۰ نفر

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران: بازده نیروگاهی کمتر از ٣٦ درصد است

۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۱
کد خبر: 162190
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران: بازده نیروگاهی کمتر از ٣٦ درصد است

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد بازده نیروگاهی کشور کمتر از ٣٦ درصد است و در این شرایط استفاده از فناوری های نوین در مصرف بهینه انرژی ضروری است.

آرش نجفی یکشنبه در سمینار «بهینه سازی انرژی» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اکنون ما برای تولید و مصرف انرژی دچار چالش شده ایم و با وجود همه تلاش ها در زمینه حفظ و نگهداری صنعت برق، هنوز بازده تولید برق در کشور پایین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی که ریاست انجمن بهینه سازی مصرف انرژی را به عهده دارد، گفت: ساختارها و تجهیزات تولید انرژی فرسوده شده است و ضرورت دارد از فناوری های نوین استفاده کنیم.

نجفی ادامه داد: بخشی از نیروگاه های در مقیاس کوچک و پراکنده ناکارآمد است و با توجه به مالیات تعیین شده برای بخش خصوصی از سوی وزارت نیرو، ساخت نیروگاه های بزرگ نیز صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: اقدام های گسترده ای در سال های گذشته انجام شده است اما هنوز به شرایط رونق وارد نشده ایم و در این شرایط، اگر صنایع توسعه پیدا کنند با کمبود انرژی روبرو می شویم.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: بکارگیری پمپ های حرارتی در ساختمان ها راهی منطقی برای حفظ پایدار انرژی است. 

وی اضافه کرد: برای کاهش مصرف انرژی دو راهکار وجود دارد؛ نخست استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی های خورشیدی، زمین گرمایی و باد و دوم توسعه تجهیزات تولید حرارت و برودت با بازده بالا.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، کاهش تلفات انرژی را از مزایای استفاده از پمپ های حرارتی در ساختمان ها ذکر کرد.

قائم‌مقام وزیر نیرو بیست و پنجم آبان ماه در همایشی از وجود ظرفیت 60 هزار مگاواتی انرژی خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: با وجود تنوع برای تولید برق از انرژی فسیلی، هنوز در انرژی‌های نو به توفیقی دست نیافته ایم.

«ستار محمودی» افزود: ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور 200 مگاوات است که تا پایان امسال یکصد مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه می شود و در سال‌های آتی نیز نزدیک به 300، 700 و یک هزار مگاوات افزایش در دستور کار این وزارتخانه است.

این مدیر بلندپایه وزارت نیرو یادآوری کرد: مطابق برنامه ششم توسعه 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می شود که پنج هزار مگاوات آن مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.