۰ نفر

قبوض برق سنگین می‌شود؟

۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 154940
قبوض برق سنگین می‌شود؟

با توجه به صحبت های اخیر حمید چیت چیان وزیر نیرو و هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، امکان افزایش قیمت برق تا پایان سال جاری وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، اعتبارات و منابع مالی به عنوان یکی از ارکان اصلی در توسعه هر صنعت به حساب می آید که ضعف در آن به طور قطع بر روی فعالیت آن تاثیرگذار است.

در این میان صنعت توانمند برق با وجود بیش از 95 درصد خودکفایی، مشکلات مالی را یکی دغدغه های مهم معرفی کرده و ادامه کار با این شرایط را سخت می داند و گواهی حرف خود را بنگاه های تولیدی نیمه تعطیل، تعطیل و یا تغییر رشته کاری آنها می داند.

در این میان حمید چیت چیان وزیر نیرو به عنوان متولی اصلی، در خصوص اقتصاد برق در آخرین اظهارات خود گفت: این صنعت کمتر از 60 درصد از هزینه‌های انجام شده برای تولید برق را از مشترکین دریافت می‌کند به همین خاطر به ازای هر کیلووات ساعت مقادیر قابل توجهی به زیان آن افزوده می‌شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته به ازا هر کیلووات تولید برق یک سوم لیتر گازوئیل و یا یک سوم متر مکعب گاز مصرف می شود که به این سوخت مصرفی یارانه تعلق می‌گیرد و قیمت تمام شده برق بدون احتساب قیمت سوخت، 110 تومان در هرکیلووات برای نیروگاه ها تمام می‌شود.

همچنین با توجه به قیمت پلکانی برق در استان های مختلف به دلیل شرایط آب و هوایی از کیلواتی 14 تومان برای کشاورزان و مناطق گرمسیری آغاز و تا حداکثر کیلوواتی 100 تومان ادامه دارد.

این تفاوت قیمت در زمینه انشعابات برق نیز مشاهده می شود به گونه ای که هزینه دریافتی از مشترکین بین 7 تا 44 درصد است.

چیت چیان در خصوص ایجاد این شکاف مالی گفت: تکالیف قانونی برای دریافت مابه التفاوت این هزینه‌ها وجود دارد ولی با این وجود، وزارت نیرو هزینه‌ای برای جبران این خلأ دریافت نکرده است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز فروش انرژی برق بر اساس تعرفه‌های تکمیلی و عدم پرداخت مابه التفاوت هزینه‌های تمام شده که منجر به افزایش بدهی‌های صنعت برق شده است به عنوان مهمترین چالش صنعت برق می داند.

 

این نکته قابل توجه است که مشکلات مالی، عدم سرمایه گذاری کافی در طرح‌های توسعه‌ای را به دنبال دارد که این امر تأمین برق را درسال‌های آینده با مشکل روبه رو می‌سازد.

در آستانه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق در کنار حضور تولیدکنندگان داخلی و شرکت های خارجی و حضور مسئولین این حوزه احتمال مقدمه چینی برای افزایش قیمت برق تا پایان امسال وجود دارد.