۰ نفر

وضعیت ذخیره آب استان ها چگونه است؟

۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 179182
وضعیت ذخیره آب استان ها چگونه است؟

بارش‌های اخیر سیل آسا در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و فارس هرچند موجب خساراتی در بخش‌های زیربنایی شد و اختلالاتی را در زندگی روزمره مردم به وجود آورد، اما آمارها نشان می‌دهد، این سیلاب‌ها موجب آبگیری بسیاری از سدها، آّب بندها و تغذیه‌های مصنوعی شد و این اتفاق در حالی رخ داد که این مناطق از کشور در خشکسالی شدیدی بودند و هر قطره باران برای آنها ارزش زیادی داشت.

ازسوی دیگر، حجم سیلی که توسط این سدها مهار شده نقش تأثیر‌گذار آنها را درکنترل سیلاب دوچندان می‌سازد و ضرورت تکمیل دیگر سدهای این مناطق را نشان می‌دهد.

سدهای فارس درسیل اخیر عالی عمل کردند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، فارس استانی است که در جریان سیلاب‌های اخیر استان‌های جنوبی، سدهایش توانست سیلاب خروشان را در مخازن خود کنترل کنند و جلوی خسارت بیشتر به این استان را بگیرند. «حمیدرضا دهقانی» مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در خصوص میزان آب وارد شده به مخازن سدهای استان طی بارش‌های اخیر، گفت: در مجموع بیش از510 میلیون متر مکعب آب به مخازن سدهای استان اضافه شده که در این بارندگی‌ها بیش از370میلیون متر مکعب آب به حجم مخزن سد سلمان فارسی افزوده شده است. وی با تأکید بر اینکه اگر این سدها نبودند شهرها و روستاهای پایین دست سدها زیر آب رفته و متحمل خسارات زیادی می‌شدند، اضافه کرد: در این مدت، سدتنگاب حدود48میلیون متر مکعب، چشمه عاشق 30میلیون، سد رودبال 31 میلیون، خسویه 14میلیون، درودزن 14 و ملاصدرا 5 میلیون متر مکعب در مخزن خود آب ذخیره کرده‌اند و از آبگیری شهرها و روستاهای پایین دست جلوگیری کردند. دهقانی با مقایسه آمار ورودی سدها نسبت به پیش از آغاز این بارندگی‌ها، گفت: میزان ورودی سدها قبل از بارندگی‌های اخیر حدود 11 متر مکعب برثانیه بوده و حجم آب قابل استفاده سدهای فارس نیز 175 میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر جمع ورودی آب سدها 107 متر مکعب برثانیه گزارش شده و حجم آب قابل استفاده آنها 614 میلیون متر مکعب است.

 گفتنی است، دبی ورودی سدها در اوج سیلاب به بیش از 2 هزار و 500مترمکعب رسیده بود. درصد حجم کل آب موجود نسبت به حجم کل مخازن 37 درصد و حجم آب قابل استفاده در سدها نسبت به حجم مفید مخازن 26 درصد است. دربعضی ازنقاط استان دربارندگی‌های اخیرنزدیک به400میلیمتربارش باریده است.

افزایش85 میلیون مترمکعب آب به حجم سد «رئیسعلی دلواری»

درهمین حال، «شاهپور رجایی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: میانگین بارش این استان در این مدت 165میلیمتر بود و این در حالی است که میانگین بارندگی استان 31میلیمتر بوده و با بارش‌های اخیر به 90 درصد بارش‌های سال قبل رسیدیم و با توجه به اینکه هنوز کمتر از یک ماه تا پایان سال فرصت داریم انتظار می‌رود به حد سال گذشته برسیم.

 وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی سد رئیسعلی دلواری695 میلیون متر مکعب است، افزود: حجم آب ذخیره شده در این سد قبل از بارش‌های اخیر 110 میلیون متر مکعب بود که پس از بارش‌ها به 195 میلیون متر مکعب رسید. سد رئیسعلی دلواری در جریان سیلاب اخیر 100 درصد سیلاب را مهار کرد. در حوزه رودخانه دالکی که 2 سد نرگسی در فارس و دالکی در استان بوشهر روی آن در دست ساخت است 310 میلیون متر مکعب سیلاب داشت که در صورت تکمیل این سدها 100 درصد سیلاب مهار می‌شد و هیچگونه خسارتی وارد نمی‌شد. وی با اشاره به اینکه اوج سیلاب در استان بوشهر2 هزار و 400 متر مکعب در ثانیه بود، افزود: در حوضه آبریز حله، سد مخزنی رئیسعلی دلواری، دبی سیلابی یک هزار و 600متر مکعب در ثانیه راتجربه، کنترل و در خود ذخیره کرد.  مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت وجود نداشتن سد رئیسعلی دلواری اوج سیلاب در این منطقه به 3 هزار و 800 تا 4 هزار متر مکعب در ثانیه می‌رسید و شکی نبود که شهر «آب پخش» و تمام روستاهای واقع در دشتستان، بوشهر و گناوه شدیداً در معرض سیل قرار می‌گرفت. اکنون سدهای دشت پلنگ، باغان و دالکی در استان بوشهر در حال اجراست که باید برای تکمیل آن تسریع شود.

ثبت بارندگی 185 میلیمتر در هرمزگان

«هوشنگ ملایی» مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان نیز با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان از ابتدای سال آبی تاکنون 170 میلیمتر بوده، افزود: درغرب استان بیشترین بارندگی در ایستگاه فاریاب سنگوئیه به میزان 185 میلیمتر بارندگی ثبت شده است. متوسط بارندگی هرمزگان در دوره درازمدت 49 ساله 112 میلیمتر است. بیشترین دبی لحظه‌ای به صورت سیل مربوط به رودخانه شمیل با دبی لحظه‌ای 4 هزار متر مکعب در ثانیه بود که با توجه به ساخت سد شمیل و نیان حجم سیل ذخیره شده و از خسارت به پایین دست محدوده‌های شمیل و نیان جلوگیری به عمل آمد.

 وی میزان آب ورودی به سد استقلال میناب را 32 میلیون متر مکعب، سد جگین 1 میلیون متر مکعب و سد شمیل - نیان را 55 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر میزان حجم فعلی مخزن سد استقلال 88 میلیون متر مکعب و سد شمیل - نیان 65میلیون متر مکعب و سد جگین 185 میلیون متر مکعب است. با توجه به بارندگی‌های مذکور در هرمزگان سدهای تغذیه مصنوعی تخت و قلعه قاضی، سرخون، براشت بستک، بردول و بوچیر پارسیان، فاریاب رودان و فارغان حاجی آباد آبگیری شد.

حجم ذخیره سدهای سیستان و بلوچستان  به بیش از یک میلیارد متر مکعب رسید

به دنبال بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان 155 میلیون متر مکعب از سیلاب ذخیره شد. «اتابک جعفری» مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان در این باره افزود: حجم آب سدهای استان در حال حاضر به یک میلیارد و 50میلیون متر مکعب رسیده است. به گفته وی در این مدت حجم سدهای پیشین 21، شی کلک 2، خیرآباد 7، زیردان 46، ماشکید علیا 15، بزمان 2، سارادان 8، شمس آباد 2، کالان یک میلیون متر مکعب افزایش یافته است. میانگین بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به متوسط بارندگی مدت مشابه سال آبی گذشته 10 درصد افزایش داشته و همچنین میانگین بارندگی در سال آبی 95-96 نسبت به مدت مشابه دراز مدت یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان گفت: در حال حاضر 22 سد در دست بهره‌برداری است که 7 سد مخزنی و 15سد تغذیه‌ای است.همچنین در سد مخزنی کهیر، حجم مخزن 314 میلیون متر مکعب سد تغذیه‌ای گوهرکوه با حجم 10 میلیون متر مکعب و سد شهری کور با حجم 103 میلیون متر مکعب در حال ساخت است که با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره‌سازی به 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. با وجود بارندگی‌های سیل آسای اخیر هنوز 50در صد ظرفیت سدهای استان خالی است.

بارندگی