۰ نفر

درخواست وزیر نفت از مردم؛ فقط دو درجه کم‌تر!

۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 177335
درخواست وزیر نفت از مردم؛ فقط دو درجه کم‌تر!

آخرین روزها از دومین ماه چهارمین فصل سال بالاخره رنگ و بوی زمستان به خود گرفت و شاهد بارش برف و باران بودیم، روزهایی که مصرف گاز در کشور در پی کاهش دما افزایش یافت و وزیر نفت را برآن داشت تا خواسته خود را با جمله "فقط دو درجه کم‌تر" به گوش مردم برساند.

طبق گفته‌های اخیر وزیر نفت هم‌اکنون نزدیک به ٩٠ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی در خانه هایشان استفاده می‌کنند، به طوری که حدود ٧٠ درصد روستاها و ٩٥ درصد در شهرها از نعمت گاز بهره مند هستند. رسیدن جمعیت زیر پوشش شبکه گازرسانی به بالای ٩٥ درصد به آن معناست که کل جمعیت کشور تحت پوشش کامل گازرسانی قرار گرفته است، زیرا بقیه بخش‌ها یا دور افتاده و پراکنده‌اند یا گرمسیر هستند که نیازی به گاز ندارند و گازرسانی به آن اقتصادی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با این حال با توجه به بدعهدی ترکمن‌ها در قرارداد صادرات گاز به ایران و بستن شیر گازشان روی ایران، گازرسانی استان‌های شمالی کشور اندکی با چالش مواجه شده است، به طوری که با کاهش دما در این استان‌ها CNG برخی جایگاه‌ها در بعضی از روزها قطع و مدارس و ادارات تعطیل شدند، اما گاز خانگی در این استان‌ها قطع نشد.

پس از آنکه واردات گاز از ترکمنستان قطع شد، کارشناسان راهکارهای  متفاوتی را برای مقابله با بحران احتمالی ارائه کردند که یکی از مهم‌ترین آنها صرفه‌جویی در مصرف گاز توسط مردم بود.

به گفته کارشناسان هنگامی که کشور با کمبود گاز مواجه می‌شود، نیروگاه‌ها به جای گاز از سوخت مایع و مازوت استفاده می‌کنند که آلودگی آن چند برابر گاز است. با توجه به آمارهای جهانی موجود در ایران، سالی ۲۶ هزار فوت ناشی از آلودگی هوا اتفاق می‌افتد؛ بنابراین مردم باید برای سلامتی خودشان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

کارشناسان تاکید کردند  یکی دیگر از تبعات صرفه‌جویی نکردن در مصرف گاز، بی‌کار شدن جمعی از کارگران است. زیرا هنگامی که گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی قطع می‌شود، تولید آنها به حداقل می‌رسد و ممکن است در فصل سرما و در روزهایی که به سال نو نزدیک می‌شویم، مجبور به تعدیل نیرو شوند.

با وجود اینکه کارشناسان در همان روزها تذکرات لازم را دادند و یک کمپین مردمی تحت عنوان "دو درجه کم‌تر در مصرف گاز" ساخته شد، به نظر می‌رسد مردم آنطور که انتظار می‌رفت در صرفه‌جویی در مصرف گاز دولت را یاری نکردند، به طوری که وزیر نفت اخیرا با حضور در دو برنامه تلویزیونی از میزان مصرف گاز در کشور انتقاد کرد و خواستار همکاری بیشتر مردم در این زمینه شد.

بیژن زنگنه در  ۲۰ بهمن با حضور در برنامه "تیتر امشب" با انتقاد از نحوه مصرف گاز در کشور گفت ما از مردم خواهش کردیم میزان مصرف گاز را کاهش دهند اما این اتفاق رخ نداد. هفته گذشته ۵۳۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف شد که برخی از روزها میزان مصرف گاز نسبت به مصرف مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: ما برای استان‌های شمالی مخصوصا مازندان و گلستان نگران هستیم که این نگرانی از تابستان و با افتتاح خطی که از دامغان به سمت ساری و نکا کشیده می‌شود، برطرف خواهد شد.  در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز، گاز برخی از نیروگاه‌ها به حداقل رسید و این نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده کردند. همچنین در برخی ادارات گاز قطع شد و برخی مدارس تعطیل شدند. من شخصا ساعت به ساعت فشار گاز را در این مناطق کنترل می‌کردم. البته مردم هم کمک کردند اما انتظار ما بیشتر بود. هنگامی که گاز خانگی قطع شود، وصل کردن آن زمان‌بر است.

وی همچنین سه شنبه شب و با حضور در برنامه "گفت‌وگوی ویژه خبری" مجددا از مصرف گاز در بخش خانگی انتقاد کرد و گفت مردم حرف ما را گوش نمی‌دهند. روزهای آینده دمای کشور کاهش پیدا می‌کند و از مردم می خواهیم مصرف گاز خود را دو درجه کمتر کنند.

وزیر نفت تاکید کرد برای این منظور مردم لازم نیست از رفاه خود بکاهند و فقط باید ٢ درجه دمای وسیله گرمایشی را کاهش دهند.کافی است مردم در فصل زمستان به جای لباس آستین کوتاه، از پلیور و ژاکت در خانه استفاده کنند.