۰ نفر

آیا ما عاشق سیاه‌نمایی و خرافاتیم؟

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۰۲
کد خبر: 169190
آیا ما عاشق سیاه‌نمایی و خرافاتیم؟

ما دیگر به خشکسالی و دشمن برای نابودی ایران زمین نیاز نداریم؛ چرا که دروغ قبل از آن ملت ایران را نابود کرده است. یادمان باشد که ملت نابود شده لیاقت کشور آباد را ندارد.

کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن در خبرآنلاین نوشت:‌ «هنوز چند روزی بیشتر از انتشار گزارش پروژه ‌ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد در مورد ارزیابی توان کشاورزی اراضی ایران نمی‌گذرد. در این مدت گزارش‌های متعددی از نتایج این ارزیابی در رسانه‌های مختلف منتشر و در حلقه‌های آبی و محیط‌ زیستی دست به دست شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما ظاهرا محبوب‌ترین یافته این گزارش از دید مخاطبین و نه از دید نویسندگان (بنده و همکاران) شکل فوق است که صدها هزار بار با عنوان «فقط ۲۰ سال دیگر تا فاجعه فاصله داریم... نقشه خشکی ماهانه ایران در سال ۲۰۴۰» در شبکه‌های اجتماعی و حلقه‌های آبی و غیر آبی رؤیت و بازنشر شده است؛ بی آن که کسی صحت و سقم این خرافه را زیر سؤال ببرد؛ چرا که هرگونه سیاه‌نمایی برای ما جذاب است.

جالب اینجاست که منشاء تولید این شایعه یکی از گروه‌های تلگرامی متعلق به مدعیان و متخصصین آب کشور است که در آن از بام تا شام راجع به موارد مربوط و نامربوط بحث و جدل می‌شود اما هیچ وقت کسی حاضر نیست بپرسد که منبع این ادعا کجاست.

این شکل توزیع جغرافیای متوسط ضریب خشکیدگی ایران در ماه‌های مختلف سال در یک بازه ۳۰ ساله گذشته (نه آینده!!!) را نشان می‌دهد.

محاسبه این ضریب مرحله‌ای از ارزیابی ما بوده است برای این که بتوانیم طول دوره رشد گیاه را در سراسر ایران محاسبه کنیم. این شکل به ما می‌گوید که در کجای ایران و در چه ماه‌هایی از سال برای کشاورزی به آبیاری نیاز داریم. در هر ماه از سال، پتانسیل تبخیر و تعرق گیاه در مناطق زرد و قرمز بیشتر از میزان بارندگی است و اگر چیزی در این مناطق بکاریم باید آن در آن ماه آبیاری کنیم. بنابراین شکل در اکثر ماه‌های سال در بیشتر نقاط کشور برای کشاورزی به آبیاری نیاز داریم چون بارندگی در این ماه‌ها برای کشت کافی نیست. این شکل نمایانگر وضعیت در حال و گذشته بوده است و هیچ پیش‌بینی‌ای در کار نبوده است. پس اگر می خواهید مرثیه‌سرایی و عزاداری کنید بدانید و آگاه باشید که لازم نیست ۲۰ سال صبر کنید.

خواهرم، برادرم، اندکی تعقل! کاش به جای بحث در مورد کاشت هندوانه یا گندم نگاهی به گزارش بکنید تا بدانید وضعیت زمین‌های کشاورزی ما در کشور چگونه است.

ما دیگر به خشکسالی و دشمن برای نابودی ایران زمین نیاز نداریم؛ چرا که دروغ قبل از آن ملت ایران را نابود کرده است. یادمان باشد که ملت نابود شده لیاقت کشور آباد را ندارد.

اگر حال خواندن و پرسیدن ندارید لااقل خرافه‌ساز و خرافه‌پرست نباشید! ناسا و دکتر شریعتی و پروفسور سمیعی کم بود، استنفورد ۲۰۴۰ هم اضافه شد.»

ایران