۰ نفر

دریافت نتیجه ۶ مطالعه از شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 188491
دریافت نتیجه ۶ مطالعه از شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از دریافت نتیجه شش مطالعه فنی پس از امضای تفاهم‌نامه‌های MOU و HOA از شرکت‌های خارجی خبر داد.

علی کاردر با بیان اینکه همه قراردادها به جز قراردادی که با شرکت توتال امضا شده MOU بوده و فقط قرارداد توتال HOA بوده است، درمورد شرکت‌هایی که مطالعه فنی خود را ارسال کرده‌اند توضیح داد: تا کنون شش مطالعه فنی از شرکت های لوک اویل، مرس، توتال، اینپکس، پترومینا و یک شرکت دیگر دریافت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کاردر پیش از این خبر داده بود که حدود ۲۰ تفاهم نامه و  HOA با شرکت‌های بین‌المللی نفتی که بسیار معتبر هستند امضا شده و به جز تعدادی که تقاضای مطالعه میدانی مشترک را داشتند، هرکدام از شرکت‌ها یک میدان را برای مطالعه انتخاب کردند. امضای تفاهم نامه دوره قراردادی را کوتاه‌تر می‌کند. شرکت‌ها یک دوره مطالعات فنی دارند که باید اطلاعات فنی میدان را از ما بگیرند و پیشنهاد فنی خودشان را به ما عرضه کنند. مهلت شش ماهه بسیاری از شرکت‌ها هنوز تمام نشده است. برخی شرکت‌ ها علاقه‌مند بودند از آنجاکه مذاکرات قراردادی طول می‌کشد، یک قرارداد میانی به نام HOA امضا شود. حدود ۸۵ درصد مفاهیم قرار داد داخل HOA است و مهم ترین مورد آن بخش فنی و بخش بازرگانی و مالی است. بنابراین هنگامی که وارد مذاکرات قرارداد می شویم دیگر در دو مورد مذکور بحثی مطرح نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، شرکت‎های لوک اویل و پرتامینا مطالعات خود را برای آب تیمور و منصوری، شرکت توتال مطالعات خود را برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و شرکت اینپکس ژاپن مطالعه خود را برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی انجام داده‌اند.