۰ نفر

۵۵درصد هدررفت آب در خوزستان داریم

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۳۶
کد خبر: 219032
۵۵درصد هدررفت آب در خوزستان داریم

معاون امور تولیدی سازمان برنامه و برنامه ریزی کشور گفت: در خوزستان به دلیل فرسودگی شبکه حدود ۵۵ درصد به صورت متوسط هدررفت آب داریم.

حمید پورمحمدی عصر امروز در نشست شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: مقام معظم رهبری دستور مؤکد برای حل مشکلات خوزستان داشتند؛ رئیس جمهور پنجم اسفند سال گذشته به خوزستان سفر کرده و بازدیدهای مختلفی داشت که برای حل مشکلات آب و فاضلاب از طریق صندوق توسعه ملی یا فاینانس در زمان کوتاه وعده داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی افزود: همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد از رئیس جمهور به استان خوزستان آمد و جلسه شورای برنامه ریزی استان را تشکیل داد و پنج ابر پروژه را جمع آوری و در اولین جلسه سال جاری هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت.

پورمحمدی عنوان کرد: مصوبه هیئت وزیران در چند بخش آبرسانی به شهرها و روستاها، تأسیسات فاضلاب و اصلاح شبکه، تکمیل و اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری (تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای اراضی خوزستان هزینه شده است)، رودخانه کارون (مثل مروارید غلطان کشور بود که تبدیل به یکی از رودخانه های آلوده شده و یکی از بندهای این مصوبه احیای آن است)، تثبیت کانون های بحرانی گرد و غبار با منشأ داخلی، برق که باید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شود.

معاون امور تولیدی سازمان برنامه و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: طرح های آبرسانی به شهرهای و روستاهای خوزستان با افق ۱۴۰۵ شامل پنج طرح می شود؛ شهرها و روستاهای مختلف این استان به پنج منطقه تقسیم و پروژه ها مختلف برای آنها تعریف شده است. سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی برای اجرایی شدن طرح غدیر نیاز داریم. آبرسانی به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان با الحاق شهرهای اندیمشک و دزفول در این طرح دیده شده است.

پورمحمدی گفت: ایجاد تأسیسات فاضلاب در خوزستان به دلایل مختلف از جمله عدم امکان دفع فاضلاب از طریق چاه های جذبی، تخلیه پساب ها به رودخانه ها و محل زندگی مردم که بر سلامت آنها می گذارد را در دستور کار قرار دادیم. این طرح در دو بخش یکی برای اهواز و دیگری برای ۱۷ شهر اجرایی می شود که اعتبار آن ۶۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بیان کرد: برای اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری در دو حوزه شهر اهواز و شبکه توزیع آب خوزستان برنامه ریزی کردیم. در خوزستان به دلیل فرسودگی شبکه حدود ۵۵ درصد به صورت متوسط هدررفت آب داریم. آب با فشار مناسبی در اختیار شهرها قرار می گیرد، رفع آلودگی های ناشی از خلل و فرج شبکه آب و ایجاد رضایمتندی برای ۶۰ درصد ساکنان شهرهای تحت پوشش از جمله نتایج اجرای اصلاح و بازسازی شبکه توزیع اب شهری است. پنج هزار و ۹۹۰ میلیارد توممان اعتبار برای کل این طرح نیاز داریم.

پورمحمدی افزود: به صورت کلی دولت باید اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان طی سه سال برای حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان هزینه کند.