۰ نفر

در چند روز آینده؛

افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط رییس‌جمهور

۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 189841
افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط رییس‌جمهور

استاندار هرمزگان گفت: مرحله نخست پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در روزهای آینده توسط رئیس جمهوری در بندرعباس افتتاح می شود.

جاسم جادری سه شنبه در این خصوص اظهار داشت: با تکمیل مراحل بعدی این پالایشگاه کشور در تولید بنزین خودکفا شده و مجموع تولید بنزین کشور به بیش از 211 میلیون لیتر خواهد رسید و علاوه بر این 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردهای نفتی کشور افزوده می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: در این پالایشگاه که با هدف پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی احداث آن آغاز شده، میعانات گازی به عنوان ماده خام تبدیل به سوخت بنزین با استاندارد یورو می شود.

وی اضافه کرد: این پالایشگاه معادل 66 درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کند.

استاندار هرمزگان ابراز داشت: عملیات احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 1385 آغاز شد.

به گفته جادری، ترکیب سهامداران این پالایشگاه شامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با 40 درصد، شرکت پتروگاز اندونزی با 15 درصد، صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با 10 درصد و شرکت نفت و گاز تامین با 35 درصد تشکیل می باشد.

وی یادآور شد: برخی سازندگان خارجی نظیر زیمنس، نیومن اسر، سیاد، هانیل، کرایوتک و ... علی رغم دریافت وجه و اتمام ساخت تجهیزات مهمی مانند کمپرسورها و کوره ها به دلیل شرایط تحریم از تحویل آنها امتناع می کردند.

جادری افزود: پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات فوق تحویل و با نظارت نمایندگان این شرکت ها نصب و راه اندازی شد، همچنین بهبود روند عملیات بانکی و انتقال ارز پروژه را در مسیر عملیاتی شدن قرار داد.

استاندار هرمزگان یادآور شد: ستاره خلیج فارس میراث خودباوری و عزت تلاشگران این مرز و بوم است و جا دارد از تلاش مجموعه پیمانکاران این پروژه از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تقدیر به عمل آید.

استان هرمزگان، جنوبی ترین استان ایران، در ساحل خلیج فارس و دریای عمان با جمعیت یک میلیون 578 هزار و 183 نفر و مساحتی حدود 68 هزار و 476 کیلومتر مربع قرار دارد.

این استان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان، از شمال غربی و غرب با استان های فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان به صورت نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر در بر گرفته است.