۰ نفر

شرکت‌های بزرگ نفتی به تصمیم اوپک چشم دوخته‌اند

۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۹
کد خبر: 161134
شرکت‌های بزرگ نفتی به تصمیم اوپک چشم دوخته‌اند

درحالی که اوپک خود را برای نشست روزچهارشنبه آماده می کند،شرکت های نفتی هم برای افزایش قیمت ها در بازار امیدوار شده‌اند.

پس از افت دوساله قیمت نفت در بازار و کاهش ارزش سهام شرکت های نفتی، سرمایه گذاران امید دارند که پس از کاهش ۱۲ ماهه قیمت نفت، قیمت ها افزایش پیدا کند و انتظار دارند که نتیجه نشست اوپک این نتیجه را حاصل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شرکت های نفتی سراسر دنیا در مجموع ۴۹۰ میلیارد دلار به ارزش بازار اضافه کرده اند.

این افزایش۲۵ درصدی بیشترین افزایش نسبت به ۶ سال گذشته بوده که در شاخص برنت هم تاثیر گذاشته است.

 این درآمد در حالی بدست آمده که سال گذشته شرکت های نفتی ۸۵۰ میلیارد دلار ضرر کردند؛ ضرر شرکت های نفتی در سال 2014 به میزان ۷۲۰ میلیارد دلار به ثبت رسیده است. 

کاهش قیمت نفت تاثیر مخربی بر شرکت های کوچک و بزرگ از شل گرفته تا شرکت های کوچک نفتی گذاشته است. بدهی های آن ها افزایش یافته و تعداد زیادی هم به همین دلیل بیکار شده اند.

در ماه سپتامبر، اوپک به این شرکت ها امید داد که به دنبال کاهش تولید و اجرای طرح فریز نفتی امکان افزایش قیمت نفت در بازار وجود دارد. اما هنوز این گروه درگیر تصمیمات نهایی در رابطه با کاهش تولیدات و شرایط آن است.

کارشناسان نفتی معتقدند که شرکت های نفتی تنها منتظر کاهش تولید در بازار هستند. به همین ترتیب،گزارش خرید و فروش نفت در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت محصولات نفت و گاز ۵۸ شرکت ۱۲ درصد افزایش داشته است که این رقم بیشترین رشد از سال ۲۰۰۹ بوده است. اگزون،شل، توتال، بی پی و شورون همگی امسال صعود کردند.