۰ نفر

عربستان بار دیگر بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 145758
عربستان بار دیگر بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا شد

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، عربستان سعودی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا از آمریکا بازپس‌ گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد: رشد تولید نفت عربستان به این کشور اجازه داده تا با پشت سر گذاشتن ایالات متحده به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا شناخته شود.

در حالی که عربستان سعودی از ماه می تاکنون 400 هزار بشکه به تولیدات روزانه خود اضافه کرده است، تولید نفت آمریکا در این مدت روزانه 460 هزار بشکه کاهش داشته است.

تولید نفت و میعانات گازی آمریکا در ماه آگوست 12.2 میلیون بشکه در روز گزارش شده و این درحالی است که در همین ماه عربستان سعودی 12.58 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی تولید کرده است.

افت تولید آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که تعداد دکل‌های نفت‌وگاز این کشور در بیستم ماه می با رسیدن به 404 دکل پایین‌ترین تعداد خود را تجربه کرد. با وجود این بر اساس آمار شرکت بیکرهیوز، تعداد دکل‌های آمریکا در نهم سپتامبر به 508 عدد افزایش یافته است.

عرضه نفت عربستان سعودی در ماه جولای به 10.65 میلیون بشکه در روز رسیده بود. تولید متوسط این کشور در هشت ماه نخست سال 10.36 میلیون بشکه در روز بوده که تقریبا 200 هزار بشکه بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته گزارش شده است.

بهبود شیل

جیووانی استوناوو، تحلیلگر گروه UBS اعلام کرد: قیمت تمام شده تولید نفت در عربستان در محدوده پایینی منحنی هزینه جهانی قرار دارد و همین موضوع به ریاض اجازه می‌دهد تا نسبت به رقیب آمریکایی خود نفت را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه کند. اشتیاق عربستان سعودی برای ثابت نگهداشتن صادرات و تشویق برای تقاضای داخلی بالاتر منجر به افزایش تولید این کشور شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، بر اساس اعلام شرکت انرژی ریستاد، افت تولید آمریکا به دلیل کاهش تولید نفت شیل بوده است، سرمایه‌گذاری در این بخش از سال 2014 تاکنون بیش از 66 درصد کاهش داشته است.

با وجود این، بر اساس اعلام ریستاد، چشم‌انداز تولید نفت شیل می‌تواند بهبود یابد. به دلیل افت شدید در سرمایه‌گذاری شیل، این بخش با قیمت سربه‌سر بشکه‌ای 50 دلار مواجه شده است.