۰ نفر

صادرات به هند ایران به جای عربستان

۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 159172
صادرات به هند ایران به جای عربستان

در روزهای آغازین هفته گذشته، شاخص برنت در سطح ٤٤ دلار و شاخص وست‌تگزاس در سطح ٤٣ دلار در نوسان بودند.

 افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به توافق تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی بر سر طرح فریز نفتی، سبب شد در میانه هفته، قیمت‌ها تا سطح ٤٨ دلار در هر بشکه افزایش یابد؛ اما افزایش ارزش دلار و افزایش ذخیره‌سازی آمریکا در روزهای پایانی هفته، قیمت‌ها را نزولی کرد.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریای‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه هجدهم نوامبر، ٤٥دلارو ٨٥ سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل، ١٣ سنت افزایش یافته است. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان، ٤٤دلارو ٦٢ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ١٧ سنت رشد نشان می‌دهد.

همچنین، بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان- در پایان روز پنجشنبه هفدهم نوامبر، به ٤٢دلارو ٨٣ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، ٩٣ سنت بالاتر است.

پیش‌بینی‌های بازاری

درحالی‌که کمتر از ١١ روز به برگزاری نشست اوپک باقی مانده است، گمانه‌زنی‌ها درخصوص نتیجه این نشست افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به نقل از فارس، «پیر آندراند»، مدیر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری «هج فاند»، معتقد است به احتمال ٧٠ درصد، تصمیم اوپک برای فریز نفتی، در اواخر این ماه به نتیجه می‌رسد که تأثیر بسیاری بر افزایش قیمت نفت خواهد داشت. وی بر این باور است حتی بدون توافق مذکور هم، قیمت تا آخر سال ٢٠١٧ به بشکه‌ای ٧٠ دلار خواهد رسید. این در حالی است که وزیر نفت عربستان که در الجزایر حضور دارد، با بیان اهمیت ایجاد توافق، اظهار کرد: اعمال این توافق، برای کاهش مازاد عرضه در بازار ضرورت دارد.

ایران بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت هند

ایران با پیشی‌گرفتن از عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از شانا، ایران در اکتبر سال جاری میلادی، روزانه ٧٨٩‌هزارو صد بشکه نفت‌خام به این کشور صادر کرده است که این رقم بیش از ١٨ درصد  کل نفت وارداتی هند را تشکیل می‌دهد. هند در اکتبر چهار‌میلیون‌و ٣٢٠‌ هزار بشکه نفت وارد کرده است که اگرچه نسبت به ماه گذشته، ٧/٦ درصد کاهش داشته است؛ اما نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٧,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد چشمگیر تولید نفت ایران و عراق تا سال ٢٠٤٠

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز انرژی جهان (WEO)، اعلام کرد: افزایش تولید نفت ایران و عراق تا سال ٢٠٤٠ چشمگیر خواهد بود. براساس این گزارش، تولید نفت ایران و عراق تا سال ٢٠٤٠، روندی صعودی را طی خواهد کرد و به ترتیب به شش و هفت‌ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

آثار انتخاب ترامپ بر تولید نفت شیل

به نظر می‌رسد انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، شرکت‌های فعال در تولید نفت شیل را با چشم‌انداز مثبتی مواجه کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت‌ها مجددا اقدام به جمع‌آوری سرمایه، دکل‌ها و کارگران خود کرده‌اند. این در حالی است که تولید نفت شیل در دو سال گذشته، با کاهش قیمت نفت از توجیه اقتصادی خارج شده بود و این شرکت‌ها تولید نفت شیل را متوقف کرده یا به حداقل رسانده بودند. لازم به ذکر است، هزینه تولید هر بشکه نفت شیل، دو تا سه برابر هزینه تولید نفت متعارف است.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به هجدهم نوامبر، دو‌دلارو ٢٦ سنت به‌ازای هر‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ١١ سنت افت نشان می‌دهد.

تصویب اولین مدل جهانی گاز

هجدهمین جلسه وزارتی کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با تصویب اولین مدل جهانی گاز و استراتژی بلندمدت این سازمان، در دوحه برگزار شد. به گزارش فارس، اعضای این سازمان، ٤٢ درصد از تولید، ٦٧ درصد از ذخایر، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند. همچنین براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، رشد تقاضای گاز طبیعی تا سال ٢٠٤٠، حدود ٥/١ درصد خواهد بود که بیشترین میزان رشد در بین سوخت‌های فسیلی است. بر‌این‌اساس، هم‌اکنون سهم گاز از کل مصرف انرژی جهان، ٢١ درصد است که به ٢٤ درصد در سال ٢٠٤٠ افزایش می‌یابد.

سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی