۰ نفر

آرامش نفت در کانال جدید

۱ دی ۱۳۹۵، ۱:۰۹
کد خبر: 165647
آرامش نفت در کانال جدید

قیمت نفت روز گذشته و در آخرین سه‌شنبه پیش از تعطیلات سال نو میلادی فضایی آرام را طی کرد و با نوسانات محدودی همراه بود.

آرامش در حالی جو حاکم بر معاملات روز گذشته بازار نفت بود که کارشناسان با اشاره به سه عامل تعطیلات پایان سال 2016، نهایی شدن اجرای توافق کاهش تولیدات کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و همچین زمانبر بودن اثر کاهش عرضه نفت بر بازار؛ عقیده دارند حداکثر تا 2 ماه آینده بازار نفت با عامل بنیادینی برای تغییر همراه نخواهد بود.

به این ترتیب این پیش‌بینی مطرح است که سه نفت شاخص بازار که همزمان در کانال 50 دلاری قرار گرفته‌اند، تا آینده‌ای نه چندان بلند در همین محدوده ثبات داشته باشند. روز گذشته سبد نفتی اوپک با قیمت 18/ 52 در فاصله‌ای نزدیک با نفت خام آمریکا ایستاد تا به این ترتیب ایستادگی سه‌گانه نفت برنت، نفت خام آمریکا و سبد نفتی اوپک در کانال 50 دلاری برای نزدیک به دو هفته ادامه داشته باشد.

قیمت نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) با رشدی 53 سنتی به 45/ 55 دلار بر هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با 20 سنت رشد با قیمت 32/ 52 دلار بر هر بشکه معامله شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، معامله‌گران اعلام کرده‌اند در آستانه تعطیلات کریسمس و ورود به نخستین هفته از سال نو میلادی قصد دارند فعالیت‌های خود را کمی محدود کنند. آنها عقیده دارند بازار در این هفته در نبود اخبار مهم و محرک‌های کافی، با نوسان چندانی همراه نخواهد بود.

کارشناسان نیز عقیده دارند قیمت نفت برنت تا پایان سال 2016 در محدوده 54 تا 56 دلار باقی خواهد ماند. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در سنگاپور نیز تاکید دارد «در آستانه تعطیلات، هفته‌ای بدون خبر و بازار نفتی آرام خواهیم داشت.» به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به اظهارات کارشناسان بازار به نظر می‌رسد کف قیمت نفت که از 8 دسامبر تا روز گذشته (9 روز) روی 50 دلار قرار داشته، تا پایان تعطیلات سال نو میلادی و در روزهایی که بازار با انتظار خاصی برای نوسان قیمت نفت همراه نیست، در همین محدوده باقی بماند. این انتظار در حالی وجود دارد که برنامه کاهش صادرات نفت خام از سوی عربستان و روسیه به‌عنوان کشورهای تاثیرگذار عضو و غیرعضو اوپک، در حال پیگیری است.

 

فصل آرام بازار نفت

در حالی‌که کارشناسان و فعالان بازار عقیده دارند بازار نفت در کوتاه‌مدت با عامل خاصی برای تغییر در قیمت مواجه نیست، نگاهی به برنامه عربستان سعودی برای کاهش صادرات نفت نشان می‌دهد احتمالا بازار نفت از ناحیه کاهش صادرات عربستان سعودی به ایالات متحده آمریکا در اواسط فوریه (حدود 2 ماه آینده) تحت تاثیر قرار بگیرد. بریتیش بانک در گزارشی اعلام کرده است: ما انتظار داریم در بهار پیش رو عربستان سعودی صادرات نفت سبک خود و دیگر محصولات سبک‌تر به آمریکا را کاهش دهد اما کاهش صادرات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا به معنای کاهش ذخیره نفت خام کشور مقصد است. از دیگر سو با توجه به اثرگذاری مستقیم سطح ذخایر نفت خام آمریکا بر قیمت جهانی نفت، به نظر می‌رسد با کاهش صادرات و در پی آن کاهش ذخایر نفت خام آمریکا، بازار نفت خام با محرکی برای نوسان قیمت همراه باشد.

اثرگذاری این محرک اما با توجه به بازه زمانی 45 روزه‌ای که هر محموله نفت خام برای طی کردن مسیر عربستان سعودی تا آمریکا نیاز دارد، در اواسط فوریه 2017 مشخص خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد «فصل آرامش» برای بازار نفت تا دومین ماه از سال 2017 و مشخص شدن نتیجه کاهش صادرات عربستان به آمریکا به درازا بکشد. هرچند کاهش ذخایر نفت خام آمریکا نوید رشد قیمت‌ها را به همراه دارد، با این حال تحلیل برخی کارشناسان حاکی از آن است که همزمان با افزایش قیمت نفت، تمایل خریداران نیز برای تقاضا کم خواهد شد، به این ترتیب رشد قیمت نفت برای مدتی طولانی پایدار نخواهد بود.

اما عربستان سعودی در شرایطی قصد دارد صادرات نفت خام خود به آمریکا را کاهش دهد که بر بازار آسیا، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام دنیا، تمرکز کرده است. به این ترتیب معامله‌گران و تحلیلگران بازار با اشاره به وجود نداشتن عوامل بنیادین برای ایجاد تغییرات چشمگیر در بازار نفت و همچنین مقاومت قیمت نفت در کانال 50 دلاری با وجود رشد شاخص دلار (خلاف آنچه در بازار کالاهای دیگر رخ داد)، پایان سال آرامی برای بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند.