۰ نفر

چانه‌زنی هند بر سر قیمت واردات LNG از استرالیا

۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 217820
چانه‌زنی هند بر سر قیمت واردات LNG از استرالیا

وزیر نفت هند اعلام کرد این کشور درباره قیمت گاز طبیعی مایع وارداتی از پروژه گورگان استرالیا با اکسون موبیل مجددا مذاکره کرده است تا قیمت این سوخت را برای مشتریان داخلی ارزان‌تر کند.

هند تلاش کرده از موقعیت خود به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان انرژی استفاده کند تا قراردادهای بهتری برای شرکت‌های هندی منعقد کند. این کشور در سال ۲۰۱۵ درباره فرمول قیمت گذاری LNG با راس‌گاز قطر دوباره مذاکره کرد تا گاز را با نصف قیمت اصلی خریداری کند.

به گزارش اقتصاد آنلان به نقل از ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پیامی در توییتر نوشت: مشتریان هندی بزودی LNG‌ گورگان را با قیمت مناسبی دریافت خواهند کرد.

شرکت پترونت LNG که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در هند است، در سال ۲۰۰۹ قراردادی با اکسون موبیل برای خرید سالانه ۱.۵ میلیون تن LNG از گورگان به مدت ۲۰ سال امضا کرد. در آن زمان پترونت موافقت کرد LNG را با هزینه معادل ۱۴.۵ درصد قیمت نفت خریداری کند و پول هزینه حمل را نیز پرداخت کند.

صادرات LNG گورگان تحت این قرارداد از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قیمت گاز وارداتی حدود ۱۱ تا ۱۳ دلار به ازای هر میلیون Btu بوده که تقریبا دو برابر قیمت معاملات نقدی LNG بازار آسیا است.

بر اساس گزارش رویترز، مذاکرات مجدد نشان می‌دهد چگونه ضعیف شدن قیمت‌های نفت جهانی و اشباع عرضه جهانی، صادرکنندگان LNG را وادار کرده شرایط بهتری عرضه کنند تا سهمشان در بازار انرژی جهانی را حفظ کنند.

هند مایل است به تدریج به یک اقتصاد مبتنی بر گاز حرکت کند و سهم انرژی پاک در سبد انرژی خود را به ۱۵ درصد در چند سال آینده افزایش دهد.