۰ نفر

جنگ آب به مس و هندوانه رسید

۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۳۲
کد خبر: 153311
جنگ آب به مس و هندوانه رسید

محمدرضا بهرامن از اعضای اشد خانه معدن که گفته می‌شود مجری طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به فلات داخلی شده است خطاب به خبرنگاران تاکید کرد این نشست فقط برای طرح استراتژی مدیریت کارآمد از منابع آب است و هرگز قصد تقابل وجود ندارد.

بهرامن به خبرنگاران یادآور شد که طرح مبحث مهم آب نیاز به گسترش اطلاع‌رسانی دارد. او که مجری این نشست بود از حاضران در جلسه خواستار ارایه راه‌حل برای مدیریت آب شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت ۲۴، فعالان صنعت و معدن در بخش بالادستی شامل معدن وصنایع معدنی استفاده‌کننده از فرآورده‌های معدنی نگران تامین آب برای واحدهای خود شده‌اند؟ مدیران بخش معدن در بنگاه‌های دولتی و خصوصی برای نشان دادن نگرانی خود و دادن این خبر که غول‌های معدنی مثل گل‌گهر و چادرملو اتحاد آبی تشکیل خواهند داد و برای ارزیابی بحث‌ها و مباحث مربوطه نشستی را در اتاق بازرگانی ایران با حضور میران بخش‌های یادشده برگزار کرده‌اند.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق ایران اما توصیه‌های بهرامن را دست‌کم گرفت و درباره مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی هشدار داد و توپ را به زمین کشاورزی انداخت. به گفته شکوری ۹۲ درصد آب دراختیار بخش کشاورزی است و صنعت مصرف‌کننده ۳ درصد از منابع آبی است  و ۶ درصد آن نیز به وسیله شهروندان مصرف می‌شود و تاکید کرد که حتی اگر مردم و صنعت صرفه‌جویی بالایی داشته باشند نمی‌توان انتظار داشت رقم بالایی صرفه‌جویی شود.

این فعال خصوصی موضوع اختصاص آب به هندوانه و مس را در دستور مقایسه داد  گفت که ارزش صادرات و میزان مصرف آب هر کدام از دو کالای یاد شده چقدر است  و به این ترتیب دور تازه‌ای از مجادله آب و این بار میان هندوانه و مس طرح می‌شود.

شکوری با استناد به آمار موجود، کشاورزی را به عنوان پرمصرف‌ترین بخش منابع آبی معرفی کرد و ادامه داد: حدود ۹۲ درصد از منابع آبی توسط بخش کشاورزی، حدود ۶ درصد توسط خانوار و حدود ۳ درصد از سوی صنعت مصرف می‌شود. این درحالی است که سهم کشاورزی در تولیدناخالص داخلی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران میزان اتلاف آب در بخش کشاورزی را ۸۰ درصد عنوان کرد و دلیل آن را عدم استفاده از فناوری‌های پیشرفته دراین حوزه دانست. وی در ادامه پیشنهاد تغییر الگوی کشت را مطرح کرد.

شکوری در عین حال از اتلاف ۳۰ درصدی منابع آبی در صنعت فولاد گفت و بر لزوم تدوین استراتژی تامین آب صنعت و معدن تاکید کرد.

محمدحسین شریعتمدار، رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران نگاهی به دلایل بروز بحران آب در ایران داشت و پیدایش این بحران را مربوط به دهه ۴۰ دانست. بر اساس اظهارات وی از آن زمان به دلیل اجرای طرح اصلاحات ارضی و استفاده وسیع از منابع داخلی به تدریج زمینه را برای بروز بحران آماده کرد. البته تغییرات جوی نیز در این رابطه بی‌تقصیر نبود.

این فعال اقتصادی وضعیت کنونی را نتیجه ۵۰ سال سهل‌انگاری در کشور عنوان کرد و ادامه داد: مجوز دادن به چاه‌های غیرمجاز در سال ۸۹ و افزایش سطوح زیرکشت در سال ۹۰ از دیگر تصمیمات غیرمنطقی بود که فشار بر منابع آبی را بیشتر کرد.

طبق اطلاعات موجود، ۷۸۹ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که از این بین ۳۷۰ هزار حلقه غیرمجاز بوده و از چاه‌های مجاز هم بیش از حد برداشت می‌شود. در حال حاضر میزان آب قابل بهره‌برداری در کشور ۸۸.۷ میلیارد مترمکعب است.

محمدحسین شریعتمدار، خصوصی‌سازی مدیریت آب را به عنوان پیشنهاد کمیسیون آب اتاق ایران مطرح کرد و از انجام مطالعات لازم روی این پیشنهاد خبر داد.

 در این جلسه همچنین گزارشی از طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات داخلی ایران ارائه شد. این طرح ۱۷ استان را دربر می‌گیرد که جمعیتی بالغ بر ۴۸ میلیون نفر است. نکته مهم در اجرای این طرح میزان استفاده از منابع آبی دریا و مراقبت از اکوسیستم آن و درعین حال داشتن برنامه‌ای دقیق برای استفاده از منابع آبی نمکزدایی شده است. بسیاری از کشورهایی که از این طرح استفاده کردند با چالش‌های جدیدتری مواجه شدند.

برنامه‌ریزی جامع آب مورد نیاز معدن‌کاری، اقدام دیگری است که به همت مسوولان این بخش درحال انجام است. طبق مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف ۸۰ متغیر تاثیرگذار در مصرف آب معادن وجود دارد که اگر بتوانیم این متغیرها را درباره معادن داخل کشور بررسی کنیم، شناخت دقیقی از وضعیت داخلی کشور به دست می‌آید و در تهیه استراتژی بهتر کمک خواهد کرد.

مقرر شد تا دبیرخانه‌ای با حضور ابوالضل روغنی، رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران، بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، محمدحسین شریعتمدار، رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن و مجری طرح انتقال آب عمان وخلیج فارس به فالت داخی کشور برای بررسی راهکارهای تامین آب معدن و صنعت تشکیل شود.