۰ نفر

اثربخش‌ترین اقدام در مدیریت بحران آب چیست؟

۲۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱
کد خبر: 183142
اثربخش‌ترین اقدام در مدیریت بحران آب چیست؟

رییس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی و مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی بهره‌وری کشاورزی را اثربخش‌ترین اقدام ملی در مدیریت بحران آب دانست و آن را موجب فایده ملی برای کشور و رونق، درآمد و فایده فردی برای کشاورزان و تولیدکنندگان اعلام کرد.

حسین شریعتمدار، با بیان اینکه بهره‌وری کشاورزی، «نسخه مردم‌محور و طرح مشارکتی» حل بحران آب در کشور است، اظهار کرد: اتخاذ «راهبرد بهره‌وری» برای مدیریت کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اجرای پروژه‌های بهره‌وری در بخش کشاورزی، اثربخش‌ترین اقدام ملی در مدیریت بحران آب در کشور بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به افزایش بهره‌وری در کشاورزی و نتایج آن در سال‌های گذشته بیان کرد: در سه و اندی سال اخیر، سالانه شش درصد و درمجموع ۱۷.۷۵ درصد بهره‌وری در کشاورزی افزایش یافته و صرفه‌جویی سالانه ۴.۲ میلیارد مترمکعب آب از نتایج و آثار افزایش شش درصدی بهره‌وری در کشاورزی است. استمرار این میزان بهره‌وری در برنامه ششم توسعه به صرفه‌جویی ۲۱ میلیارد مترمکعب آب در کشور خواهد انجامید و کمر بحران آب شکسته و کشور به آن فایق خواهد آمد.

رییس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی و مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی  با مقایسه طرح بهره‌وری و دیگر طرح‌های مدیریت بحران آب از جمله تعادل‌بخشی گفت: بهره‌وری، طرحی مردمی و مشارکتی با نتایج مثبت اقتصادی و معیشتی در مقایسه با سایر طرح‌های مدیریت بحران آب از جمله طرح تعادل‌بخشی است. در طرح تعادل‌بخشی باید برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب را متوقف و یا میزان برداشت‌های مجاز مردم را کاهش دهیم که در هر دو صورت از استقبال مردم به عنوان یکی از ذی‌نفعان طرح به میزان بهره‌وری برخوردار نمی‌شود.

شریعتمدار با بیان اینکه بهره‌وری درآمدزا، رونق‌بخش و سریع‌النتیجه است، افزود: در نتیجه بهره‌وری علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت چغندر قند از ۱۷۰ هزار هکتار در سال‌های گذشته به ۱۳۰ هزار هکتار میزان محصول افزایش یافته است. میزان متوسط عملکرد و تولید چغندر قند در هر هکتار از ۲۷ تن در سال‌های گذشته به دو برابر افزایش یافته و به ۵۴ تن در هکتار رسیده، در نتیجه بهره‌وری تولید ۲۲۰ گرم شکر به ازای یک مترمکعب آب در سال‌های گذشته با بیش از ۲/۵ برابر افزایش به ۵۶۵ گرم افزایش یافته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عملکرد و نتایج مشابه در دیگر محصولات کشاورزی همانند محصول چغندرقند، مصرف کم نهاده‌های تولید به ویژه نهاده کمیاب آب و هزینه کمتر را در پی داشته و این اقدام فایده ملی را برای کشور و رونق، درآمد و فایده فردی را برای کشاورزان و تولیدکنندگان دارد.