۰ نفر

امضای قرارداد همکاری توسعه گازی ایران از دستاوردهای مهم برجام است

۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۷:۱۱
کد خبر: 203525
امضای قرارداد همکاری توسعه گازی ایران از دستاوردهای مهم برجام است

رسانه های چین با بازتاب دادن امضای قرارداد همکاری گازی شرکت نفتی فرانسوی توتال که رهبری یک کنسرسیوم بین‌المللی شامل شرکت ملی نفت چین را بر عهده دارد، از آن به عنوان مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران پس از برجام نام بردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا‌، در اخبار و مطالب منتشر شده رسانه های چین در روز سه شنبه از جمله تلویزیون مرکزی، تارنمای چاینا ارگ و انگلیش نیوز؛ تاکید شده که کنسرسیوم بزرگی از شرکت های غول پیکر انرژی ایران، فرانسه و چین این توافقنامه چند میلیارد دلاری را دیروز در تهران امضاء کرده اند.

گزارش های رسانه ای چین ادامه می دهد که شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی»، «توتال» و «شرکت ملی نفت ایران» قبل از امضای رسمی توافقنامه، یادداشت تفاهمی را سال گذشته امضا کردند که بر اساس آن برای توسعه میدان گاز پارس جنوبی همکاری خواهند کرد.تارنمای چاینا ارگ چین می نویسد که این شرکت ها همکاری نزدیکی در 2 مرحله و 2 فاز عملیاتی در پارس جنوبی خواهند داشت که دوره کاری آن ۲۰ سال خواهد بود.

نزدیک به ۳۰ درصد سهام این قرارداد در اختیار شرکت چینی خواهد بود و بنا بر این گزارش ۱۹ ممیز ۹ درصد از آن پتروپارس است و از سوی دیگر در هر مرحله 2 میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به این طرح تزریق خواهد شد.

در صورتی که قرارداد اجرایی شود آن زمان بر اساس گزارش تارنمای انگلیش نیوز چین ایران روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز از این میدان استخراج خواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی از پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گاز طبیعی دنیا با ذخیره ۵۱ هزار میلیارد متر مکعب گاز یاد کرده است.

رسانه های چین همچنین از امضای این قرارداد همکاری به عنوان نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت کشورمان و اجرای سایر قراردادها نام برده اند.

گفتنی است، امضای این قرارداد نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه محسوب می شود که برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار امضا شده است.

قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی، عصر دیروز (دوشنبه) توسط «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، «پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال، «لو» مدیرعامل شرکت ملی نفت چین (اینترنشنال) و «عزت الله اکبری» مدیرعامل شرکت پتروپارس امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.