۰ نفر

کاهش ۱۱ میلیارد متر مکعبی برداشت از منابع زیرزمینی

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱:۲۱
کد خبر: 159745
کاهش ۱۱ میلیارد متر مکعبی برداشت از منابع زیرزمینی

قائم مقام وزیر نیرو از مسدود شدن بیش از 9 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز و بازنگری در پروانه برداشت آب از سه هزار و 600 حلقه چاه مجاز کشور در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

«ستار محمودی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، مقرر شده است 11 میلیارد مترمکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی در طول پنج سال کاهش یابد. به گفته این مقام مسوول، در سال های گذشته میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی دشت های کشور مشخص شده و هرگونه توسعه کشاورزی، صنعت و خدمات بر اساس امکان برداشت آب تعیین شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد: مجموع منابع آبی تجدیدشونده کشورمان در گذشته 110 میلیارد مترمکعب بوده که در 6 سال اخیر به کمتر از 90 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

محمودی ادامه داد: آمارها حاکیست 88 تا 90 درصد منابع آبی تجدیدشونده کشور مصرف شده و این به معنای ورود به بحران شدید و ناپایداری قطعی آبی است؛ اما مقرر شده است این منابع در برنامه ششم توسعه با افزایش 11 میلیارد مترمکعبی به 26 میلیارد مترمکعب برسد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، اصلاح شیوه های آبیاری و کشاورزی، تغییر الگوی مصرف آب، کنترل پروانه های آبی، نصب سامانه های نوین سنجش مصرف آب و ... میسر می شود.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: با گذشت بیش از سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم، نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب احیای منابع آب زیرزمینی انجام شده، اما قضاوت دقیقتر در این زمینه باید دستکم در افق های پنج ساله دیده شود.

محمودی یادآور شد: در سال 1393 و همزمان با آغاز اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، اعتبار 500 میلیارد ریالی برای این طرح در نظر گرفته شد که در سال 1394 به یک هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافت.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اعتبارات نزدیک به چهار هزار میلیارد ریالی این طرح در سال 1395 گفت که تاکنون فقط 20 درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته محمودی، از ابتدای امسال تاکنون 9500 حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای این طرح مسدود شده و پروانه 3600 چاه مجاز که اضافه برداشت آب داشتند مورد بازنگری قرار گرفت.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد، وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بخشی از این مسوولیت را بر عهده گرفته اند و در سطوح ملی و استانی در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی کمک حال وزارت نیرو هستند.

طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب، اقدام مشترک وزارتخانه های کشور، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور را نیاز دارد که به همراه وزارت نیرو باید برای مدیریت مصرف آب پیاده شود.

بر اساس این طرح پارسال 475 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل شد و در چهار سال آینده پنج میلیارد و 700 میلیون مترمکعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل می شود.

افزاشی 10 درصدی بهای برق مصرفی

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری تصریح کرد: در سال 1395 براساس قانون و اجازه دولت، بهای برق مصرفی مشترکان 10 درصد افزایش یافت و حق اشتراک نیز از حدود پنج ماه پیش تاکنون با افزایش مواجه شده ؛ اما تا پایان سال هیچ برنامه ای برای افزایش این موارد نداریم و از طرف دولت نیز هیچ برنامه ای ارایه نشده است.

وی یادآوری کرد: قانون هدفمندی یارانه ها اجازه 20 درصد افزایش تعرفه برق را در مدت پنج سال صادر کرده است ، اما از آنجایی که دولت در سال گذشته اجازه این افزایش را نداده بود، از ابتدای سال 1395 با 10 درصد افزایش مواجه شد.

به گفته قائم مقام وزیر نیرو، قیمت انشعاب برق مشترکان نیز در سال 1396 افزایش نخواهد داشت.

 کاهش 81 درصدی بارش ها

محمودی در ادامه با اشاره به میانگین بارش 13 میلیمتری نزولات آسمانی از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا روز گذشته (یکشنبه سی ام آبان ماه)، به کاهش 81 درصدی آن در همسنجی با پارسال و افت 55 درصدی آن در مقایسه با میانگین بلندمدت خبر داد.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: از نظر روان آب ها (که مشخص کننده میزان ذخیره آب پشت سدها است)، کاهش پنج درصدی در قیاس با سال گذشته در این زمان شاهدیم و حجم کلی آب سدها در همسنجی با پارسال پنج میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

به گفته محمودی ، گزارش های هواشناسی پاییز خشکی را برای امسال پیش بینی کرده بود و در مجموع سال آبی کمتر از نرمال را در بحث بارندگی ها پیش رو داریم.

وی با اشاره به عبور اوج مصرف برق در تابستان امسال از مرز 52 هزار و 600 مگاوات، پیش بینی کرد، اوج بار مصرف برق در تابستان 1396 از مرز 55 هزار مگاوات عبور کند.

وی با بیان اینکه امسال تعداد شهرهای مواجه با تنش آبی در مقایسه با پارسال کاهش یافته، از آبرسانی به 6 هزار و 60 روستای کشور با تانکر در سال جاری خبر داد که این آمار در سال گذشته هفت هزار و 600 روستا بوده است.