۰ نفر

تامین نفت پالایشگاه برزیلی توسط ایران

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۱۷
کد خبر: 216723
تامین نفت پالایشگاه برزیلی توسط ایران

وزیر نفت با بیان اینکه برزیل خواستار تامین نفت یک پالایشگاه بزرگ در حال ساخت این کشور توسط ایران است، گفت: در سه تا چهار ماه آینده با تعداد زیادی از شرکتهای بین المللی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت.

بیژن زنگنه شامگاه دوشنبه در حاشیه دیدار با وزیر انرژی برزیل ، افزود: بازار قاره امریکا به عنوان آخرین بازار صادراتی نفت ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امریکا که تاکنون وارد کننده بوده اقدام به صادرات نفت کرده و نفت امریکا نیز 5 دلار پایین تر از برنت است بنابراین صادرات نفت به قاره امریکا باید صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد : بحث صادرات نفت به قاره امریکا جای بحث دارد مگر اینکه تولید نفت ایران بسیار افزایش پیدا کند و در بازارهای آسیا و افریقا خریداری برای نفت ما پیدا نشود.

وی درباره وضعیت بازار نفت گفت: اکنون بازار نفت در وضعیت متعادلی قرار دارد و اعضای اوپک به خوبی توافق را رعایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همگرایی اعضای اپک در 6 ماه اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است و غیر اوپیک به ویژه روسیه نیز همکاری خوبی با ایران دارند.

وی با بیان اینکه به نظر من بازار نفت به سمت تعادل حرکت می کنند افزود: تا آخر سال 2017 که توافق اوپک و غیره پابرجاست و برای پس از آن هنوز موردی رسمی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بشکه های نفت اضافه در بازار وجود داشته و ذخایر نفت هنوز بالاست .

زنگنه درباره وضعیت احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان گفت: به نظر من در نهایت گاز ایران به پاکستان خواهد رفت اما مسئله مهم این است که یک عنصر سوم باید با ایران و پاکستان در این موضوع همکاری کنند تا احداث خط لوله توسط پاکستان تضمین شده و ما هم مطمئن شویم که به پول خود خواهیم رسید.

وی درباره راه افتادن سواپ نفت از طریق دریای خزر به ایران گفت: ما از طریق شرکت های بین المللی در حال خرید نفتی ترکمنستان هستیم البته قزاقستان و آذربایجان نیز تمایل به همکاری دارند .

وی با بیان اینکه این قراردادها شش ماهه و یک ساله هستند افزود :برای مشتریان باید صرفه اقتصادی داشته باشد که به جای صادرات نفت به مدیترانه حاضر شوند نفتی خود را از طریق ایران به خلیج فارس ارسال کنند.

زنگنه درباره فروش نفت به روسیه نیز گفت :ما مشکلی نداریم آنها باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: آنها مشکلات بانکی داشتند که بخشی از آن حل شده است یک بانک معتبر روسی قرار است ال‌سی باز کند.

زنگنه به وضعیت تولید از میدانهای نفتی غرب کارون اشاره کرد و گفت: اکنون ما در میدانهای غرب کارون از عراق نفت بیشتری تولید می‌کنیم اما مشخص نیست که در آینده نیز اینگونه باشد.

وی تاکید کرد: ما باید سریعاً اقدام کنیم در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شویم.

زنگنه در رابطه با وضعیت مذاکره درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: مذاکراتی در گذشته با شرکت مرسک دانمارک داشتیم اما مسئله این است که شرکت توتال به تازگی مرسک را خریداری کرده که این موضوع اندکی برای ما ایجاد نگرانی کرده است.

وی افزود :به این دلیل که اپراتور بخش قطری این لایه نفتی توتال است و در صورتی که در سمت ایران نیز این مسئولیت را عهده‌دار شود مقداری نگران کننده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: برای توسعه لایه نفتی از شرکت های متعددی دعوت کرده ایم مانند شل، پتروناس مالزی و پتروبراس برزیل که قرار است با آنها مذاکره داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، مذاکرات نفتی ایران و برزیل در دولت تدبیر و امید از سال 94 آغاز شد و امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت میزبان آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه، صنعت و تجارت برزیل شد در آن دیدار تهران آمادگی خود را برای همکاری با برازیلیا در زمینه ساخت تجهیزات حفاری درون چاهی و سرچاهی به‌منظور تولید در آب‌های عمیق و همچنین مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد.

پس از آن دیدار، بیژن زنگنه، وزیر نفت 13 آذرماه 95 با فرناندو کولهو فیلهو، وزیر انرژی و معادن برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر نفت ایران در آن دیدار، لازمه همکاری ایران و برزیل را روابط بانکی مستحکم دانسته و اظهار کرده بود: ایران و برزیل علاقه‎مند به توسعه روابط در بخش نفت و گاز هستند.

زنگنه پس از آن دیدار در جمع خبرنگاران گفته بود: شرکت‌های برزیلی و به‎ویژه شرکت ملی نفت برزیل (پتروبراس) تجربه خوبی در اکتشاف و توسعه میدان‎های نفتی در آب‎های عمیق دارند که ما به این تجربه برای حوزه خزر نیاز داریم.

مشارکت برزیل در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در قالب 10 گروه کالایی مانند تجهیزات سرچاهی، درون چاهی، ماشین دوار و... مطالعه احداث پالایشگاه مشترک نفت خام در برزیل بدون تامین مالی از سوی بخش دولتی ایران و مشارکت برزیل در توسعه میدان‌های نفتی دریایی ایران از محورهای مورد مذاکره وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر انرژی و معادن برزیل در 13 آذرماه پارسال بود.

مذاکره ایران و برزیل اما به این دو دیدار ختم نشد و فروردین ماه امسال نیز امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با رودریگو دی آزردو سانتوس، سفیر برزیل در تهران دیدار و گفتگو کرد و دو طرف محورهای همکاری در بخش نفت و گاز را بررسی کردند. در آن دیدار، برزیلی‌ها علاقه‌مندی خود را برای خرید نفت خام ایران اعلام کرده بودند.

ذخایر نفت و گاز برزیل بر اساس آخرین آمار در سال 2016، به ترتیب 13,2 میلیارد بشکه نفت خام و 395.5 میلیارد مترمکعب گاز اعلام شد و میزان تولید نفت خام این کشور بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.

برزیل همچنین روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند، ظرفیت پالایشی برزیل نیز 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز است، این کشور آمریکای جنوبی افزون بر این که تولید کننده بزرگ نفت خام است، روزانه بیش از 340 هزار بشکه نفت از آمریکا وارد می‌کند و حدود 560 هزار بشکه نفت خود را به بازارهای آمریکا، هند، چین، پرتغال، انگلیس، کانادا صادر می کند.

برزیل 17 پالایشگاه نفتی دارد که مدیریت 14 پالایشگاه بر عهده شرکت پتروبراس است.

فرناندو کولهو فیلهو که از سال 2016 تاکنون وزیر معادن و انرژی برزیل است هم اکنون در تهران به‌سر می برد، وی 32 سال سن دارد و در حال تحصیل در مقطع دکترای رشته MBA با گرایش مدیریت است.

وی در سن 22 سالگی برای نخستین بار در انتخابات سال 2006 ایالت پرنامبوکو برزیل شرکت و پیروز شد و بار دوم نیز در سال 2011 با بالاترین رای به کنگره برزیل راه یافت، وی جوانترین عضو کنگره برزیل بوده است.