۰ نفر

سرمایه‌گذاری ۳۲۰۰میلیارد تومانی در حوزه آب کرمانشاه

۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۷
کد خبر: 208002
سرمایه‌گذاری ۳۲۰۰میلیارد تومانی در حوزه آب کرمانشاه

وزیر نیرو گفت: از سال 1393 تاکنون 3200 میلیارد تومان در ارتباط با توسعه منابع استان سرمایه‌گذاری شده است.

 حمید چیت چیان امروز (سوم مرداد) در شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه آب استان کرمانشاه در کل کشور را بی نظیر عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه هزینه تامین آب از طریق سامانه سردسیری بسیار بالاست، افزود: برای دسترسی کرمانشاه به آب سامانه سردسیری باید یک یا دو سد بسازیم و بعد حدود هزار کیلومتر پمپاژ آب داشته باشیم و با توجه به مصرف برقی که پمپاژ این آب نیاز دارد، هیچ محصول کشاورزی وجود ندارد که با این هزینه تولید، توجیه داشته باشد، بنابراین باید از آن صرف نظر کرد. البته این آب می‌تواند برای مصرف بخش صنعت جوابگو باشد، به شرط آنکه هزینه انتقال آب را خود صاحب صنعت بپردازد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت یازدهم ۳۴ سد را در کشور به نتیجه رسانده است، گفت: از این تعداد پنج مورد آن در کرمانشاه بوده است. سرمایه گذاری که در حوزه آب در استان کرمانشاه صورت گرفته در میان تمامی استانهای کشور بی نظیر است.

وی افزود: از سال 1393 تاکنون ۳۲۰۰ میلیارد تومان در ارتباط با توسعه منابع آب استان سرمایه گذاری شده است، البته این رقم با احتساب نیمی از هزینه سامانه گرمسیری است، چون نیمی از آن متعلق به استان ایلام است. همچنین تا پایان سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم هزینه در همین راستا خواهیم کرد.

وزیر نیرو افزود: اگر از منابع آب ایجاد شده در استان به شکل سنتی استفاده شود ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، اما اگر از این آب به شکل کشت صنعتی و گلخانه‌ای استفاده شود آن موقع ضریب اشتغال  ۱۰ و حتی ۲۰ برابر می‌شود.

وی افزود: متوسط بارندگی در استان کرمانشاه بیش از ۴۹۰ میلی متر است و این یعنی دوبرابر میانگین کشوری، لذا باید استقبال کنیم که در این استان امکان کشت دیم وجود دارد.

چیت چیان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر میزان برق تولیدی استان ۱۴۰۵ مگاوات و میزان مصرف برق این استان ۱۲۸۰ مگاوات است. وی افزود:  همزمان سه طرح نیروگاهی بزرگ نیز در این استان در حال ساخت است که یکی از آنها نیروگاه برق آبی داریان با ۲۱۰ مگاوات تولید برق است که ظرف یکی دو ماه آینده به بهره می‌رسد.