۰ نفر

گامی جدید در توسعه فناوری اتمی ایران

۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۵۵
کد خبر: 185615
گامی جدید در توسعه فناوری اتمی ایران

مشاور رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: شرکت‌ مشاور ENCONET و آروا (واحد آلمان) قرارداد همکاری "کمک به ارتقاء ایمنی هسته‌ای" در ایران را امضا کردند.

شرکتENCONET از شرکت‌های مشاور در ارتقاء ایمنی هسته‌ای که تخصص مستقل در امور ایمنی و امنیتی در این حوزه دارد و فراهم کننده سرویس‌های ویژه ایمنی هسته‌ای برای بخش‌های دولتی و صنعتی در سطح جهان است. این شرکت در شهر وین به ثبت رسیده است و متشکل از کشورهای مجارستان، اسلونی، اسلواکی و چک است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هم‌چنین شرکت آروا که یک شرکت فرانسوی چند ملیتی و متخصص در انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر است در راستای ارتقاء ایمنی نیروگاه بوشهر در این قرارداد مشارکت دارد. البته واحد آلمان شرکت آلمان که علاوه بر ساخت راکتور در ارتقا ایمنی و امنیت هسته‌ای مشارکت دارد مسوول این بخش از قرار داد است.

قرارداد کمک به ارتقاء ایمنی هسته‌ای در روزهای پایانی ماه مارس در بروکسل به امضا دو شرکت مذکور که برنده مناقصه در این رابطه بودند، رسید.

ناصر راستخواه مشاور علی‌اکبر صالحی در همین رابطه پیش از این گفته بود که "مناقصه مذکور در چارچوب برجام و از سوی اتحادیه اروپا 28 اسفند در بروکسل برگزار شد و نمایندگانی از ایران، اتحادیه اروپا و مرکز تحقیقات هسته‌ای اتحادیه اروپا به عنوان اعضای ناظر در آن شرکت داشتند."

وی گفت که از سوی ایران وی به عنوان مشاور رییس سازمان انرژی اتمی و یک نماینده از نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یکی از اعضای ارزیابی‌کننده و رای دهنده حضور داشته‌اند.

این مقام سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ پس از یک هفته ارزیابی کنسرسیوم‌های شرکت‌کننده در مناقصه "مشارکت در ارتقاء ایمنی هسته‌ای در ایران" دو کنسرسیوم در نهایت انتخاب شدند که از قوی‌ترین کنسرسیوم‌های اروپایی در زمینه ایمنی هسته‌ای هستند»، افزود: هزینه در نظر گرفته شده برای اجرای این قرارداد که از سوی اتحادیه اروپا تامین می‌شود ۵ میلیون یورو عنوان است.