت پیک بار انجامید و این نشست نیز به منظور رفع اشکالات شرکت‌ها در خصوص بهره گیری از نرم افزار و سامانه مزبور و جمع بندی سیستماتیک عملکرد تابستان تشکیل شده است.

وی با اشاره به ارسال نامه در خصوص بازنگری ضوابط اجرایی، از شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای خواست نسبت به ارائه پیشنهادهای بازنگری در مهلت تعیین شده (حداکثر تا پایان مهرماه) اقدام کنند.

احمد یزدی ارسال پیک بار همزمان و غیرهمزمان حادث شده شرکت در سال ۹۶ حداکثر تا پایان شهریور را از دیگر انتظارات برشمرد و افزود: نامه دیگری که معاونت هماهنگی توزیع توانیر بر آن تاکید دارند و در تاریخ ۸ مرداد ۹۶ به شرکت‌ها ارسال شده، به نحوه پرداخت تخفیف و محاسبات کاهش پیک بار اختصاص دارد که باید از طریق این سامانه انجام شود و پرداخت تخفیف‌ها به مشترکان نیز باید با تأیید توانیر باشد.

در ادامه این نشست، احمدی زاده رییس گروه طرح‌های پیک سایی و گسترش خدمات نوین توانیر، شرکت‌های توزیع برق فارس با ورود ۱۱ هزار و ۴۴۶ تفاهم نامه، توزیع لرستان با ورود ۷۶۸۰ تفاهم نامه و توزیع شهرستان مشهد با ورود ۲۶۲۳ تفاهم نامه را ۳ شرکت نخست در ورود اطلاعات به سامانه مدیریت پیک بار معرفی کرد و در مقابل شرکت‌های توزیع برق بوشهر، گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان کمترین ورود اطلاعات را داشتند.