۰ نفر

وابستگی استان‌های شمالی به واردات گاز تمام شد

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷
کد خبر: 209070
وابستگی استان‌های شمالی به واردات گاز تمام شد

افتتاح خط لوله دامغان - کیاسر- ساری علاوه بر پایداری و تاب آوری شبکه گاز استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، در واقع پایان نیاز و وابستگی به واردات گاز از کشور ترکمنستان است.

براساس برنامه ریزی شرکت گاز استان مازندران، خط انتقال 42 اینچ دامغان - کیاسر - ساری با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومان روز سه شنبه این هفته با حضور وزیر نفت افتتاح و بهره برداری می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، واردات روزانه حدود 10میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان از طریق ایستگاه دشت شاد گرگان ،همواره کمک و تقویت کننده گاز خانگی استان مازندران در فصل زمستان بوده است و نیاز و وابستگی استان های شمالی به واردات گاز از ترکمنستان سبب شد تا شرکت ترکمن گاز این کشور همواره ایران را دچار مشکل کند.

کارشناسان و مسئولان صنعت نفت در استان مازندران می گویند با جریان گاز در خط لوله 42اینچ دامغان - ساری ،نه تنها وابستگی به گاز ترکمنستان قطع شده حتی نیاز گاز از طریق لوله های گرگان و رشت نیز کم خواهد شدو مازاد مصرف گاز در استان مازندران زمینه ای برای تامین سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی است.

از آنجا که استان مازندران در انتهای خط لوله گازی کشور قرار دارد ،در پیک مصرف این انرژی فسیلی، این استان بویژه در زمستان های سرد و سخت با کمبود گاز مواجه می شود و به همین خاطر بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان مازندران ازطریق واردات از ترکمنستان تامین می شد.

**وابستگی استان های شمالی به واردات گاز و سوء استفاده شرکت ترکمن گاز

شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در دی ماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسیده بود و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند ،با سوءاستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد منعقد شده ، قیمت گاز صادراتی خود به ایران را 9 برابر کرد و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش داد.

بدین ترتیب براساس محاسبات ترکمن ها، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته شد.

شرکت ترکمن گاز 12دی ماه سال پیش در اوج سرما بار دیگر با مشاهده سرمای کم سابقه در مناطق مختلف ایران به دنبال سوءاستفاده از موقعیت افتاده و ادامه صادرات گاز به ایران را به دریافت طلب واهی 1.8 میلیارد دلاری مشروط کرده ، این درحالی است که تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.

دولت تدبیر و امید با انجام کار کارشناسی از سه سال گذشته علاوه بر پرداخت ماهانه پول گاز وارداتی از ترکمنستان و تسویه تمامی بدهی های قانونی ، میزان واردات گاز از این کشور را هم کاهش داد و عملیاتی شدن خط انتقال گاز دامغان -ساری را شتاب بخشید.

امروز کارشناسان حقوقی و اقتصادی معتقدند که با بهره برداری از خط 42 اینچ دامغان - ساری شرکت ترکمن گاز ترکمنستان بازنده اصلی این ماجرا است ،زیرا بزرگ ترین مشتری خود را از دست داده است.

**همکاری ایران و ترکمنستان بر اساس منافع مشترک

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : طرح بزرگ خط انتقال گاز دامغان به ساری از خدمات بسیار ارزشمند دولت تدبیر و امید در خطه شمال است که نقش موثری در امنیت انرژی ایران خواهد داشت.

علی نجفی افزود : با بهره برداری از این طرح ملی ، وابستگی مناطق شمالی ایران به واردات گاز از ترکمنستان از بین خواهد رفت و از این پس معادله همکاری انرژی میان ایران و ترکمنستان براساس منافع مشترک و نه اجبار و اضطرار تغییر خواهد یافت.

وی ادامه داد : این طرح بزرگ نه تنها دغدغه های مصارف گاز خانگی در استان های شمالی را برطرف می کند بلکه در تامین سوخت صنایع و واحدهای تولیدی بسیار اثرگذار است که این امر می تواند یکی از مولفه های اساسی تامین زیرساخت های لازم برای توسعه اشتغال پایدار در مناطق شمالی باشد.

**صرفه جویی روزانه 13میلیون لیتر فرآورده های سوختی در سه کارخانه بزرگ مازندران

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه ساری اجرای پروژه خط 42اینچ را در صرفه جویی سوخت های فسیلی قابل توجه دانست و گفت: فقط روزانه در توزیع و مصرف 13میلیون لیتر نفت کوره و گازوئیل در سه کارخانه سیمان کیاسر، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا صرفه جویی می شود.

حسینعلی طالبی افزود: همچنین با اجرایی شدن خط دامغان - ساری و گاز دار شدن واحد های مسکونی و تولیدی و صنعتی 3بخش دودانگه، چهاردانگه و کلیجانروستاق سالانه از مصرف 74میلیون لیتر فرآورده های نفتی به ارزش حدود 19میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

وی خاطر نشان کرد: با گاز دار شدن این مناطق خسارت های زیست محیطی که در اثر حمل و نقل و برداشت چوب از جنگل وارد می شده نیز از بین می رود.

**یک تیر و چند نشان طرح گاز رسانی سمنان به مازندران

خط 42اینچ گاز رسانی دامغان-کیاسر-ساری به مثابه یک تیرو چند نشان دولت تدبیر و امید است که علاوه بر گذراز توقف واردات گاز ترکمنستان ،پایداری گازمشترکان خانگی و صنعتی ، حذف شدن مصرف سوخت فسیلی و برداشت چوب از جنگل توسط روستانشینان حاشیه جنگل ها را نیز به دنبال دارد.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیر عامل شرکت گاز مازندران در این خصوص گفت: برای اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از استان سمنان با هدف پایداری گاز مشترکان این استان و گازرسانی به روستاهای ییلاقی واقع در جنگل های هیرکانی بیش از یکهزار میلیارد تومان هزینه شده است .

وی اضافه کرد: اجرای این طرح از زمستان سال 86 و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت ولی تا پایان عمر دولت گذشته تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت .

ابراهیم زاده بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی این طرح ساعت 15 روز سه شنبه هفته جاری با حضور وزیر نفت و استاندار مازندران در محل هتل بادله ساری افتتاح می شود.

وی در توضیح سابقه و اهمیت ایجاد خط انتقال گاز سمنان به مازندران ، گفت : این طرح در 6 سال دولت نهم و دهم کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و دولت یازدهم از سه سال پیش تاکنون تمام همت و تلاشش را بر بهره برداری از این طرح در سریع ترین زمان ممکن متمرکز کرد تا دیگر زمستان استان های شمالی با افت و یا قطع جریان گاز مواجه نشود.

وی تصریح کرد : با جریان روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز در خط لوله 42 اینچ دامغان - ساری ، علاوه ایجاد پایداری در شبکه گاز خانگی ، 13 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کارخانه های سیمان ، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان تامین و گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز ذخیره می شود.

میانگین روزانه مصرف گاز در استان مازندران 22 تا 26 میلیون متر مکعب است که با جریان گاز در خط انتقال 40 اینچ دامغان به ساری ، دیگر نیازی به واردات روزانه حدود 10میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان نیست.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت : زمستان امسال نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی تضمین می شود ، بلکه واحد های صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین فسیلی از جمله گازوئیل شیفت می شدند ، دیگر از سوخت گران قیمت و آلوده کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.

وی یکی از مزیت های جانبی این طرح را گازرسانی به 2 شهر کیاسر و فریم در شهرستان ساری و 160روستای بخش های چهاردانگه و دودانگه این شهرستان اعلام کرد.

او افزود : با جریان یافتن گاز در خط لوله دامغان - ساری و گازدار شدن بیش از 100 هزار واحد مسکونی بخش های دودانگه و چهاردانگه در واقع انقلابی در حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی محسوب می شود و با گازرسانی به شهر کیاسر و بیش از 95 روستای این بخش ،استفاده از سوخت فسیلی بویژه چوب و هیزم جنگلی از بین می رود.

ابراهیم زاده گفت : به پشتوانه عملیاتی شدن و عبور خط 42 اینچ دامغان - ساری از این بخش ، در حال حاضر شرکت گاز مازندران چندین پیمانکار را برای لوله گذاری در روستاهای این منطقه انتخاب کرده که مشغول کار هستند.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران خاطر نشان کرد: با پشتیبانی این خط ، 300 میلیارد تومان اعتبار برای گاز رسانی به روستاهای مازندران تعریف شده است و اکنون لوله گذاری گاز و ایجاد علمک با حضور بیش از 25 پیمانکار در شهرهای کیاسر ، فریم و 160 روستای 2 بخش دودانگه و چهاردانگه ساری و 151 روستای هزار جریب نکا و یانسر بهشهر در حال انجام است.

طبق آمار 99 درصد از شهرها و حدود 90 درصد از جمعیت روستاهای استان مازندران در حال حاضر از نعمت گاز برخوردار هستند.

بر اساس اعلام شرکت گاز مازندران ، تا پایان سال 97 طبق برنامه مصوب سفر رئیس جمهوری به این استان تمام روستاهای بالای 20 خانوار مازندران که 650 روستا برآورد شده از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

بنابر امارهای رسمی مازندران حدود 3 میلیون و 200 هزارنفر جمعیت دارد که بیش از 55درصد در شهرها و مابقی در روستاها زندگی می کنند.