۰ نفر

هدف انتقال گازی پایدار وایمن به منازل است

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 182498
هدف انتقال گازی پایدار وایمن به منازل است

مدیر عامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر بی اطلاعی منتقدان از مسائل فنی گازرسانی گفت: ما گازی را به منازل مردم تحویل می‌دهیم که هم پایدار باشد و هم ایمن.

طرح گازرسانی به زاهدان که از سال ٨٩ تا ٩٢ تنها ١,٦ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد پیشرفت چشمگیری بود و هم اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت در جریان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، نکته مهم اما در مورد گازرسانی به این استان اولویت صنایع، نیروگاه های برق و زیرساخت‌های دیگر و بعد از آن مصرف خانگی بود.

این تعهد دولت یازدهم که با برنامه ریزی و عملیات اجرایی منسجم به انجام رسید، این روزها به نقل محافل منتقدان دولت تبدیل شده و از این پروژه به عنوان یک تعهد انجام نشده نام می برند. در حالی که این طرح در دولت پیشین با بودجه ای حداکثری آغاز و مانند بسیاری طرح‌های دیگر ناتمام رها شد.

حمیدرضا عراقی معاون وزیرنفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران پیش‌ترگفته بود:  گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان تنها استان محروم از گاز در کشور، یکی از برنامه های مهم شرکت ملی گاز ایران است و تا پایان سال جاری شهر زاهدان گازرسانی خواهد شد.

حال با گذشت نزدیک به ۹ ماه از این تعهد، مراسم افتتاح گازرسانی به این استان با حضور رئیس جمهور روز ۱۰ اسفند برگزار شد و پس از آن اولین مشعل گاز خانگی عصر روز ۱۹ اسفند با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استان سیستان و بلوچستان در منزل شهید "سلطان محمد تیموری" در شهر زاهدان روشن شد.

محمدحسن طهرانی مدیر عامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در خصوص برنامه های گازرسانی به این استان می‌گوید: برنامه گازرسانی به شهر زاهدان و حومه آن به ۱هزار و ۳۰۰کیلومتر لوله‌گذاری و انشعاب‌زنی نیاز دارد که در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر آن انجام شده‌است.

او در پاسخ به انتقادات و حاشیه‌سازی هایی که در روزهای اخیر درباره گازرسانی به زاهدان صورت گرفته تأکید می‌کند: برخی از دوستان از مسائل فنی گاز بی‌اطلاع هستند . ما گازی را به منازل مردم تحویل می‌دهیم که هم پایدار باشد و هم ایمن.

طهرانی ضمن آنکه برنامه گازرسانی به زاهدانی‌ها ظرف ۴سال را یک رکورد در کارنامه شرکت ملی گاز توصیف کرده از چگونگی گازدارشدن ۱۰هزار خانواده از ساکنان زاهدان  گفته‌است که در ادامه می‌خوانید:

در فاصله ۱۰اسفند که مراسم افتتاح گازرسانی به زاهدان توسط رییس‌جمهور انجام شده تا کنون رسانه‌های منتقد به طور مستمر از این سخن می‌گویند که مردم زاهدان گازرسانی را احساس نکرده‌اند. می‌گویند گاز به زاهدان رسیده ولی به زاهدانی‌ها نرسیده‌است. آیا واقعاً گاز به زاهدانی‌ها نرسیده‌است؟

تنها ۱۰ روزی است که گاز وارد زاهدان شده است و انتظار خیلی زیادی است که تنها پس از ۱۰ روز از ورود گاز به زاهدان بخواهیم آن را در زندگی روزمره احساس کنیم. برخی از دوستان از مسائل فنی گاز بی‌اطلاع هستند . ما گازی را به منازل مردم تحویل می‌دهیم که هم پایدار باشد و هم ایمن. شبکه‌های گازرسانی مسائل ایمنی خاصی را می‌طلبد که شاید در شبکه‌های آبرسانی و دیگر شبکه‌های توزیع مطرح نباشد. شبکه‌های توزیع گاز بحث ایمنی و جان مردم را پیش رو دارد و ممکن است آن را به خطر بیاندازد. در این شبکه‌ها اگر نشتی کوچکی داشته باشند مطمئنا هم آثار مخربی برای شهر و هم برای جان مردم دارد. این شبکه باید مدام هم پایش شود .

با این توضیحات در حال حاضر آخرین وضعیت گازرسانی به زاهدان چگونه است؟

همانطور که میدانید گاز به شهر زاهدان رسیده است و خط انتقال از ایرانشهر به زاهدان به طور کامل انجام شده است. در حوزه شهرستان زاهدان هم 140 کیلومتر شبکه تغذیه و انشعابات تا الان اجرا شده‌است. پیش بینی ما یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط تغذیه و انشعاب در زاهدان است که با بررسی‌های به عمل آمده انجام این کار 4 سال زمان می‌برد. اما همین الان  امکان تزریق گاز و به این ۱۴۰ کیلومتر درون شهر وجود دارد و امکان انشعاب‌زنی  وجود دارد. برای این 140 کیلومتر 10 تا 13 هزار مشترک پیش‌بینی کرده‌ایم که پیمانش هم به مناقصه گذاشته شده است و در سال 96 پیمانکارش مشخص می‌شود و از ابتدای سال 96 شروع به کار می‌کند.

درحال حاضر  کدام مناطق در زاهدان گازرسانی انجام شده است؟

در حال حاضر حدفاصل خیابان جمهوری، بلوار دانشگاه، زیباشهر تزریق گاز در حال انجام است تا پس از آن علمک‌زنی هم شروع شود.  در سال 96 که پیمانکار مشغول به کار شود تمام این مناطق گازدار خواهند شد.

پیش بینی شما برای کل عملیات گازرسانی چه مدت زمانی است؟

گازرسانی کل شهر 4 ساله انجام خواهد شد و می‌توانیم بگوییم این یک رکورد در سطح ملی برای شرگت گاز خواهد بود که شهری با این جمعیت و وسعت را بتوانیم چهارساله گازدار کنیم.

درحال حاضر برای سال 96 دو پیمان طرح توسعه را پیش‌بینی کردیم که آنها پیمانکارانش مشخص شدند 350 کیلومتر را اجرا خواهند کرد . از نیمه دوم سال 96 دو پیمانکار دیگر احتمالا برای توسعه 350 کیلومتر دیگر مشخص خواهند شد. سرعت کار در دوسال ابتدایی خیلی بیشتر از دوسال پایانی گازرسانی خواهد بود چون انتهای عملیات خصوصا سال آخر ما حاشیه شهر و آخرین جاهایی که نیاز به گاز دارند را کار می‌کنیم.در ضمن در سال 96 ما مطمئنا گازرسانی شهرک صنعتی زاهدان را خواهیم داشت ، نیروگاه زاهدان نیز در سال 96 گازرسانی خواهد شد.

اولویت گازرسانی برای صنعت و کارخانه‌ها وجود دارد؟ آیا کارخانه ها و مراکز تولیدی صنعتی در این اولویت قرار دارند؟

صد در صد. برنامه گازرسانی به استان برپایه گازرسانی به صنایع بوده است. در واقع توجیه اقتصادی این طرح، گازرسانی به صنایع است. هرچقدر صنایع بزرگتر باشند توجیه اقتصادی‌ بیشتری دارند. در حال حاضر نیروگاه زاهدان اولویت اول ما است تا بتوانیم با رساندن گاز، سوخت مایع آن را قطع کنیم. در ایرانشهر دو نیروگاه داریم یکی نیروگاه گازی و یکی نیروگاه سیکل ترکیبی . نیروگاه گازی که کاملا در مدار است و دومیلیون مترمکعب در روز مصرف دارد، نیروگاه سیکل ترکیبی هم از چهار فازش دو فازش در مدار آمد و روزانه 400 ،500 مترمکعب هم آنها مصرف می‌کنند و دوفاز دیگر هم مطمئنا در سال 96 در مدار مصرف گاز خواهد آمد.

مشخص شده در فاز اول چند واحد مسکونی و واحد صنعتی گازرسانی شود؟

رسالت ما در گازرسانی اینگونه تعریف شده که گاز را نزدیک محل مصرف تحویل می دهیم. مثلا به دلیل اینکه اطراف شهرک صنعتی حصار دارد شبکه داخلی اش را خود این شهرک باید اجرا کند. ما مطمئنا در سال 96 گاز را تحویل ورودی شهرک صنعتی می دهیم. حال دوستان ما در شهرک صنعتی با هماهنگی کارخانه هایی که آنجا هستند باید شرایط گازرسانی را انجام دهند. البته ما برای هرگونه کمک و مشاوره فنی آمادگی داریم . ولی اجرا با خودشان است. البته شهر حسابش جداست و با ما است.