۰ نفر

هیچ طرح نیمه‌تمام راکدی در بخش برق نداریم

هزینه ۵۰۰هزار میلیارد ریالی در صنعت آب و برق کشور در یک سال/ تامین اعتبار توسط دولت و بخش‌خصوصی

۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۵
کد خبر: 208212
هزینه ۵۰۰هزار میلیارد ریالی در صنعت آب و برق کشور در یک سال/ تامین اعتبار توسط دولت و بخش‌خصوصی

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: سالانه 500 هزار میلیارد ریال برای صنعت آب و برق کشور هزینه می شود که محل تامین آن از فروش آب و برق، اعتبارات دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

علیرضا دائمی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان قزوین افزود: صنعت آب و برق کشور امروز به سطحی از توانمندی رسیده که حدود 95 درصد ملزومات خود را در بخش تولید کالا و ساخت از داخل تامین می کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: ایران در بخش ساخت نیروگاه های گازی جزو هفت کشور برتر جهان است و در سد سازی نیز حرف نخست را در دنیا می زند و در عین حال نیز ساخت تاسیسات بزرگ آبی و برقی را در 45 کشور جهان از جمله عراق، سوریه، اندونزی، سریلانکا، تاجیکستان، ارمنستان و گرجستان بر عهده دارد.

دائمی اضافه کرد: هم اکنون 90 طرح بزرگ صنعت آب و برق در کشور عراق توسط کارشناسان و مهندسان ایرانی در حال احداث بوده و یکی از بزرگ ترین صنایع برقی را نیز در کشور سریلانکا برعهده داریم و با احداث خط 400 کیلوواتی در ارمنستان، امکان اتصال برق کشور از طریق آن کشور و گرجستان به روسیه نیز میسر خواهد شد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه روز گذشته شاهد بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید پنل های خورشیدی در استان فارس بودیم،اضافه کرد: یکی از اقدام های خوب انجام شده در وزارت نیرو، ارزیابی و تعیین گواهی صلاحیت برای کالاهای تولیدی صادراتی مانند کابل و تاسیسات برقی در عالی ترین سطح کیفی است.

وی در پاسخی مبنی بر ارائه آمار مربوط به طرح های نیمه تمام صنعت برق و آب کشور، گفت: با توجه به اینکه در بخش برق حداقل استفاده از بودجه های دولتی را شاهد هستیم به جرات می توان گفت که هیچ طرح نیمه تمام راکد نداریم اما به دلیل کمبود اعتبارات مالی، اجرای برخی از طرح های آبی ما از سرعت بالایی برخوردار نیستند.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: ما برای رفع مشکل طرح های موجود سعی داریم از مدل هایی استفاده می کنیم که به اعتبارات دولتی وابسته نباشند و برای همین منظور برای طرح انتقال آب شرب سد طالقان به قزوین از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و از طریق BOT اقدام کرده ایم.

به گفته وی، در حال حاضر وزارت نیرو برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام آبی کشور به 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

وی در خصوص طرح افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز گفت: با اجرای طرح های در دست مدیریت این شرکت علاوه بر افزایش ظرفیت تولید این نیروگاه از 2 هزار مگاوات به سه هزار و 800 مگاوات، میزان آلاینده ها و حرارت آن نیز به حداقل کاهش خواهد یافت.

قائم مقام وزیر وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق روز چهارشنبه برای بازدید از چند طرح در حوزه آب و برق و نیز دیدار با استاندار قزوین به این استان سفر کرد.