۰ نفر

خروج رابطه گازی ایران و ترکمنستان از وضع اضطرار

۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 149553
خروج رابطه گازی ایران و ترکمنستان از وضع اضطرار

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قراردادهای سو آپ (معاوضه) گاز را به طور جدی دنبال می کنیم و در این زمینه در حال امضای چند قرارداد هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کشور ما در ماه های سرد سال های گذشته برای تامین گاز مورد نیاز بخش های شمال شرقی و شمالی کشور به واردات این محصول از ترکمنستان نیاز شدیدی داشت.

پس از بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز کشور در دولت یازدهم، وابستگی ایران به واردات گاز به این کشور برطرف شد.

البته هنوز واردات گاز از ترکمنستان به ایران ادامه دارد اما هدف از آن، افزایش تعاملات کشور در تجارت جهانی گاز اعلام شده و حتی پیشنهادهایی برای سواپ گاز ترکمنستان به دست ایران به سوی بازارهای مصرف مطرح است.

در همیت پیوند، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین نشست با مسئولان دولت ترکمنستان درباره ادامه و روند همکاری های گازی دو کشور گفت: در این نشست، آمادگی کشور برای تامین گاز مورد نیاز در داخل را به دولت ترکمنستان اعلام کردیم و به این ترتیب، رابطه گازی ایران با این کشور از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است.

به گزارش وزارت نفت، «حمیدرضا عراقی» در بیست و ششمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرد: اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور در اختیار گاز است.

معاون وزیر نفت گفت: در صنعت گاز کشور به خودکفایی رسیده ایم و توربین ها و بخش زیادی از تجهیزات از سوی شرکت های داخلی تولید می شود.

** برنامه های آتی صنعت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آمادگی برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال خبر داد و گفت: امسال پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور به بهره برداری می رسد.

وی از بهره برداری قطعه دوم خط انتقال گاز ششم سراسری تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: اعتماد و واگذاری پروژه ها به پیمانکاران داخلی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.

عراقی درباره اتصال زاهدان به شبکه گازرسانی کشور تا پایان امسال گفت: خط لوله این اتصال گازی ٢٠٠ کیلومتر است که در ١٠ سال گذشته فقط ٨٠ کیلومتر آن اجرا شده بود که تصمیم گرفتیم با پیمانکار پیشین خاتمه کار را اعلام کنیم تا شرکت ملی گاز ایران تکمیل و بهره برداری از آن را به دست بگیرد که البته پایان امسال نیز این اتفاق می افتد.

معاون وزیر نفت به پروژه انتقال گاز از جنوب به شمال کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه به 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد که ضمانت های لازم برای بازگشت سرمایه همراه با سود آن، پس از گذشت دو سال از زمان بهره برداری، داده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره بهره برداری از مخازن گاز سی. ان. جی (گاز مایع فشرده) در چند شهر کشور گفت: این روش برای مناطقی که کوهستانی یا جنگلی است، کارایی دارد و بهره برداری از آن را در برخی نقاط کشور آغاز کرده ایم.

وی یادآوری کرد مصرف گاز ال. ان. جی (LNG) در داخل توجیه اقتصادی ندارد و این محصول می تواند در سبد صادراتی کشور قرار گیرد.