۰ نفر

۲۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی خواهیم داشت

ساخت ۲نیروگاه هسته‌ای جدید با ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

۲۵ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۳۲
کد خبر: 170676
ساخت ۲نیروگاه هسته‌ای جدید با ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان انرژی اتمی ازساخت دو نیروگاه هسته ای جدید با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خبرداد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عقد قرارداد احداث 2 نیروگاه هسته ای جدید در بوشهر گفت: با احداث این نیروگاه ها سالیانه شاهد صرفه جویی 22 میلیون بشکه نفت در کشور خواهیم بود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ایرنا، علی اکبر صالحی عصر روز شنبه در مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای و پنجمین سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن در مجتمع غنی سازی نطنز افزود: حجم سرمایه گذاری این 2 نیروگاه حدود 10 میلیارد دلار است که بزرگترین پروژه صنعتی کشور است .

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از مشارکت متخصصان روسی در ساخت این 2 نیروگاه خبر داد و گفت: در قرارداد همکاری با طرف های روس به استفاده از توان فنی صنایع داخلی در اجرای این طرح توجه شده است.

وی در ادامه مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز را نماد اقتدار، عزت و استقامت ذکر کرد و افزود: مگر چه گناهی مرتکب شده ایم که باید بهترین عزیزانمان را از دست بدهیم ؟ گناه ما این است که به ندای الهی لبیک گفته ایم و انقلابمان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به کل دنیا نشان دادیم.

صالحی گفت: بعد از گذشت 37 سال از عمر انقلاب و طی 8 سال جنگ تحمیلی علیرغم همه فشارهای بین المللی، محدودیت ها و تحریم ها روز به روز ملت رشید ایران اسلامی عزیزتر، عزت مندتر و سرافرازتر شد.

وی افزود: عزت و سر بلندی انقلاب اسلامی ایران حاصل خون های پاک جوانان با دل های پاک بود که این نهال انقلاب ریشه گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن، رضایی نژاد و قشقایی گفت: مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز نماد اقتدار، عزت و استقامت است و نطنز نامی جهانی همراه با غرور و سربلندی و عزت و پایداری است و بانی این عزت و اقتدار، جوانان انقلابی چون شهید مصطفی احمدی روشن هستند.

صالحی در ادامه سخنان خود به بعد سیاسی و مسائل هسته ای کشور اشاره کرد و گفت: هیچ گاه نباید با دشمن از در سپاس در آییم زیرا دشمن دل ملت ایران را با شهادت دانشمندان هسته ای جریحه دار کرده است.

وی تصریح کرد: دشمن تاکنون بی تعهدی خود را نشان داده و دروغ گویی استکبار را حس می کنیم.

صالحی به مساله برجام نیز اشاره کرد و گفت: 26 دی ماه عملا یکسال از عملی شدن برجام می گذرد و هر چند طرف مقابل بدعهدی های فراوانی کرده است اما از باب اینکه اگر نصف لیوان را می بینیم باید نیمه پر لیوان را نیز نگاه کنیم دستاوردهای خوبی در زمینه برجام کسب کرده ایم.

رئیس سازمان انرزی اتمی گفت: در بعد فنی قبلا توانستیم 220 تن کیک زرد وارد کنیم که در آینده نزدیک نیز مقدار 130 تن دیگر به محموله کیک زرد ما افزوده خواهد شد و به لطف خدا توانسته ایم حدود 350 تن به ذخایر اورانیوم اضافه کنیم که این دستاورد بزرگی برای کشور است.

وی همچنین به تفاهم ‌نامه احداث اولین بیمارستان هسته ‌ای کشور با همکاری شهردار تهران، وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این بیمارستان 15 درصد از مساحت 300 هکتاری بوستان ولایت را به خود اختصاص خواهد داد و در این زمینه حدود یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که بخشی از این رقم تامین اعتبار شده است.

وی بیان داشت: در این بیمارستان استفاده از تجهیزات هسته ‌ای، ارائه خدمات هسته ‌ای، ارائه رادیو داروها و ارتقاء استاندارد پرتو دهی به بیمارستان ‌های دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علی اکبر صالحی گفت: بیمارستان تخصصی هسته‌ ای اولین بیمارستان درمانی تشخیصی و تحقیقاتی است که با پرتو در ارتباط است.

وی با بیان اینکه ساخت این بیمارستان نشانه اثبات هدف ایران برای حرکت در تمامی ابعاد هسته ای نه فقط غنی سازی و آب سنگین است، افزود: در رادیو دارو بسیار پیشرفت کرده‌ ایم و اکنون داروی حدود یک میلیون بیمار در کشور تولید می شود و بحث سوخت 20 درصد از همین جا آغاز شد که آن ها سوخت راکتور تهران برای مصارف پزشکی را به ما ندادند و ما خودمان این کار را از صفر تا 100 آن انجام دادیم.

وی گفت: اگر ملتی اراده خود را روزی به کرسی بنشاند دست تقدیر راهی جز همراهی آن ملت ندارد.

صالحی با اشاره به توانمندی های کشور در حوزه انرژی هسته ای، افزود: با توجه به نیازهای کشور و در راستای تامین منافع عمومی درحوزه های مرتبط با انرژی، صنعت، کشاورزی و پزشکی در10 سال آینده اعتبارهای ویژه ای به صنایع هسته ای اختصاص می یابد.

وی همچنین فقدان غمبار یار دیرین امام راحل و مقام معظم رهبری ،آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و افزود: دلسوزی و موعظه ایشان حول 2 محور خدا ترسی و استفاده از فرصت های به دست امده بود.

در این مراسم از خانواده شهیدان هسته ای شهید علی محمدی و شهید رضا قشقایی تجلیل شد.