۰ نفر

«۲ درجه کمتر» برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸
کد خبر: 174650
«۲ درجه کمتر» برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

سرمای هوا در 29 استان کشور به استخوان رسیده؛ در این میان وضعیت استان‌های شمالی و غربی سخت‌تر از سایر استان‌هاست. طی دو روز نزدیک به 8 درجه سانتیگراد دمای این استان‌ها افت کرده و بارش برف و یخبندان امان مردم را بریده است. با وجود این دولتی‌ها همگی بسیج شده‌اند که مبادا خانه‌ای دچار قطع گاز شود یا نیروگاهی به خاطر نبود سوخت نتواند برق مصرفی مردم را تأمین کند.

کاهش دمای هوا در کنار قطع گاز وارداتی از ترکمنستان مدیرعامل شرکت ملی گاز و تیم گازرسانی این شرکت را هم به استان‌های مازندران و گلستان کشانده است. روز گذشته حمیدرضا عراقی در حالی که برای مدیریت مستقیم بحران به این استان‌ها رفته بود،  گفت: با مدیریت‌های انجام شده در روزهای اخیر تاکنون گاز هیچ خانه‌ای با وجود کاهش دمای هوا و ورود جبهه هوای سرد به کشور قطع نشده است. وضعیت تأمین گاز استان‌های شمالی نیز در نبود گاز ترکمنستان مطلوب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، عراقی ادامه داد: البته هموطنان بویژه ساکنان شمالی کشور همراهی بسیار خوبی با مسئولان داشته‌اند. اگرچه همچنان مصرف بیش از حد استاندارد است اما امیدواریم همکاری‌ها بویژه در استان‌های شمالی بیشتر نیز شود.

اخیراً فراخوانی با نام «2 درجه کمتر» راه افتاده که مردم را تشویق به کم کردن 2درجه گرمای محیط یا خاموش کردن یک بخاری می‌کند. ظاهراً این فرهنگ مدیریت مصرف در حال گسترش است و مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید که در روزهای اخیر مردم کارنامه مثبتی در این زمینه داشته‌اند و امید است که این فرهنگ گسترش یابد.به گفته عراقی اگر همه مشترکان به این فراخوان بپیوندند حدود 50 میلیون متر مکعبی گاز در روز صرفه‌جویی خواهد شد. این رقم معادل تولید گاز دو فاز استاندارد و یک پالایشگاه پارس جنوبی است که ساخت آن میلیاردها دلار هزینه داشته است.

رشد مصرف گاز بخش خانگی کشور تا 530 میلیون متر مکعب

پنجشنبه هفته گذشته مصرف گاز بخش خانگی کشور از مرز 525 میلیون متر مکعب در روز عبور کرد. این رقم 25میلیون متر مکعب بیشتر از روز قبل و 70 میلیون متر مکعب بیشتر از روز‌های ابتدای هفته بود. پیش‌بینی می‌شود که امروز این رقم به 530 میلیون متر مکعب نیز برسد و از این نظر باید همه ما مراقب مصرف گاز خود باشیم تا از این رقم عبور نکند و دولت مجبور به اعمال کاهش بیشتر در گاز ارسالی به صنعت و نیروگاه‌ها نشود. اهمیت این موضوع در شهرهای شمالی کشور بیشتر نیز هست.

عراقی با اشاره به تولید و تزریق روزانه 700 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری، اظهار کرد: از نظر تولید گاز شرایط بسیار خوبی داریم. تنها حساسیتی که الان وجود دارد مدیریت گاز در استان‌های گلستان و مازندران است که خوشبختانه تقویت خطوط انتقال گاز از استان گیلان به مازندران و همین‌طور رسیدگی به ایستگاه‌های تقویت از غرب گلستان به مازندران پیش‌بینی می‌کنیم که مشکلی رخ نخواهد داد.

گاز مصرفی استان مازندران از دو استان مجاور یعنی گیلان و گلستان تأمین می‌شود. به این ترتیب که دو شبکه گازرسانی از این دو استان وارد استان مازندران می‌شود. دو شهر آمل و بابل آخرین شهرهای واقع شده در مسیر هر دو شبکه هستند.

گفتنی است صنایع روز پنجشنبه 80میلیون متر مکعب در روز و نیروگاه‌ها 70 میلیون متر مکعب در روز گاز تحویل گرفتند. عراقی در این باره می‌گوید: اولویت گازرسانی تأمین مصرف بخش خانگی است. به همین خاطر به نیروگاه‌ها و صنایعی که می‌توانستند از سوخت جایگزین (سوخت مایع) استفاده کنند موقتاً اندکی محدودیت داده شد. جایگاه‌ها و مخازن CNG نیز به‌عنوان ذخایر برای گازرسانی در نظر گرفته شده است.

احیای روابط با ترکمنستان از نوع تجاری

سال‌هاست که گاز بخشی از استان‌های شمالی گلستان و مازندران از طریق واردات گاز از ترکمنستان تأمین می‌شد. شب سال نو میلادی این کشور شیر گاز صادراتی خود به ایران را بست تا کشور را در سردترین روزهای سال تحت فشار قرار دهد و از این طریق از ایران باج بگیرد. اما استان‌های شمالی در نبود گاز این کشور نه تنها با مشکلی مواجه نشدند بلکه با همراهی مردم به دنیا ثابت شد که ایران نیازمند دریافت گاز از ترکمنستان نیست و اگر تاکنون این روابط پابرجا بوده به خاطر علاقه ایران به زنده نگه داشتن روابط دوستانه دو کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در این باره اظهار کرد: مراحل داوری در خصوص تخلف ترکمنستان و قطع گاز صادراتی این کشور جریان دارد. اکنون در حال آماده‌سازی مستندات هستیم و در این زمینه اطمینان داریم که ترکمنستان محکوم و جریمه خواهد شد.

عراقی ادامه داد: اما روابط گازی با این کشور پس از حل اختلاف‌های پیش آمده دوباره احیا می‌شود. رابطه جدید به خاطر نیاز ایران نیست و ساختار آن تجاری خواهد بود. به عبارت دیگر ما در عین حال که نیازی به گاز آنها نداریم، علاقه‌مند به همکاری‌های تجاری با این کشور هستیم. وی در خصوص میزان جریمه این کشور به دلیل قطع گاز و زیرپا گذاشتن قرارداد میان دو کشور گفت که این رقم هنوز مشخص نیست.