۰ نفر

اجرای طرح‌های کوتاه مدت رفع تنش آبی

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۳۹
کد خبر: 176970
اجرای طرح‌های کوتاه مدت رفع تنش آبی

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب (آبفا)کشور گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است تا با اجرای طرح ها و پروژه های کوتاه مدت، بخشی از تبعات بی آبی در هفت کلانشهر و بیش از 300 شهر دیگر کشور در تابستان سال آینده به شکل اضطراری مهار شود.

«علی اصغر قانع» امروز (چهارشنبه) با اشاره برنامه ریزی های انجام شده برای رفع تنش آبی در هفت کلانشهر کشور اظهار داشت: این طرح ها شامل حفر چاه، استفاده از خطوط انتقال، مدیریت مصرف آب، اجاره چاه و خرید آب از بخش های مختلف و جایگزینی آن برای شرب است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، بندرعباس، بوشهر و مشهد هفت کلانشهر هستند.

معاون آبفای کشور افزود: با وجود پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در سال های اخیر، اما اکنون تنها راه مطمئن، کوتاه مدت و اضطراری برای حل مقطعی این مشکلات حفر چاه است.

قانع با اشاره به پیش بینی300 میلیون دلار اعتبار در بودجه سال 1396 برای توسعه آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی، ابراز امیدواری کرد این رقم همچون امسال در صحن علنی مجلس به 500 میلیون دلار افزایش یابد.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اواسط دی ماه امسال در جلسه شورای عالی آب کشور با بیان اینکه تامین آب شرب مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است، گفته بود، لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو هفته، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب را در استان هایی که با بحران مواجه هستند، تدوین و ارایه کنند.

پیشتر «رحیم میدانی» معاون آب و آبفای وزارت نیرو به ایرنا گفته بود، برای حل مشکل تامین آب شرب استان های بحرانی پروژه های اضطراری و کوتاه مدت تعریف شده که اجرای آنها نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است.

همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این زمینه به ایرنا اعلام کرده بود، هیات وزیران بیش از چهار هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار از محل مواد 10 و 12 قانون بودجه 1395 برای شهرهایی که تنش آبی در آنها پیش بینی شده است، در نظر گرفت.

به گفته «حمیدرضا جانباز»، سال آینده هفت کلانشهر اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، بندرعباس، بوشهر و مشهد همراه با 300 شهر کوچک دیگر در صورت عادی بودن بارش ها در معرض تنش آبی قرار می گیرند. این آمار امسال 301 شهر متوسط و کوچک را شامل می شد و پارسال بیش از 500 شهر بود.