۰ نفر

شمارش معکوس برای رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان

گاز، نفس زاهدان را تازه می‌کند

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 162757
گاز، نفس زاهدان را تازه می‌کند

قرارداد آموزشی بین شرکت ملی گاز و جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان برای آموزش 1000 نیروی مورد نیاز در صنعت گاز این استان امضا شد.

 شرکت ملی گاز ایران سال 1384 طرح انتقال گاز به شرق و جنوب شرق کشور را کلید زد و سال 1398 آن را به بهره‌برداری رساند. این طرح به‌عنوان «خط لوله هفتم سراسری» با 907 کیلومتر طول، علاوه بر تأمین نیاز گازی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، امکان صادرات گاز به سایر کشورها ازجمله پاکستان را  فراهم کرد، اما پس از رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان، مأموریت اصلی آنچه گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان بود، به کندی پیش رفت و سپس متوقف شد. این تعلل حدود 4 سال طول کشید و مردم سیستان و بلوچستان را چشم انتظار گاز نگه داشت. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سفر استانی رئیس جمهوری در فروردین 1393 به این استان، دکتر روحانی به مردم سیستان و بلوچستان قول داد که تا دو سال آینده گاز به مرکز استان خواهد رسید. پس از آن وزیر نفت مأموریت یافت تا این وعده را عملی کند. در همین رابطه وزیر نفت مهرماه پارسال به زاهدان سفر کرد تا در حضورش قرارداد گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و یک شرکت بزرگ امضا شود.

پروژه‌ای که تا پایان سال تکمیل می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، با گذشت یک سال از امضای این قرارداد و رفع مشکلات مالی آن، حالا حمید رضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به زاهدان سفر کرده تا از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار گیرد و ثابت کند که عزم دولت برای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان جدی است. زاهدان تا پایان سال گازدار می‌شود وی در جریان این سفر از بدقولی‌های گذشته و تأخیر پیش آمده در گازرسانی به استان انتقاد کرد و گفت آمدنش به زاهدان به این معنی است که تا آخر سال گاز به زاهدان می‌رسد و گرنه پا به این شهر نمی‌گذاشته است. عراقی افزود: چند سال قبل این طرح به صورت EPCF به پیمانکار اجاره داده شد، ولی طرح پیشرفت نکرد، میلیاردها دلار در مملکت آمد و معلوم نیست چه خرج‌هایی در آن انجام شده که خطی مثل زاهدان در هوا مانده است، البته نمی‌خواهم خیلی از چیزهای پشت قضیه را بگویم. معاون وزیر نفت اضافه کرد: از سال 92 به بعد مصوبه شورای اقتصاد برای طرح گرفته شد و سپس قرارداد پیمانکار قبلی فسخ، پیمانکار جدید انتخاب و با فشارها و ریسک‌های فراوان، روند اجرای طرح شروع شد، برای این طرح بزرگترین سرمایه‌گذار ایرانی برنده مناقصه شد ولی نتوانست پول بیاورد، یعنی درست در سخت‌ترین شرایط تحریم، ما آمدیم این کار را انجام بدهیم، ولی نتوانستیم. وی ادامه داد: وزیر نفت آمد در زاهدان و یک قرارداد را با سرمایه‌گذار امضا کرد که طرف قرارداد نتوانست پول بیاورد، ولی ما نمی‌توانیم اعتماد مردم را از دست بدهیم، باید به هر قیمتی این طرح به سرانجام برسد.

 کار بزرگ دولت در شرایط بی‌پولی

 عراقی با اشاره به اینکه شرکت گاز برای جلب اعتماد مردم عزمش را جزم کرد تا این طرح تعطیل نشود گفت: اگر تمام طرح‌های گاز کشور تعطیل شود، باید گاز به زاهدان برسد، که برای تحقق آن نیز همکاران در شرکت گاز از تمام ریسک‌های ممکن استفاده کردند، ریسک‌هایی که بعدها باید بابت آنها به بازرسی و دیوان محاسبات پاسخگو بود، بواقع یک سیستم دولتی با این شرایط بی‌پولی کار بزرگی در سیستان و بلوچستان انجام داده است. او افزود: در مسئولیت قبلی خود 44 پرونده داشتم که یکی هم شخصی نبود، پرونده‌هایی که از حقوق نجومی و غیر نجومی در آن خبری نبود، بلکه همه آنها مربوط به همین ریسک‌ها بوده است، می‌گفتند که تو چکاره بودی که از کارخانه‌ای که رئیسش در زندان است جنس برداشتی بردی و پولش را به کارگرها دادی؟ ولی وقتی نتیجه این کار لبخند مردم زاهدان و این استان عقب افتاده است که با حرکت و افتتاح گاز، توسعه در آن اتفاق می‌افتد، این برای ما از هزاران سؤال و جواب، تهمت و افترا لذت بیشتری دارد.

گازرسانی با هدف رفاه عمومی مردم

معاون وزیر نفت در امور گاز در جریان سفر به زاهدان از مراحل اجرای طرح انتقال گاز «ایرانشهر به زاهدان» در حوالی مرکز بخش کورین در فاصله 70 کیلومتری زاهدان بازدید کرد. او در حاشیه بازدید به مردم زاهدان اطمینان داد که گاز تا آخر سال وارد زاهدان می‌شود.

6 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح

عراقی طرح گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان را از بزرگترین طرح‌های شرکت ملی گاز برشمرد و هزینه مجموع طرح را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او گفت:مجموعه خطوط انتقال گاز به شهرهای سیستان و بلوچستان 1300 کیلومتر است که پس از رسیدن گاز به زاهدان، عملیات گازرسانی به شهرهای چابهار، زابل و سایر شهرهای استان شروع می‌شود. عراقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای افزایش سرعت اجرای این طرح، منابع برخی طرح‌های شرکت ملی گاز را کاهش داده تا منابع بیشتری به این طرح اختصاص یابد و بر اساس برنامه پیش برود. معاون وزیر نفت درباره تأثیر اقتصادی گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: تأکید نخست دولت برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان، رفاه مردم است که علاوه بر بهره‌مندی بخش خانگی، صنایع و بخش‌های نیروگاهی نیز از مزیت گاز بهره‌مند می‌شوند تا ضمن صرفه‌جویی اقتصادی، سبب کاهش آلودگی محیط زیست نیز شود.

بازگشت هزینه گازرسانی به سیستان و بلوچستان ظرف سه سال

به گفته مسئولان شرکت گاز، با گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان سالانه ٦٦٠ میلیون دلار از محل جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع صرفه‌جویی می‌شود،به‌طوری که برآورد شده  تمام هزینه صرف شده برای طرح ظرف سه سال بازگشت دارد. بهره‌برداری از این طرح بالغ بر 600 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرهای زاهدان، چابهار، سراوان، خاش، زابل و شهرهای دیگر استان را از نعمت گاز برخوردار می‌کند. مسئولان شرکت گاز برآورد کرده‌اند که نیاز روزانه سیستان و بلوچستان به گاز طبیعی در افق 1404 میزان 30 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود. علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جریان بازدید مدیرعامل شرکت گاز از خط انتقال گاز به زاهدان به خبرنگاران گفت: دی ماه سال 92 که وارد سیستان و بلوچستان شدم، در رابطه با وضعیت گاز صحنه‌هایی دیدم که در سال‌های 60 و 61 در دوران شهرداری کنگاور در کرمانشاه بود. وی با بیان اینکه هدف دولت از گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان تأمین رفاه عمومی است، ادامه داد: گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان بار سنگینی را از دوش مردم و دولت برمی دارد. او در ادامه با بیان اینکه علاوه بر اجرای خط انتقال گاز به زاهدان، اکنون اجرای طرح شبکه گاز داخل شهر زاهدان نیز به طول 1300 کیلومتر در حال اجراست افزود: اراده دولت برای تکمیل طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان جدی است، زیرا شرکت گاز قول داده که این طرح را حتی به قیمت تعطیل کردن سایر طرح‌های استان‌های دیگر، به سرانجام برساند.

پیشرفت 74 درصدی خط انتقال گاز به زاهدان

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در رابطه با طرح گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به خبرنگاران گفت: بخش اول گازرسانی به سیستان و بلوچستان از عسلویه انجام شده و بخش باقی مانده که نیاز به 1300 کیلومتر خط لوله دارد، در حال انجام است، فاز اول این طرح که گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان است، حدود 300 کیلومتر طول دارد و تا حالا 74 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حسن منتظر تربتی افزود: فاز نخست این طرح 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون 550 میلیارد تومان آن هزینه شده که با عملیاتی شدن این فاز ١٢٠ هزار خانوار بعد از سال‌ها از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. وی با بیان اینکه اجرای این طرح شتاب گرفته و در سه جبهه عملیات جوشکاری لوله در حال انجام است، ادامه داد:حداقل روزی 2 تا 3 کیلومتر عملیات جوشکاری در خط صورت می‌گیرد و به طور میانگین روزی 70 کامیون لوله به محل طرح منتقل می‌شود که گاهی به 200 کامیون لوله در روز نیز رسیده است. این مسئول اضافه کرد: با توجه به سرعت کار، برنامه گازرسانی به سایر شهرهای استان نیز پس از ساخت این خط لوله انجام می‌شود، به‌طوری که روز افتتاح خط گاز زاهدان، عملیات فاز بعدی طرح برای خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار شروع می‌شود. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: 580 هزار خانوار شهری و روستایی استان با گازرسانی به سیستان و بلوچستان می‌توانند از مزایای گاز استفاده کنند، که در وهله نخست به محض ورود گاز به زاهدان، 10 هزار انشعاب گاز دار شده و پس از آن ١٢٠هزار خانوار از مزیت‌های آن برخوردار می‌شوند. ناصر ابراهیمی با بیان اینکه تاکنون پیمانکار ٧٠٠ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در زاهدان مشخص شده و 350 کیلومتر باقی مانده بزودی تعیین می‌شود، افزود: بر اساس برآوردها هزینه گازرسانی به مناطق سردسیر در ازای هر خانوار ٦ میلیون تومان و در مناطق گرمسیر 2.5(دو و نیم) میلیون تومان است.

قرارداد آموزش 1000 نیرو برای صنعت گاز سیستان و بلوچستان

 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه سفرش به زاهدان، در آیین رونمایی از قرارداد جامع آموزش و تربیت نیروی کار مورد نیاز برای توسعه صنعت گاز سیستان و بلوچستان شرکت کرد. در این جلسه قرارداد آموزشی طرح توسط منصور تاجری، رئیس جهاد دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان و حیدر اصفهانی، مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران امضا شد. بر اساس این طرح جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان با همکاری شرکت ملی گاز ایران 1000 نیروی بومی مورد نیاز برای مشاغل فنی و تخصصی انتقال ایمن و پایدار گاز در سطح استان سیستان و بلوچستان آموزش می‌دهد. منصور تاجری رئیس جهاد دانشگاهی این استان در این رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: 85درصد از هزینه آموزش ۱۰۰۰ نفر توسط شرکت ملی گاز و 15 درصد باقی مانده توسط فراگیران پرداخت می‌شود. وی افزود: برای اجرای این طرح آموزشی از ظرفیت جهاد دانشگاهی در مرکز خدمات تخصصی بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، جهاددانشگاهی دانشگاه تهران و چهارمحال و بختیاری و همچنین تعامل بین جهاددانشگاهی استان و سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، تعاون، نظام مهندسی و شرکت گاز استان استفاده می‌شود. این مسئول با بیان اینکه سه منطقه جغرافیایی استان شامل مرکز، شمال و جنوب یعنی زاهدان، زابل و ایرانشهر برای برگزاری دوره‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: 11 رسته شغلی در حوزه مشاغل گاز شامل آموزش تخصصی در رشته اصول بهره‌برداری ایستگاه‌های تقلیل فشار، امدادگر گاز، نقشه کشی، جوشکار خطوط تغذیه و توزیع، لوله کش گاز خانگی و تجاری، کنتور خوان و توزیع قبوض؛ ناظر طرح‌های گازرسانی و… آموزش داده می‌شود. تاجری ادامه داد: علی رغم اینکه این طرح آموزشی کارکرد مردانه دارد اما به نحوی برنامه‌ریزی شده که بخشی از جامعه بانوان استان نیز در فرآیند آموزش شرکت داشته باشند. مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران درباره طرح آموزش گفت: این طرح به مدت یک سال اجرا می‌شود و 2 میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت گاز برای آن پیش‌بینی شده است. حیدر اصفهانی با بیان اینکه بزودی این طرح اجرایی می‌شود، افزود: نحوه آموزش در این طرح به صورت تئوری و عملی خواهد بود فراگیران پس از پایان دوره، امکان حضور در طرح‌های پیمانکاری سطح استان را داشته باشند. وی ادامه داد: شاید گاز مسئولیت مستقیمی برای آموزش نداشته باشد اما شرکت گاز همزمان با ورود گاز به سیستان و بلوچستان، طرح توانمندسازی نیروهای مورد نیاز صنایع مرتبط را با همکاری جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای در دستور کار خود قرار داده است.

سیستان و بلوچستان با گازرسانی، صنعتی می‌شود

 استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه، رسیدن گاز به استان را از ماندگارترین روزها در تقویم مردم سیستان و بلوچستان توصیف کرد و گفت: این روزها، روزهای محقق شدن بهترین خواست مردم استان است، گازرسانی به استان طرحی است که منفعتش برای همه عمومیت دارد و تنها یک بخش خاص را خدمات نمی‌دهد بلکه تمام بخش‌های صنعتی و رفاه مردم از خدمات آن استفاده می‌کنند. وی گاز‌رسانی به سیستان و بلوچستان را منشأ تحول در استان ارزیابی کرد و گفت: استانی که صنعتی نبود، امروز در آن سخن از فولاد، پتروشیمی، نیروگاه و کارخانه‌های متعددی نظیر سیمان و لاستیک است. این کارخانه‌ها و فعالیت‌های عمومی مردم نیازمند سوخت است و این سوخت دیگر با دشواری به استان نمی‌آید، چون تأمین آن قبل از گازرسانی به سختی انجام می‌شد، به‌طوری که سوخت از فاصله 2 هزار کیلومتری به استان می‌رسید و یک بار هزینه‌ و مسئولیتی سنگین را به دولت و مسئولان تأمین فرآورده‌های سوختی وارد می‌کرد. اما حالا با گاز‌رسانی به استان دیگر این دغدغه وجود نخواهد داشت.

علی اوسط هاشمی اضافه کرد: با رسیدن گاز به شهرهای استان علاوه بر ایجاد رفاه عمومی، توسعه صنعتی نیز در استان شکل خواهد گرفت، توسعه‌ای که با ایجاد تک تک زیرساخت‌های لازم، دغدغه‌های کارآفرینان را بر طرف می‌کند.

حتی یک جوشکار ماهر در سیستان و بلوچستان نبود

استاندار سیستان و بلوچستان، ایجاد 1000 فرصت شغلی جدید را یکی از زمینه‌های اشتغال زایی مستقیم ورود گاز به استان ارزیابی و بیان کرد: موقعیتی دارد ایجاد می‌شود که انسان بیکار نباشد بلکه مؤثر باشد، فقط در بخش نگهداری و مراقبت و تعمیر به اندازه 2.5 کارخانه سیمان در استان اشتغال ایجاد می‌شود. علاوه بر این، اشتغال‌های وابسته و جلوگیری از خروج ارز از دیگر مزیت‌های گازرسانی است، روزی 2 میلیون لیتر گازوئیل به چابهار ارسال می‌شود، نیروگاه‌های استان سوخت «نفت-گاز» مصرف می‌کنند، این سوخت باید تغییر کند و به جای آن گاز مصرف شود.

اگر در گذشته موضوع گازرسانی به این استان مد نظر بود، اکنون نباید حتی یک جوشکار برای اجرای طرح از استان‌های دیگر می‌آمد، ولی متأسفانه در استان هیچ «جوشکار کد»ی که مهارت لازم را کسب کرده باشد، وجود ندارد. وی تصریح کرد: خیلی‌ها ایراد می‌گیرند که چند درصد از نیروهای این طرح‌ها بومی هستند، این غیر بومی بودن، ناشی  از نبود نیروی با تجربه این کار است، حتی جوشکار با مهارت و دارای کد در استان نبوده است، گویا در صفحه نگاه مدیران، گاز‌رسانی به استان پاک شده بود.

آنقدر طرح گازرسانی مطرح شده و نتوانستیم آن را اجرا کنیم که این نگاه ایجاد شده است اما حالا در شرایط بی‌پولی دولت گاز در حال رسیدن به زاهدان است.  او با بیان اینکه بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان پایان گازرسانی به استان نیست، گفت: وقتی خط انتقال گاز تا پایان سال به زاهدان برسد، باید این خط در طول 1300 کیلومتر تکمیل شود و سایر شهرها و روستاهای استان را نیز گازدار کند. این یعنی ایجاد اشتغال در استان، یعنی باید این نگاه نهادینه شود که با ورود گاز به استان، هر فرد می‌تواند کار آفرین باشد، چرا که پس از تکمیل خط اصلی، باید هزاران کیلومتر خط گاز داخل شهر ایجاد شود و هزاران کیلومتر لوله کشی خانگی، صنعتی و اداری نیز انجام می‌شود.

بهار در بهار خواهد شد

هاشمی در ادامه توجه شرکت ملی گاز به طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان را ستود و بیان کرد: اهمیت اجتماعی و فرهنگی گازرسانی به استان برای دولت بیش از بخش اقتصادی است، چرا که امروز در حالی صحبت از گازرسانی به مرکز استان است که در سایر نقاط صحبت از تکمیل گازرسانی به شبکه روستایی استان‌های دیگر است.  وی در ادامه به دیدار اخیرش با دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: در آن دیدار گفتم از 4 مدیر درون دولت که به سیستان و بلوچستان خوب نگاه کرده و اراده خود را نشان داده‌اند، یکی عراقی (مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران) بوده که شایسته تکریم است، زیرا جمله‌ای گفتند که به قیمت تعطیلی طرح‌های گاز سراسر کشور هم که شده، نمی‌گذارد گازرسانی به سیستان و بلوچستان از حرکت بایستد.  این جمله همه را برای تکمیل گازرسانی به استان، امیدوار کرد. او افزود: ان شاالله این طرح با توجه به پیشرفت فعلی آن عیدانه سال 96 دولت با همکاری شرکت گاز به مردم سیستان وبلوچستان است و سال 96 برای مردم استان بهار در بهار خواهد شد.