۰ نفر

در آینده نزدیک جهان محقق می‌شود:

رونق انرژی‌های تجدیدپذیر با کاهش چشمگیر هزینه‌‌ تولید

۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 201363
رونق انرژی‌های تجدیدپذیر با کاهش چشمگیر هزینه‌‌ تولید

مطالعات جدید نشان می‌دهد که با کاهش هزینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، جهان زودتر از آنچه که پیش از این انتظار می‌رفت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک قدم خواهد برداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  جهان اقتصاد، جدیدترین مطالعات بلومبرگ نیو انرژی فاینانس آشکار ساخت که با کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از انرژی خورشیدی بسیار زودتر از آنچه که پیش بینی می‌شد استفاده از ذغال سنگ و گاز طبیعی را پشت سر خواهد گذاشت. بر اساس این پژوهش، طی چند سال‌ آینده استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در همه جای جهان بسیار ارزان تر از ذغال سنگ خواهد بود.

این مطالعه تصریح کرده است که هم اکنون در کشورهای آلمان و ایالات متحده، انرژی خورشیدی رقیب جدی ساخت نیروگاه‌های جدید ذغال سنگ است و انتظار می‌رود که این امر در بازارهای با رشد بالایی مانند چین و هند تا سال ۲۰۲۱ تحقق یابد. از سال ۲۰۰۹، هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی یا پنل‌های فوتوولتائیک نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۰، ۶۶ درصد دیگر کاهش بیاید. هزینه انرژی باد نیز پس از تجریه ۳۳ درصد کاهش در بازه زمانی مشابه، بنابر پیش بینی‌ها در طی دو دهه آینده ۴۷ درصد دیگر کاهش می‌یابد.

در صورتی که پیش بینی‌ها درست باشد، مجموع آلودگی کربن دی اکسید ناشی از سوخت‌های فسیلی در جهان از سال ۲۰۲۶ شروع به کاهش یافتن می‌کند. انتظار می‌رود که مجموع تولید ذغال سنگ در ایالات متحده تا سال ۲۰۴۰ به نصف برسد، امری که با کاهش ۸۷ درصدی تولید ذغال سنگ در قاره اروپا (جایی که مقررات محیط زیستی هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی را به شدت افزایش داده است) قابل مقایسه است. بر این اساس، علیرغم خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس* و اظهارات دونالد ترامپ درباره بازگرداندن صنعت ذغال سنگ ایالات متحده، پیش بینی می‌شود که با مشارکت دولت‌ها برای کاهش انتشار کربن، گرسنگی جهان برای ذغال سنگ در کمتر از ۲۰ سال به شدت سقوط کند.

گفتنی است، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش خروج ایالات متحده از توافق آب و هوایی پارس را که بخشی از وعده‌های انتخاباتی اش بود، اعلام کرد.

وی در گفتگویی تلویزیونی گفته بود: از امروز، ایالات متحده اجرای تمام موارد غیر الزام‌آور معاهده پاریس و هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی که این توافق بر کشور ما تحمیل می‌کند را متوقف می‌سازد.

ترامپ با هزینه ‌بر خواندن معاهده پاریس برای مردم آمریکا، اشاره کرده بود که براساس یک مطالعه انجام شده، اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون شغل را از بین خواهد برد. وی تصریح کرده بود: این معاهده برخلاف منفعتی که برای دیگر کشورها دارد سودی برای ایالات متحده ندارد.

رییس جمهور آمریکا با اشاره به محدودیت‌ها در زمینه استفاده از زغال‌سنگ در ایالات متحده اظهار کرده بود: مشاغل مربوط به بخش زغال ‌سنگ از بین نمی‌روند، این مشاغل تنها از آمریکا به سایر کشورها منتقل می‌شوند.

االبته خروج آمریکا از توافق پاریس با اعتراض اتحادیه اروپا و رهبران برخی کشورها مانند چین، آلمان و هند و فرانسه مواجه شده بود.

با این حال و برخلاف مواضع دولت آمریکا، شرکت‌های بزرگ این کشور مهمترین مشتریان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر هستند. به گزارش رویترز، شرکت‌های بزرگی مانند وال مارت استورز و جنرال موتورز به برخی از بزرگترین خریداران انرژی‌های تجدید پذیر آمریکا بدل شده اند، امری که نقشی کلیدی در کاهش انتشار کربن در ایالات متحده ایفا می‌کند.

سال گذشته میلادی، ۴۰ درصد قراردادهای انرژی‌های باد آمریکا توسط کاربران شرکت‌های قدرتمند این کشور، دانشگاه‌ها و مصرف کنندگان نظامی به امضا رسیده است که قابل مقایسه با ۵ درصد در سال ۲۰۱۳ است. این کاربران همچنین سهم بی سابقه ۱۰ درصدی از بازار طرح‌های بزرگ مقیاس خورشیدی در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده اند، امری که تنها تا ۲ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بر این اساس، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه انرژی‌های خورشیدی و باد به لطف پیشرفت‌های فنی و افزایش تولید پنل‌ها و توربین‌‎ها در جهان، معافیت‌های مالیاتی و انگیزشی در ایالات متحده آمریکا کاربران بزرگ انرژی این کشور مانند جنرال موتورز را به بهره بردن از انرژی‌های تجدید پذیر برای افزایش مزیت رقابتی و استفاده از منابع ارزان تر برق ترغیب کرده است.

البته دولت دونالد ترامپ هیچ نقشی در تعیین معافیت‌های مالیاتی برای طرح‌های انرژی تجدید پذیر ندارد و این امر مدیون حمایت‌های دو حزب عمده این کشور (دمکرات‌ها و جمهوری خواهان) در کنگره آمریکا است. بسیاری از قانون گذاران جمهوری خواه برخاسته از ایالت‌هایی که عمده تولید کنندگان انرژی خورشیدی و باد هستند مانند ایالت‌های تگزاس، اوکلاهما و آیووا هستند.

پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، انرژی باد و خورشیدی نیمی از مجموع ظرفیت تولید انرژی جهان را شامل شود، امری که هم اکنون تنها ۱۲ درصد است.

*معاهده تغییرات آب ‌و هوایی پاریس در سال ۱۳۹۴ و با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، با هدف محدود کردن گرمایش زمین بوسیله کاهش تولید دی اکسید کربن و کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی به امضا رسید.