۰ نفر

افزایش مشتریان «طلای سیاه» ایران در ۴ قاره

۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۷:۳۰
کد خبر: 159159
افزایش مشتریان «طلای سیاه» ایران در ۴ قاره

درحالی که تشدید تحریم های نفتی علیه ایران در سال 1391 مصادف با 2012 میلادی به یک باره بسیاری از بازارهای هدف صادرات نفت ایران را از فهرست خارج کرد، ولی در سه و نیم سال اخیر به خصوص پس از اجرایی شدن برجام و از ابتدای سال جاری ایران یکی پس از دیگری بازارهای از دست رفته خود را بازپس می گیرد.

 درآن دوران به دنبال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را متوقف کردند و میزان صادرات نفت به مشتریان سنتی آسیایی نیز بشدت کاهش یافت به طوری که صادرات روزانه 2/8 میلیون بشکه ای ایران در جولای 2011 به فاصله یک سال یعنی در جولای 2012 به کمتر از یک میلیون بشکه کاهش یافت. اما این روزها شرایط برای صنعت نفت ایران به طور کامل تغییر کرده است و ایران با قدرت بازارهای قدیمی خود را از رقبا پس می گیرد و به فکر ایجاد بازارهای جدیدی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، اکنون فهرست مشتریان نفت ایران که در سال های تحریم به چند کشور محدود شده بود، بلندتر شده است و ایجاد همین بازارها باعث شده تا در کنار بازگشت تولید نفت خام، صادرات این کالای استراتژیک نیز به سطح قبل از تحریم‌ها بازگردد. در دوران پساتحریم نه تنها میزان صادرات نفت و سهم ایران در بازارهای آسیایی و اروپایی به طور چشمگیری افزایش یافته است، بلکه هم اکنون در برخی از بازارها ایران به بزرگترین تامین کننده نفت تبدیل شده  و توانسته است از رقبای خود نظیر عربستان که در خلأ تحریم ها جای ایران را گرفته بودند، پیشی بگیرد.

 ایران بزرگترین تأمین کننده نفت هند شد

یکی از بازارهایی که ایران موفق شده است آن را فتح کند، هند است که در فهرست بزرگترین واردکننده های نفت خام قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری دی هندو، آمارهای کشتیرانی نشان می دهد ایران با پشت سر گذاشتن عربستان در ماه اکتبر به بزرگترین تأمین کننده نفت هند تبدیل شده است. ایران قبلاً دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند محسوب می شد، جایگاهی که پس از تشدید تحریم های غرب به عراق واگذار شده بود. اما واردات نفت هند از ایران امسال پس از لغو تحریم‌ها بشدت افزایش یافته است. بر اساس آمارهای ترافیک دریایی و گزارش تهیه شده توسط موسسه تامسون رویترز، ایران در ماه اکتبر روزانه 789 هزار بشکه نفت به هند صادر کرد، در حالی که میزان صادرات نفت عربستان به هند در همین ماه 697 هزار بشکه بود. ماه گذشته، هند برای پر کردن ذخایر نفتی استراتژیک خود 2 میلیون بشکه نفت از ایران خرید و 4 میلیون بشکه دیگر قرار است در ماه نوامبر خریداری کند. در 7 ماهه نخست سال مالی هند، یعنی در فاصله ماه های آوریل تا اکتبر، هند روزانه 523 هزار بشکه نفت از ایران خریده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 249 هزار و 100 بشکه بوده است.

 افزایش صادرات نفت ایران به آسیا

دربازارهای آسیایی هند تنها کشوری نیست که ایران توانسته است آن را فتح کند، چرا که آمارهای رسمی نشان می دهد که صادرات نفت ایران به سایر بازارهای آسیایی نیز بشدت افزایش یافته است. براساس گزارش رسمی وزارت نفت ایران، صادرات نفت کشورمان در ماه اوت (مهر - آبان ) به کشورهای آسیایی نسبت به ماه مشابه پارسال ( 2015 ) بالغ بر ٩٢ درصد افزایش نشان می دهد. لغو تحریم‌های ایران و تلاش های این وزارتخانه برای بازستانی بازار، موجب شد تا سهم ایران در بازار آسیا به روزهای پیش از تحریم نزدیک شود. بر اساس آخرین آمارها، مقصد ٦٣درصد نفت ایران کشورهای آسیایی است که از آن به‎ عنوان قطب بزرگ مصرف کننده نفت جهان نام می برند. ایران پس از تحریم ها با پیگیری و تلاش خود موفق شد، سهم حداکثری را به دست آورد و رشد صادرات به کشورهای آسیایی در ماه اوت نسبت به ماه مشابه پارسال حاکی از این امر است.اکنون سهم ایران از بازار آسیا، بیش از یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز است. در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که واردات نفت از ایران توسط چهار خریدار عمده در آسیا یعنی کره جنوبی، ژاپن، چین و هند در ماه اوت (شهریور) سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۸۱ درصد افزایش و به روزانه یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه نفت رسیده است.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه شد

آسیا به عنوان بازار سنتی نفت ایران تنها منطقه ای نیست که با افزایش واردات نفت از ایران مواجه شده است، چراکه کشورمان در بازار اروپا که برای چند سال آن را به طور کامل از دست داده بود نیز در حال پس زدن رقبای خود است. برهمین اساس ایران در سپتامبر(مهر)سال جاری میلادی برای نخستین بار از زمانی که با لغو تحریم های غربی، صادرات نفت به فرانسه را آغاز کرد، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور اروپایی تبدیل شد. صادرات نفت ایران به فرانسه در سپتامبر به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید و میزان صادرات ایران بالاتر از رقیبانی شامل نیجریه با ۱۸۵ هزار بشکه در روز و روسیه و قزاقستان بود. در حالیکه صادرات نفت ایران به فرانسه افزایش یافت، صادرات رقیبان این کشور با کاهش روبه‌رو شد. صادرات نفت عربستان به فرانسه به ۸۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش یافت که پایین‌ترین میزان صادرات این کشور از دسامبر سال ۲۰۱۲ بود. در کنار فرانسه، صادرات نفت ایران به اسپانیا از ابتدای امسال آغاز شد و ساراس ایتالیا نیز قرارداد بلندمدت خرید روزانه 30 تا 65 هزار بشکه نفت از ایران را امضا کرده است. همچنین اولین محموله نفت ایران توسط هلنیک پترولیوم یونان فروردین امسال تحویل شد. علاوه براین طبق گزارش های ارائه شده شل انگلیس به عنوان دومین شرکت بزرگ نفتی جهان پس از سه سال، خرید نفت از ایران را از سرمی گیرد. در اروپای شرقی نیز ام او ال مجارستان مذاکرات خرید را با ایران آغاز کرده و لوتوس لهستان و بوسنی و هرزگوین خرید را آغاز کرده اند.

 امضای تفاهمنامه با 3 شرکت روسی

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که همکاری با ایران را از سرگرفته است. معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه با اعلام خبر سفر هیات 35 نفره از نمایندگان شرکت های مهم نفتی روسیه به تهران گفت: با برخی از این شرکت ها همچون لوک اویل، زاروبژ نفت و تات نفت، تفاهمنامه (MOU) امضا شده است که امیدواریم بزودی به قرارداد نهایی برسیم. شرکت های روسی از متقاضیان اصلی برای مشارکت درطرح‌های توسعه صنعت نفت ایران هستند، غول‌هایی مانند لوک اویل، گازپروم، تات نفت، زاروبژنفت و روس نفت.

 

صادرات نفت

مشتریان نفت