۰ نفر

اصلاح اقتصاد آب و برق از اولویت‌های وزارت نیرو است

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۲
کد خبر: 211774
اصلاح اقتصاد آب و برق از اولویت‌های وزارت نیرو است

چند روزی است که رئیس جمهوری وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده و قرار است که تا پایان هفته مجلس صلاحیت این گزینه‌ها را بررسی و تأیید کند. یکی از این وزیران پیشنهادی برای کابینه دوازدهم «حبیب‌الله بیطرف» است که اگر مجلس شورای اسلامی به او رأی اعتماد دهد، وزیر نیروی دولت دوازدهم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، بیطرف در روزهای اخیر برنامه‌های خود را برای بهبود وضع این وزارتخانه و صنعت آب و برق اعلام کرد. او سابقه وزارت بر این وزارتخانه را در دوره اصلاحات دارد و اغلب نمایندگان مجلس عقیده دارند که برآیند عملکردش در این وزارتخانه قابل قبول است. بنابراین اکنون نیز می‌توان به او اعتماد کرد. برنامه پیشنهادی نامزد وزارت نیرو نیز این موضوع را تأیید می‌کند. اما در چند روز اخیر نقدهایی به عملکرد «حبیب‌الله بیطرف» در دهه 70 و 80 وارد شد. برای بررسی این موضوع سراغ کارشناسان حوزه رفتیم. آنها  به بررسی علمی عملکرد بیطرف در دوره قبلی و برنامه‌های این دوره او  پرداختند. برآیند نظرات آنها این بود که  «حبیب‌الله بیطرف» برای تصدیگری در صنعت آب و برق گزینه مناسبی است  و او قبلاً نشان داده که می‌تواند شر ایط صنعت آب و برق کشور را بهبود ببخشد. بیطرف در سال‌های 76 تا 84 یعنی دولت‌های هفتم و هشتم وزیر نیروی ایران بود.

دولت مصمم تغییر است

«سیاست‌های اجرایی دولت دوازدهم از دولت یازدهم سامان یافته‌تر است. این موضوع را می‌توان از وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم دریافت.»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و کارشناس ارشد انرژی با بیان این مطلب  گفت: حسن روحانی امروز برای حل مشکلات باقیمانده مصمم‌تر از چهار سال گذشته است. وزرایی را انتخاب کرده که اگر رأی اعتماد بگیرند به اجرای برجام و بهبود وضع اقتصاد کمک خواهد شد. یکی از این نامزدها حبیب‌الله بیطرف است.

علی شمس اردکانی در خصوص انتخاب بیطرف اذعان کرد: جمع‌بندی و ارزیابی عملکرد او در دوران اصلاحات نشان می‌دهد که او توان بهبود شرایط صنعت آب و برق و پیشبرد مذاکرات در جذب سرمایه خارجی را دارد.

وی با اشاره به اینکه وزیر نیروی کابینه دوازدهم باید به مسائل آب و برق کاملاً اشراف داشته و مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه خارجی را بلد باشد، اظهار کرد: در بخش آب نیازمند ارزشگذاری و مدیریت مصرف و در بخش برق نیازمند اصلاح ساختار این نهاد تولیدی و حفظ و مدیریت شبکه هستیم. بیطرف در گذشته نشان داده که توان اجرای آن را دارد. البته برخی همکارانش در گذشته کارهایی را انجام دادند که به نام او تمام شد و مسبب فاجعه بودند. این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: اگر بیطرف رأی بیاورد، در دولت دوازدهم باید از دعوت این افراد و به کار گرفتن آنها خودداری کند، چراکه مسبب خطا نمی‌تواند برای حل معضل راهکار ارائه دهد. شمس اردکانی با اشاره به برخی مشکلات در حوضه کارون و زاینده رود از دوره قبلی وزارت بیطرف ادامه داد: با وجود این مسائل، برآیند عملکرد بیطرف مثبت است و به نظر می‌رسد گزینه بهتری برای تصدیگری در وزارت نیرو وجود ندارد. وی فاجعه مدیریتی در دوره‌های بعد از بیطرف را بسیار بزرگ‌تر از زمان او ترسیم کرد و گفت: وزیران نیرو  دولت نهم و دهم خطاهایی در عملکرد خود داشتند و بی‌توجهی به محیط زیست بعد از دوران اصلاحات بیشتر از آن زمان بود.

برنامه‌های درازمدت مدیریتی بیطرف

عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران نیز عقیده دارد، روحانی انتخاب بهتری از حبیب‌الله بیطرف نمی‌توانست انجام دهد. انوش نوری اسفندیاری در این باره  گفت: بیطرف در زمینه وزارت نیرو تجربه‌های ارزشمندی دارد و اقدامات خوبی در آن دوره انجام داده است، مثلاً خط و مشی بلند مدت مدیریتی در صنعت آب و برق از زمان او آغاز شد. وی ادامه داد: البته برنامه‌های این دوره بیطرف کمی کلی بیان شده است و مشخص نیست که اگر انتخاب شود، دقیقاً رویکرد او چه خواهد بود. هرچند که می‌دانیم وزیر مجبور است که بر اساس اسناد بالا دستی از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه مدون ریاست جمهوری برای دولت دوازدهم و با عنایت به مأموریت‌های وزارت نیرو، برنامه دهد. و این موضوع برنامه‌های پیشنهادی نامزد وزارت نیرو را محدود می‌کند. به عقیده این کارشناس حوزه آب، افزایش مشارکت مردم و اصلاح اقتصاد آب و برق دو وظیفه مهم وزیر نیروی دولت دوازدهم است و وزیر نیروی منتخب باید از همین حالا مکانیزم دستیابی به این دو گزینه را کاملاً تعریف کرده باشد.

جهشی دوباره در انتظار صنعت برق

کارنامه حبیب‌الله بیطرف در صنعت برق یکی از درخشان‌ترین کارنامه وزراست. به طوری که کارشناسان می‌گویند او در این بخش جهادی کار کرد. حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در این باره  گفت: نامزد وزارت نیروی دولت دوازدهم سابقه 8 سال وزارت در صنعت آب و برق را در کارنامه‌اش دارد. حتی در بخش برق عملکرد او قابل ستایش بوده به‌طوری که آن زمان 22 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزود و این ظرفیت را در مدت تصدیگری خود دو برابر کرد و زمانی که این پست را تحویل داد، 17 هزار مگاوات نیروگاه جدید در دست ساخت بود.ضمن آنکه اغلب این طرح‌ها پیشرفت بالای 70 درصد داشتند.

وی ادامه داد: خطوط انتقال در زمان وزارت «بیطرف» بسیار توسعه یافت و زیرساخت‌های صنعت را خیلی خوب گسترش داد. «بیطرف» نیاز به واقعی‌سازی اقتصاد انرژی را بخوبی درک می‌کرد و میزان بدهی دولت به پیمانکاران در زمان ایشان بسیار کم بود. استراتژی بلند مدتی تعریف کرده بود که اگر ادامه می‌یافت صنعت برق ایران امروز بعد جهانی وسیع‌تری داشت.

صالحی با بیان اینکه امروز بازگشت بیطرف به صنعت آب و برق می‌تواند این صنایع را از مشکلات نجات دهد، تصریح کرد: با شناختی که از این فرد داریم می‌توانیم به اصلاح ساختار اقتصادی صنعت آب و برق، کاهش بدهی‌های دولت به تولیدکنندگان بخش خصوصی و جذب موفق سرمایه‌گذاران خارجی، رقابتی شدن فضای صنعت برق و افزایش صادرات برق با استفاده از ظرفیت و فضاهای خالی امیدوار بود.

به عقیده این نماینده اتاق تهران، صنعت برق کشور می‌تواند با دستان «بیطرف» به جایگاه واقعی خود برسد و قطعاً انتخاب بهتری از او برای مقام وزارت وجود ندارد.

بیطرف مدیر اجرایی است

حبیب‌الله بیطرف مدیری اجرایی است که پلکانی و بدون هیچ رانتی بالا آمده است. نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این عبارت  گفت: اغلب نمایندگان مجلس صلاحیت ایشان برای وزیری در وزارت نیرو را تأیید می‌کنند. چراکه ایشان با تکیه بر استعداد علمی و مدیریتی خود به این جایگاه رسیده و فردی مؤمن، متین و بی‌حاشیه است. او توان مدیریتی دارد.

حسین امیری خامکانی ادامه داد: انتظار می‌رود که اگر ایشان وزیر نیروی دولت دوازدهم شد، مانند گذشته منطقی تصمیم بگیرند و مدیریت منابع آب، مدیریت مصرف برق، کاهش تلفات نیروگاه‌ها، پیک زدایی و مدیریت اقتصاد آب و برق را با همکاری مجلس در برنامه‌های خود قرار دهد. پرداخت مطالبات بخش خصوصی باید یکی دیگر از اولویت‌های وزیر نیروی کابینه دوازدهم باشد.