۰ نفر

اسپانیا مشتری جدید نفت ایران

۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 145890
اسپانیا مشتری جدید نفت ایران

در حالی که کشورهای عربی منطقه و برخی از احزاب جمهوریخواه امریکا تلاش می‌کنند که ایران را کشوری بی‌ثبات به دنیا معرفی کنند از زمان اجرای برجام شاهد افزایش خرید نفت خام کشور از سوی اروپایی‌ها و آسیایی‌ها هستیم و همه این کشورها اعتقاد دارند که امنیت تأمین انرژی از ایران بیش از سایر صادرکنندگان نفت خام است.

اخیراً روزنامه ال موندو در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که ونزوئلا را در برگرفته، اسپانیا تصمیم گرفته است  نفت ایران را جایگزین نفت این کشور کند. این روزنامه، ونزوئلا را یکی از بزرگترین قدرت‌های نفتی در سطح جهانی برشمرد که بحران اقتصادی در حال کمرنگ کردن نقش این کشور است و به همین دلیل ایران در مقابل ونزوئلا گزینه مطمئن تری برای خریداران نفت خام به شمار می‌رود. اما ایران پس از لغو تحریم‌های اقتصادی خود بازگشت موفقی به بازار جهانی نفت خام داشته است و این موضوع موجب شده تا خریداران سنتی که پیش از اعمال تحریم‌ها مشتری نفت خام ایران بودند و همین‌طور خریداران جدید نفت خام مثل لهستان به بازاری برای این کشور تبدیل شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، روزنامه ال موندو در این باره نوشت: بازگشت ایران به بازار ضربه محکمی برای مجموع کشورهایی که به اسپانیا نفت می‌فروشند، شده است. شرکت‌های نفتی نظیر «رپسول» یا «سپسا» نیز شروع به امضای قراردادها با ایران برای آوردن نفت با کیفیت بالا و بسیار در دسترس به دلیل نزدیکی این بازار به پالایشگاه‌های خود کرد.

البته همان‌طور که اشاره شد این تغییر سبد خرید نفت خام تنها مربوط به اسپانیا نمی‌شود و امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در خصوص علت محبوبیت خرید نفت خام از ایران معتقد است که ایران با تمام کشورهای نفت خیز منطقه فرق دارد. او  اظهار کرد: ایران با عربستان و کویت فرق می‌کند و فرقش را کسانی که در صنعت نفت و گاز هستند متوجه می‌شوند. ایران یک لنگر ثبات در منطقه است و در زمینه بازگشت آرامش و ثبات سیاسی منطقه نقش دارد. این موضوع برای خریداران نفت خام ایران جذاب است.

در این مورد علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز عقیده دارد: تمایل کشورهای دیگر به تنوع بخشی سبد سوخت خود، امن بودن تأمین انرژی از ایران و فعالیت قوی و مؤثر تیم بازاریاب شرکت ملی نفت از جمله عواملی است که باعث شده تا ایران بتواند بازار از دست رفته خود را از کشورهایی نظیر عراق، عربستان و امارات متحده عربی بازپس بگیرد. او پیش از این  گفته بود: آنچه در وهله اول باعث شد که ایران بسرعت بازار از دست رفته خود را احیا کند امنیت کشور، بازاریابی قوی و هدف‌گیری صحیح بازاریاب‌های شرکت ملی نفت بود.

پیش از این رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری نیز در خصوص تمایل خریداران نفت به همکاری با ایران در پسابرجام  گفت:عراق بعد‌ از دوران جنگ با سرمایه گذاری‌هایی که انجام داده و همچنان ادامه دارد تولید نفت خود را افزایش داد و این نفت به‌دلیل مشابهت زیادی که با انواع نفت ایران دارد در دوران تحریم توانست بخشی از بازار ایران را تصاحب کند. لذا ارزیابی ما این بود که در پساتحریم بازگشت به بازار ،کار سخت‌تری از افزایش تولید خواهد بود اما بازگشت به بازار سریعتر از تصور ما رخ داد. دلیل آن هم مذاکرات و پیگیری‌هایی است که قبل از برداشته شدن تحریم‌ها با خریداران نفت خام آغاز شد که در کنار علاقه خریداران به تنوع بخشی سبد انرژی خود بود. دلیل سومی که خرید نفت از ایران را جذاب کرده این است که ایران بازار بکر و بزرگی برای سرمایه‌گذاری است و خریداران دوست دارند در این بازار حضور پیدا کنند. بنابراین برای آنکه حضورشان رونق داشته باشد و مورد توجه قرار گیرند به شکل مشتری به ما نزدیک می‌شوند. بحث دیگری که در این خصوص مطرح است قابل اعتماد بودن ایران در شراکت است. ایران در دوران سخت جنگ ثابت کرده که شریک قابل اعتمادی است و در سخت‌ترین شرایط از تعهدات خود دست نمی‌کشد. مجموعه این عوامل در کنار پشتیبانی دولت و تیم بازاریابی خوبی که در ایران داریم، بستر را برای احیای بازار فراهم کرده‌است و با وجود دشوار بودن بازگشت به بازار توانسته‌ایم موفق عمل کنیم. البته اکنون در میانه راه قرار داریم و هنوز هم این سختی‌ها وجود دارد.

بر اساس اظهارات این سه مقام نفتی، ایران کشوری است که خریداران نفت خام به همکاری با آن در سایه پسابرجام علاقه دارند و علت آن هم امنیت و ثبات سیاسی در کنار توان تولید، بازاریابی قوی و خوش قول بودن در همکاری‌های قبلی است. نمونه دیگری که این ادعا را تصدیق می‌کند خرید نفت خام لهستان از ایران است. این کشور از ابتدای سال‌جاری برای نخستین بار مشتری نفت ایران شده و اعلام کرده بود اگر ایران بتواند از عهده صادرات ایمن و پایدار نفت مورد نیاز این کشور برآید لهستان قرارداد بلند مدت خرید نفت خام با ایران امضا خواهد کرد و الان این کشور اعلام کرده است که بزودی این قرارداد را منعقد می‌کند.